Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، دامداران استان بویژه شهرستان های بجنورد، شیروان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم گیاه خارشتر جمع آوری شده از عرصه های منابع طبیعی و زمین های کشاورزی رها شده را برای تعلیف زمستانی دام ذخیره می کنند.

گرانی نهاده‌های دامی باعث شده است تا دامداران خراسان شمالی برای تغذیه دام‌های خود از هیچ چیز چشم نپوشند و به نوعی می‌توان گفت که اکنون دام‌های این منطقه همه‌چیزخوار شده‌اند، در سال های گذشته بیشتر دامداران از نان خشک، باقی مانده محصولات کشاورزی استفاده می کردند اما امسال خشکسالی باعث کوتاه قدی گیاهان در اراضی کشاورزی نیز شد که امسال به اجبار به سمت خارشتر نیز رفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دامداران بجنوردی که مشغول جمع آوری خارشتر بود به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک توانایی خرید علوفه برای دام ها را ندارم در چند ماه گذشته تعداد زیادی از دام های خود را با قیمت پایین برای تامین علوفه دیگر دام هایم فروخته ام.

مهدی طالب زاده که با فرزندانش مشغول جمع آوری گیاه خار شتر بودند گفت: دامداران امسال از ناحیه گرانی علوفه دامی و خشکسالی ضرر و زیان زیادی کردند اما، گیاه خارشتر می تواند به تغذیه فصل زمستان  دام هاکمک کند.

خارشتر یکی از این گیاهان مقاوم به شوری و با نیاز آبی بسیار کم است که تو مناطق کویری و بیابانی به راحتی رشد می کند،  این گیاه دارای ارزش غذایی بسیار بالایه میزان پروتئین، چربی، فیبر و خاکستر بسیار بالایی دارد.  

این گیاه در زمان گلدهی پروتئین بالاتری دارد و علوفه خشک خارشتر در جیره زمستانی دام مورد استفاده قرار می گیرد  و  نسبت به شکل سیلو، مدت طولانی تری ماندگاری نیز دارد.  

گیاه خارشتر یکی از علوفه‌های خوراکی کم‌آب‌بر به عنوان خوراک دام‌ها به شمار می رود که با استفاده از آن می‌توان با بازدهی چندبرابر از کشت گونه‌های آب‌بر و پرزحمت جلوگیری کرد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به گرانی نهاده های دامی هم اینک برخی از دامداران برای تغذیه دام های خود به سمت جمع آوری علوفه های دیگر از جمله خارشتر در عرصه های طبیعی و زمین های کشاورزی رها شده، رفته اند.

مهدی شکاری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دامداران بعد از جمع آوری خارشتر، آن را در حیاط و یا بیابان نگهداری می کنند تا خشک شود، این گیاه به دلیل اینکه خار دارد بعد از خشک کردن کوبیده می شود و همچون سایر علوفه دامی به مصرف دام می رسد.

وی با بیان اینکه ارزش غذایی خارشتر به یونجه نزدیک است افزود: با توجه به کم آب طلبی این گیاه در بیشتر اراضی بایر و زمین های کشاورزی رها شده نیز وجود دارد، خارشتر می تواند تغذیه جایگزین سایر علوفه دامی نیز شود.

شکاری اظهار داشت: در سال های گذشته دامداران استان در تغذیه دام های سبک به ویژه برای بزها از خارشتر استفاده می کردند اما در سال های اخیر به علت تولید بالای نهاده های دامی و قیمت پایین این گیاه کمتر استفاده می شد اما امسال گرانی نهاده ها باعث شد تا جمع آوری خارشتر با وجود سختی آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ریشه های این گیاه نیز بسیار بلند است و نگرانی از بابت جمع آوری آن وجود ندارد چرا که دامداران با داس و یا وسیله ای دیگر آن را جمع آوری می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر کشت جایگزینی خارشتر در زمین های کم بازده کشاورزی و رها شده تاکید کرد و افزود: با توجه به کم آب طلب بودن این گیاه می تواند چند منظوره برای خوراک زنبور و گیاه دارویی این گیاه کشت شود که توجیه پذیر نیز است.

شکاری با بیان اینکه خارشتر یک داروی گیاهی است گفت: همچنین زنبورداران نیز در فصل گل دهی آن برای تغذیه زنبورها استفاده می کنند که شهد خوبی نیز دارد.  

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

خراسان شمالی از نظر جایگاه بیمه دام رتبه ۱۰ میان استان های کشور را به خود اختصاص داده است،  

برچسب‌ها بجنورد دام و طيور خارشتر اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دام و طيور خارشتر بجنورد دام و طيور خارشتر اراضی کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی جمع آوری نهاده ها رها شده دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ مال‌خر توسط پلیس آگاهی خراسان شمالی بازداشت شد

سرهنگ مقصود رستگار در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در پی وقوع چندین فقره سرقت در سطح شهرستان بجنورد بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان شمالی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان شمالی ۲۱ سارق و مالخر شناسایی و در چند عملیات غافلگیرانه دستگیر شدند، افزود: در این رابطه ۸۵ فقره سرقت نیز کشف شد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه سرقت از اماکن خصوصی، دولتی، منزل و مغازه، خودرو و موتورسیکلت و … از جمله این سرقت‌ها بود، یادآور شد: متهمان بعد از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

کد خبر 6085119

دیگر خبرها

  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • مرتفع سازی حاشیه باغ گیاه شناسی متوقف شد
  • لغو همه اردو‌های دانش آموزی خراسان شمالی، ۴ و ۵ اردیبهشت ماه
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • ۲۱ مال‌خر توسط پلیس آگاهی خراسان شمالی بازداشت شد
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد
  • معرفی چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی