Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@09:15:49 GMT

سهام جایزه پالایشی یکم چه شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۳۸۳۵

به گزارش بورس تابناک؛ دولت در سال گذشته سهام تحت تملک خود در بانک، بیمه و پالایشگاه‌ها را طی دو صندوق به مردم فروخت. صندوق دوم که نام آن پالایشی یکم و با نماد پالایش در بورس در حال معامله است، در مقایسه با صندوق اول داستان غم انگیزی را داشت.

پالایشی یکم که از ابتدا با حواشی همراه بود از ۵ شهریور ماه سال گذشته پذیره نویسی شد و این پذیره نویسی تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن طبق مصوبه باید یک ماه پس از پذیره نویسی معاملات این نماد انجام می‌شد، اما در ۱۱ آذرماه سال گذشته بود که معاملات آن آزاد شد.

این نماد تنها در دو روز اول سود کمی را به سهامداران داد، اما پس از آن همواره زیان ده بود و تنها در دو مقطع توانست به نقطه سر به سر ۱۰ هزار تومان برسد!

اعتراضات در بهار سال جاری نسبت به عملکرد بورس و همچنین صندوق پالایشی یکم که به آحاد مردم فروخته شده بود زیاد شد و در نتیجه سازمان بورس در بسته پیشنهادی ده گانه خود برای خروج از بحران، راهکاری را نیز برای جبران زیان سهامداران پالایشی یکم دید.

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ طی یک نشست با اشاره به هفتمین مورد از پیشنهادات ده گانه، گفت: کسانی که واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم یا ای‌تی‌اف دولتی را خریده‌اند، برخی از آن‌ها به خاطر ریزش بازار دچار زیان شده‌اند. قرار شد زیان آن‌ها جبران شود، به این ترتیب که یا از واحد‌های سرمایه‌گذاری همین صندوق پالایشی یا واحد‌های صندوق بعدی به عنوان سهام جایزه به اندازه زیان آن‌ها داده شود تا زیان خریداران پالایشی جبران شود و این در راستای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت ارائه شده است که در هیأت دولت موافقت شد.

حالا حدود سه ماه از این تصمیم گذشته است و پالایشی یکم با توجه به قیمت روی تابلو، سی درصد ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرده است.

سهامداران این نماد طی پیام‌هایی که به صدای سهامدار نبض بورس ارسال کرده بودند، از خبرنگاران این سایت درخواست کردند که پیگیر سهام جایزه پالایشی یکم و سرانجام آن باشند.  

سهام جایزه پالایشی یکم چه شد؟

 طی تماسی که با سازمان بورس در این زمینه برقرار کرد، پیگیر این پرسش شد و پاسخ زیر داده شد:

سهام جایزه پالایش یکم، موضوعی است که در مصوبات ۷+۳ دیده شده بود. به محض ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری حتما کار اجرایی می‌شود. سازمان هم در انتظار ابلاغ است؛ و آقای دکتر دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردند.

بنابراین سهامداران این صندوق برای رسیدن به سهام جایزه خود باید طبق گفته سازمان بورس، منتظر ابلاغ مقام معظم رهبری بمانند.

گفتنی است که در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ رئیس سازمان بورس گفت که کسانی که واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم یا ای‌تی‌اف دولتی را خریده‌اند، برخی از آن‌ها به خاطر ریزش بازار دچار زیان شده‌اند. قرار شد زیان آن‌ها جبران شود، به این ترتیب که یا از واحد‌های سرمایه‌گذاری همین صندوق پالایشی یا واحد‌های صندوق بعدی به عنوان سهام جایزه به اندازه زیان آن‌ها داده شود.

بنابراین ممکن است که اگر دولت صندوق سومی را پذیره نویسی کند برای جبران ضرر و زیان سهامداران پالایشی یکم بخشی از واحدهای صندوق بعدی به سهامداران به عنوان سهام جایزه داده شد. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی پالایشی یکم صندوق سرمایه گذاری پذیره نویسی المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی واحد های سرمایه گذاری سهام جایزه پالایش صندوق پالایش پالایشی یکم پذیره نویسی زیان آن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی بهمئی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی ملک حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی استان برای رفع مشکل سپرده گذاران صندوق کثیرالشاکی بهمئی گفت: در مرحله کنونی پنج دستگاه خودروی خارجی مربوط به متهم که در نقاط مختلف کشور و در دست برخی از منسوبان وی بود، شناسایی و به استان منتقل شده تا اینکه با مزایده آنها بتوانیم بخشی از اموال سپرده‌گذاران این صندوق کثیرالشاکی را به آنها پرداخت کنیم. وی افزود: این اقدام برای رضایت خاطر مردم، قبل از صدور حکم و اجرای احکام انجام شده است و همانگونه که می‌دانید پرونده همچنان در دادسرا بوده و سعی ما بر این است که بتوانیم به دور از هر گونه بروکراسی اداری تا آنجا که می‌شود، مشکل سپرده گذاران را رفع کنیم. دادستان عمومی و انقلاب یاسوج با بیان اینکه این پرونده مهم‌ترین پرونده اقتصادی در دادسرا‌های کهگیلویه و بویراحمد است، اضافه کرد: پرونده به صورت ویژه و با نظارت دادستان، معاون دادستان و بازپرس در دستور کار قرار دارد. ملک حسینی با اشاره به فروش سهام صندوق گفت: اقداماتی در این زمینه در تهران انجام داده‌ایم، ملاقات‌هایی با مسئولان بورس داشته‌ایم، اما به دلیل شرایط کنونی بورس، باوجود دو مرتبه مزایده خریداری برای فروش سهام نبوده است، اما با این حال تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم مرحله به مرحله به صورت عادلانه بخشی از سپرده‌ها را به سپرده گذاران برگردانیم. وی با بیان اینکه چند روز آینده نیز مزایده چند ملک در بهمئی برگزار می شود، بیان کرد: این مزایده شامل چند زمین و واحد مسکونی است.
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: اگر شخصی خریدار کل سهام این صندوق باشد می‌تواند به دادسرای مرکز استان مراجعه کند.

دیگر خبرها

  • مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی بهمئی
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • محرک جدید بورس
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • تحلیل سهام وغدیر ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسید؟