Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی از مراجع تقلید در پیامی نسبت به آنچه تطهیر طالبان و عواقب خطرناک آن توسط برخی جریانات و شخصیت‌ها اعلام کرد، هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه دفتر آیت الله بیات زنجانی، وی در این پیام آورده است: قدرت‌گرفتن دوباره جریان طالبان در افغانستان هم هشدار است و هم آزمون. هشداری است برای آن‌که یادمان نرود جریان خشونت، تحجر و ترور در دینداران قشری‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتولید می‌کند و فقط پرچم و نام خود را عوض می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا مبارزه فکری و عملی با آن، تکلیفی است که تعطیل‌بردار نیست.

وی افزوده است: اما قدرت‌گرفتن این جریان یک امتحان هم هست برای همۀ ما اعم از سنتی و نوگرا، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و حتی مسلمان و غیرمسلمان. امتحانی فکری تا محک و معیاری باشد برای سنجش و شناخت سه صنف از دینداری و مسلمانی در روزگار ما.

بیات زنجانی تاکید کرده است: اول: آنهایی که با ظهور مجدد طالبان گویی همزاد و همذات خود را دوباره یافته‌اند و با هفت آب می‌خواهند آنها را تطهیر کنند؛ دوم: آنهایی که در برابر این جریان سکوت کرده‌اند و التفاتی به خطرات آن ندارند و سوم هم آنهایی که موضع‌گیری علیه طالبان و مرزبندی شفاف با آنها را تکلیف عقیدتی و فکری خود می‌شمارند. این امتحان و آزمونی است که روزگار کنونی دارد از ما و از نوع دینداری مسلمانانۀ ما می‌گیرد و خواسته یا ناخواسته در حال شرکت در این امتحان هستیم.

وی افزوده است: "بر این اساس اینجانب یک توصیه به علمای حوزه و دانشگاه و حوزه‌های علمیه و صاحبان خطبه و منبر دارم و یک توصیه هم به عموم برادران و خواهران دینی. توصیه‌ام به علمای حوزه و دانشگاه، فعالان اجتماعی و جریان‌های سیاسی آن است که به طور آشکار و علنی مرز خود را با این جریان تندرو، خشن و تروریست بیان و ابراز کنند و دیگران را هم به این کار تشویق کنند و همچنین نقد آن را از لابه‌لای گفتار و متون متقدم و معاصر بازگو و تبیین کنند..."

بیات زنجانی آورده است: اما توصیه‌ام به عموم خواهران و برادران مسلمان، به ویژه در ایران، آن است که همان‌قدر که بر اهتمام فرزندان و خانوادۀ خود به انجام واجبات دینی و فضائل اخلاقی همچون نماز و روزه و انفاق و نوع‌دوستی، شوق و رغبت دارید، بر تقویت فکری و عقیدتی آنها در پرتو اسلام عقلانی، رحمانی و انسانی هم همت کنید. کمک کنید که نسل‌های بعد و بعدتر بدانند و یادشان نرود که فرق اسلام ناب و اصیل محمدی و علوی با اسلام داعش و طالبان این است که در اسلام اصیل آیۀ «لا إکراه فی الدین» همان مفهومی را دارد که در نگاه نخست و در ترجمۀ ساده و سلیس و ظاهر آن به هر زبانی از آن فهمیده می‌شود و تفسیربردار نیست.

وی افزوده است: مسلمان‌شدن وابسته به تحقیق فردی و شخصی است و تقلید در آن ممنوع، مذموم و نارواست و هر کس جز این بخواهد، در پی قدرت و مطامع دنیوی خویش است. پدران و مادران عزیز! در روزگاری که برخی منابر و مواعظ آلوده به مطامع قدرت و ثروت شده‌اند، خودتان کمک کنید و حساس باشید که فرزندان‌تان یادشان نرود که اسلام، خادم انسان است و آمده تا او را رفعت مقام ببخشد و هر فکر، نهاد و دستگاهی که گفتار و رفتارش با قداست، حرمت و آزادی خدادادی انسانها منافات داشته باشد خارج از اسلام بوده و اسلام خوارج است.

وی تاکید کرده است: بارها گفته‌ام که آزادی انسان، حق نیست بلکه فوق حق است، چون مبنای بعث انبیای الهی آزادی انسان است و اگر بشر آزاد نبود، اصولا بعثت و دعوت انبیا هم بی‌معنا بود. به فرزندانتان بیاموزید که اگر آزادی انسان را برداریم، قیامت و حساب و کتاب پس از مرگ هم بی‌معنا و لغو است و این چیزی است که مع‌الأسف این تندروهای داخلی و خارجی آن را نفهمیده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم افزوده است: طالبان و داعش نه‌فقط یک جریان سیاسی و اجتماعی و نظامی، بلکه یک فکر بی‌مرز است که منحصر به افغانستان و عراق و سوریه و پاکستان و کشورهای عربی نیست. مگر می‌شود اطراف ما باشند و در میان ما نباشند؟ این تفکر در ایران ما هم هست ولی هنوز متحد نشده و اضلاع آن به همدیگر متصل نشده‌اند.

وی ادامه داده است: اگر مراجع آزاده و مستقل، وعاظ اندیشمند و دردمند، دانشگاهیان انسان‌ساز، فعالان اجتماعی و عموم خانواده‌ها و پدران و مادران آگاه دست به دست هم بدهند و بر آگاهی عمومی نسبت به اسلام عقلانی و رحمانی و انسانی بیفزایند و اسلام طالبانی و داعشی را محکوم کنند، این تفکر هیچگاه در ایران ما قدرت نخواهد گرفت و مناسبات اجتماعی و سیاسی ما هم طالبانی و داعشی نخواهد شد، اما اگر خدای ناکرده نسبت به قرائت‌های خشن و غیرانسانی از اسلام بی‌اعتنا باشیم، از آنجا که اسلام به هر حال اسماً یا رسماً در این سرزمین هست و خواهد بود، همین قرائت خشن و غیرانسانی مقتضیات متحجرانۀ خود را بر زندگی همۀ ما تحمیل خواهد کرد و زمام همه امور دنیوی و معنوی مردم را در دست خواهد گرفت.

آیت الله بیات زنجانی در پایان آورده است: لذا در عین احترام به تلاش‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی برای محکومیت و تضعیف طالبان، معتقدم که توسعۀ اسلام عقلانی، رحمانی و انسانی در شرایط کنونی همچنان بهترین و ماندگارترین وسیله و رقیب برای مواجهه با اسلام داعشی و طالبانی است. اللهم لا تجعل مُصیبَتنا فی دینِنا و لا تَجعل الدنیا أکبر هَمِّنا و لا مَبلَغَ عِلمِنا و لا تُسلِّط علینا من لا یَرحَمنا برحمتک یا ارحم الراحمین./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیات زنجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست وبیناری با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از مسئولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور در خصوص عملیات «وعده صادق» عنوان کرد: در بحث جهاد تبیین باید تلاش کرد و نقش آفرین بود، این اتفاقی بی‌سابقه بود که می‌تواند نقطه عطفی در تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل باشد و ابعاد و زوایا و جنبه‌های راهبردی دارد که در این چند روز مطرح شده است.

آنگونه که فارس روایت کرده، وی افزود: ما در یک جنگ شناختی هستیم و راهبرد مبارزه با جنگ شناختی جهاد تبیین است، این عملیات مطالبه عمومی برای تنبیه و مجازات اسراییل بود که در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های سپاه هم آمد و در بیانات رهبری هم تأکیدهایی صورت گرفت.

