Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-30@05:43:35 GMT

تولید گندم در خراسان شمالی ۶۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۳۵۱۳

تولید گندم در خراسان شمالی ۶۰ درصد کاهش یافت

مهندس پژمان شهابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل کاهش تولید گندم در استان را خشکسالی، نبود بارش موثر و سرمازدگی عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزان امسال در سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۹۶ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی دیم گندم کشت کردند که از این میزان بخشی به علت خشکسالی و تنش آبی از بین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امسال از سطح اراضی کشت شده تنها ۴۳ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۴۸ هزار و ۱۲۵ هکتار اراضی دیم گندم قابل برداشت بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال گندمکاران این استان ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز به سیلوهای دولتی تحویل دادند افزود: کشاورزان پارسال ۱۳۱ هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل داده بودند.

شهابی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۸۰ درصد نسبت به پارسال کاهش دارد اظهار داشت: خشکسالی، سرما زدگی و کاهش بارندگی باعث کاهش تولید محصولات زراعی از جمله گندم و جو در استان شد و از سوی دیگر، دامداران در سال جاری با کاهش علوفه مواجه شده اند که بعضا محصول برداشت شده را نیز تحویل نداده اند.

وی گفت: برداشت گندم از سطح اراضی استان به پایان رسیده است اما مراکز خرید  گندم همچنان فعال هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال تولید جو نیز نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است گفت: از سطح جوزارهای استان امسال ۷۴ هزار تن محصول برداشت شد این درحالی است که بهره برداران پارسال بیش از ۱۰۲ تن محصول برداشت کرده بودند.

شهابی افزود: کشاورزان در سال زراعی جاری در سطح ۲۶ هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار و ۲۶۸ هکتار اراضی دیم جو کشت کردند که به ترتیب از سطح ۲۵ هزار و ۱۷۰ هکتار  و ۹ هزار و ۳۰۶ هکتار محصول قابل برداشت بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است. 
هم اکنون  ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید،  ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمال شرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد  و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.
بررسی ها نشان می دهد که خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند.

برچسب‌ها بجنورد گندم اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد گندم اراضی کشاورزی بجنورد گندم اراضی کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی هکتار اراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سطح زیر کشت گندم در هرمزگان ۱۷ هزار هکتار است که ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار آن بصورت قراردادی است.

مسعود گرگیج افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی امسال ۷۰ هزار تن محصول گندم در هرمزگان برداشت شود که متوسط برداشت از هر هکتار چهار و نیم تن است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار بصورت مکانیزه کشت شده است، افزود: ۱۱۰ دستگاه کمباین آماده برداشت گندم هستند که در این زمینه ۱۲ مرکز خرید آماده تحویل گندم کشاورزان است.

گرگیج بابیان اینکه ۹۰ درصد بذر گواهی شده، کشت شده است، گفت: ارقام کشت شده شامل شامل چمران ۲، برات، خلیل، مهرگان، سحر و سیروان است.

وی افزود: برداشت گندم در هرمزگان از ۸ فروردین آغاز می‌شود و تا ۱۵ خرداد ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • برداشت‌نخستین گندم کشور/گندم جنوب روانه سیلوها شد
  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • تثبیت ۱۰۰ درصدی مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی 
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • سنددارشدن ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی
  • آغاز برداشت گندم کشور از هرمزگان
  • برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان
  • ارزش تولیدات کشاورزی کشور ۷۰ میلیارد دلار است
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی