در چه شرایطی بعد از طلاق درخواست زوج برای تقسیط مهریه پذیرفته خواهد شد؟
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۷۶۰۶
مطابق با قانون حمایت خانواده، قانونگذار مقرر نموده است که زوج در هر زمان می تواند دادخواست صدور حکم طلاق به طرفیت همسر خود، تقدیم دادگاه خانواده نماید و دادگاه نیز مکلف است ضمن صدور رای، نسبت به تمامی حقوق مالی زوجه تعیین تکلیف نماید.
به گزارش «تابناک» ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ در این ارتباط مقرر نموده است:
“دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرتالمثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینههای حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مطابق با ماده فوق الذکر میتوان فروض ذیل را تصور نمود:
الف) زوجه دادخواست مطالبه مهریه خود را قبل از تقدیم دادخواست طلاق زوج و یا همزمان با آن تقدیم دادگاه خانواده می نماید در این شرایط دادگاه رسیدگی کننده به پرونده طلاق، می بایست در دادنامه اصداری، به پرونده کلاسه مطالبه مهریه استناد نماید، بدیهی است که اگر زوج در این شرایط درخواست تقسیط مهریه (اعسار) را داشته باشد، می بایست دادخواست خود را تقدیم شعبه ای نماید که رای مطالبه مهریه را صادر نموده است.
ب) اگر زوج دادخواست طلاق بدهد اما زوجه دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم ننموده باشد, در اینصورت زوج میتواند پس از صدور حکم طلاق، در همان شعبه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به طرفیت زوجه را تقدیم دادگاه نماید. دادگاه وقت رسیدگی تعیین نموده و با استماع اظهارات زوج و شهود نسبت به تقسیط مهریه رای صادر می نماید.
نکته قابل توجه این است که در شرایط فوق الذکر، اجرای دادنامه طلاق، به تعیین تکلیف من باب اعسار، موکول میگردد چرا که اگر دادخواست اعسار زوج پذیرفته نشود، امکان ثبت طلاق وجود ندارد اما اگر اعسار پذیرفته شود، با پرداخت پیش قسط مهریه، رای اجرا میگردد. رویه قضایی به اینصورت می باشد که دادگاه ها در این شرایط یا اعسار او را نمی پذیرند و یا اینکه درصورت پذیرش اعسار، مبلغ پیش پرداخت مهریه را بالا تعیین می نمایند تا حقوق زوجه تضییع نگردد.
مستندات قانونی مرتبط با طلاق به درخواست زوج و تقسیط مهریه
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه
شماره نظریه: ۷/۹۴/۹۴ شماره پرونده: ۹۳-۹/۱۶-۲۲۳۷ تاریخ نظریه: ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
با توجه به اینکه در قسمتی از ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده آمده است که طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم به نیز ثبت می شود، آیا زوج می تواند در حین ارائه دادخواست طلاق چه از جانب خودش یا زوجه دادخواست اعسار یا تقسیط بدهد یا باید بعد از صدور رای طلاق و قبل از اجرای صیغه طلاق این کار را انجام دهد؟
زوج می تواند در حین رسیدگی به دعوای طلاق چه درخواست طلاق از جانب خودش باشد چه از جانب زوجه (زیرا در هر دو صورت با توجه به ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱، زوجه می تواند برای دریافت حقوق مالی خود به شرح مندرج در رأی مربوطه، تقاضای صدور اجرائیه نماید)، با توجه به ماده ۲۴ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و رأی وحدت رویه شماره ۷۲۲-۱۳/۱۰/۹۰ دیوان عالی کشور، دادخواست اعسار و تقسیط از حقوق مالی زوجه (مهریه، اجرت المثل و …) را به همان دادگاه رسیدگی کننده به طلاق بدهد و دادگاه مذکور مکلف به رسیدگی همزمان می باشد.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه
شماره نظریه: ۷/۹۷/۱۹۷ شماره پرونده: ۹۶-۹۳-۱۷۶۰ ح تاریخ نظریه: ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
در مواردی که طلاق به درخواست زوج بوده و زوج ضمن دادخواست طلاق درخواست اعسار نسبت به حق و حقوق زوجه داده است که دادخواست اعسار وی رد شده است و قطعی شده آیا زوج می تواند مجدد بر اساس همان رأی دادخواست اعسار بدهد و گواهی آن را به دفترخانه جهت تمدید مهلت اعتبار طلاق ارائه نماید یا خیر؟
برابر ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱، ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه یا رضایت وی یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم به است، بنابراین در فرض سؤال که زوج ضمن تقدیم دادخواست طلاق، دادخواست اعسار از پرداخت حقوق مالی زوجه را تقدیم و به آن رسیدگی و رد شده است، دیگر وضعیت وی معلوم بوده و حالت عدم اعسار تا زمان اثبات خلاف آن استصحاب میشود، لذا صرف ارائه گواهی تقدیم دادخواست اعسار برای مرتبه دوم موجب تعلیق مهلت اعتبار رأی راجع به طلاق موضوع مواد ۳۳ و ۳۴ قانون یاد شده نمی شود. ماده ۲۰ آییننامه اجرایی قانون یاد شده نیز منصرف از حالت مذکور است که قبلاً به دعوای اعسار رسیدگی و حکم صادر شده است.