معاون سیاسی سپاه با ارائه تخمین راهبردی گذشته، حال و آینده، بیان کرد: ما امروز ۴۵ سال را پشت سر گذاشته‌ایم، از ابتدای انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی نامشروع شناخته شد و با این بیان امام خمینی (ره) که «رژیم صهیونیستی باید از صحنه روزگار محو شود» مقاومت در منطقه شکل گرفت، موضوع اسرائیل با نگاه انقلابی و نگاهی که کشورهای غربی از آن حمایت می‌کنند تحلیل شود، باید تحلیل عالمانه داشته باشیم و باید بررسی کرد چرا این رژیم را ایجاد کردند و چه اهدافی برای تشکیل آن داشتند و چه کاری در این ۷۵ سال در جهان اسلام انجام داده است، این بررسی نشان می‌دهد به عنوان یک کشور اسلامی چه رویکردی باید اتخاذ کرد.

سردار جوانی از اساتید خواست به این نکته توجه کنند که تا وقتی که این رژیم باشد، جهان اسلام با بحران مواجه است، کشورها در مسیر پیشرفت نخواهد بود چون این رژیم ایجاد شده که کار ویژه خود را داشته باشد، اکنون باوری دارد شکل می‌گیرد که این رژیم در حال زوال است و هر اتفاقی مانند طوفان الاقصی و ... آن را یک گام به نابودی نزدیک می‌کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا جهان اسلام هیچ گاه نتواند روی پای خود بایستد تا زمانی که این رژیم سر پا باشد و حیات ننگین خود را داشته باشد جهان اسلام با بحران مواجه است، اساسا این رژیم برای این تشکیل شده است و در این ۴۶ سال باوری شکل گرفته که این رژیم نابودشدنی است و هر اتفاقی آن را یک قدم نزدیک تر کرده است، مادامی که این رژیم سرپا باشد جهان اسلام وحدت را نمی‌بیند.

معاون سیاسی سپاه در خصوص عملیات «وعده صادق» عنوان کرد : جمهوری اسلامی با توجه به اینکه خاک کنسولگری بخشی از خاک کشور است، اقدام لازم را انجام داد و این حرکت اقدامی راهبردی بوده که باید انجام می‌شد، باید توجه کرد این اقدام، اقدامی در راستای بازدارندگی و تنبیه متجاوز و پشیمان‌سازی از اقدامات بعدی است، این عملیات برای تنبیه متجاوز و رسیدن جمهوری اسلامی به سطح بازدارندگی صورت گرفت.

سردار جوانی در خصوص بی‌نظیر بودن این عملیات، عنوان کرد: این جریانی بی‌نظیر بود زیرا که به لحاظ تاکتیکی این گونه طراحی کرده بودند که موشکی نتواند وارد آسمان رژیم صهیونیستی شود، در اوج آمادگی و سیستم‌های پدافندی و حمایت کشورهای انگلیس و آمریکا و به رغم این هزینه‌ها، جمهوری اسلامی موشک‌هایی را به اهداف مشخص پرتاب کرد و این نشان می‌دهد به لحاظ نظامی و قدرت بازدارندگی وارد مرحله جدیدی شده‌ایم، از این پس اگر شرارتی انجام شود، ما از خاک ایران مقابله خواهیم کرد .

معاون سیاسی سپاه در پایان تصریح کرد: این باید تبیین شود که در چنین وضعیتی این رژیم با وعده صادق در تنگناهای بیشتر قرار گرفته و هر اقدامی او را در تنگنای بیشتری قرار خواهد داد و روحیه مقاومت تقویت شده و روندی رو به جلو اتفاق افتاده است و برای رژیم صهیونیستی روندی رو به ضعف در دو دهه اخیر است و هم اینکه حامیان آنان قادر نیستند شرایط را تغییر دهند و مقاومت نیروی مقتدر در منطقه است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896173

دیگر خبرها

  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • متعهد به از بین بردن فساد اداری هستیم
  • تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم
  • اثر کوتاه مدت ریسک‌های سیاسی بر بازار سرمایه
  • اتمام حجت یک مقام ارشد سپاه با اسرائیل
  • ممنوعیت ملاقات‌های جمعی «حکمتیار»
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • معاون سیاسی طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل «دفاع مشروع» بود