منبع: تابناک
کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی مهریه زوج زوجه المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۷۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از سر به راه کردن باباشملها تا تقدیم شهید در راه دین
به گزارش قدس خراسان، ورزش زورخانهای در مشهد از جمله ورزشهای محبوبی است که چندی است مردم اقبال خوبی به آن نشان دادهاند و بیش از گذشته به دنبال این هستند که فرزندان خود را با آداب این ورزش ایرانی آشنا کنند. به سراغ حاجامیر حامد چوبدار از کهنکسوتهای این ورزش در مشهد رفتیم تا با او درباره فرهنگ و آداب پهلوانی در این ورزش اصیل صحبت کنیم.
وی که متولد ۱۵ مهرماه ۱۳۲۵ در مشهد است و دو پسرش مرتضی و مجتبی حامد چوبدار نیز از پهلوانان و ورزشکاران باستانیکار مشهد هستند، سال ۱۳۴۲ ورزش باستانی را از زورخانههای تهران آغاز کرد و در آن زمان با بزرگانی مانند سیدقراب و دیگر بزرگان این ورزش همدوره بوده است.
این پیشکسوت ورزش باستانی سال ۸۹ مقام کهنکسوت و ارتشبد را کسب کرده و اکنون یکی از ۱۰ کهنکسوت این ورزش بومی در مشهد است.
حاج امیر حامد چوبدار زورخانه امیرکبیر را در سال ۱۳۷۵ در ۱۰ ماه با خرج خودش و بدون دریافت وام و کمک مالی بنا کرده است و اکنون ورزشکاران در این زورخانه به صورت صلواتی و رایگان ورزش کرده و از امکانات این مجموعه استفاده میکنند.
علاقه این پیشکسوت ورزش باستانی به این ورزش آن قدر زیاد است که برای تزئینات این زورخانه تمام هنر ایرانی را به کار گرفته است؛ از در ورودی که تماماً مسی است تا تصویر امیرکبیر و فردوسی را به همراه صحنهای از نبرد رستم و اسفندیار بر روی آن کندهکاری شده تا تمام تصاویر پهلوانان و عکسهای یادگاری که به صورت سیاه و سفید چاپ کرده و قاب گرفته تا تابلوفرش تمثال امیرالمؤمنین(ع) که آن را هم به همان سبک سیاه و سفید خریداری کرده، همه حکایت از عشق و علاقهای دارد که سبب زنده نگه داشتن این ورزش باستانی ایران زمین است.
این پیشکسوت مشهدی درباره ورزش زورخانهای میگوید: این ورزش، ورزش نیاکان و پدران ماست، ورزشی نیست که کسی از کشورهای دیگر برای ما سوغات آورده باشد، این ورزش ۳هزار سال قدمت دارد و اکنون پس از سالها این ورزش به ما رسیده است.
وی با بیان اینکه با بزرگان ورزش باستانی مانند سیدقراب و باقر مهدیه ورزش باستانی را آغاز کردم، میافزاید: همچنین با پیشکسوتانی صاحب زنگ مانند آقای تختی، وفادار، زندی، سخدری و شورورزی که همه این افراد به جز آقای تختی مشهدی و خراسانی هستند، ورزش میکردم و شاگردشان بودم.
چوبدار یادآور میشود: چند سالی نایب رئیس مدیر کل تربیت بدنی استان و ۱۴ سال مسئول ورزش زورخانهای استان خراسان بزرگ بودم و در این سالها پهلوان وفادار و پهلوان شورورزی در سفر به شهرستانهای استان با من همراهی میکردند.
این پیشکسوت مشهدی با بیان اینکه ۹۰ درصد ورزشکاران زورخانه از کشتی با چوخه شروع کردهاند و بعد وارد گود زورخانه و کشتی پهلوانی شدند، عنوان میکند: نخستین درسی که ما در زورخانه آموختیم ادب و زیر پا گذاشتن منیت بود، باستانیکاران و پهلوانان اهل تواضع و فروتنی هستند و با ضعیفتر از خودشان درگیر نمیشوند، در ورزش باستانی باید خودت را کوچک بدانی تا مردم بزرگت کنند اگر متکبر باشی مردم با تو احساس صمیمیت نمیکنند و اعتبارت را از دست میدهی.
گلریزان زورخانهای از گذشته تاکنون
وی با بیان اینکه گلریزان زاییده زورخانه است و هر کسی گلریزان انجام میدهد از زورخانهها آن را یاد گرفته است، اضافه میکند: در زمانهای قدیم برای برخی از پیشکسوتان که بیمه بازنشستگی نداشتند و از کار افتاده شده بودند از خیران و کسانی که دوست داشتند به پهلوانان کمک کنند، دعوت میکردیم و بدون اینکه نام آن پهلوان را ببریم گلریزان انجام میدادیم، زمان قدیم لنگ میگرفتیم و مردم پولها را در لنگ میریختند بعد بدون اینکه پولها را بشماریم به آن پهلوان و یا فرد نیازمند تحویل میدادیم، اکنون گلریزان به گونهای دیگر برگزار میشود، برای خیران کارت دعوت ارسال میکنیم و آنها مبلغ مورد نظر را میگویند و ما یادداشت میکنیم، صبح به کارت بانکی که اعلام شده واریز میکنند سپس به آن فرد محتاج بدون اینکه کسی متوجه شود، تقدیم میکنیم.
چوبدار درباره تأثیر زورخانه روی اوباش در قدیم میگوید: در قدیم به اراذل و اوباش، باباشمل میگفتیم که وقتی وارد زورخانه میشدند بقیه از ترسی که داشتند به این افراد سلام میکردند و جلو پایشان بلند میشدند، برخی از این افراد پس از آمدن به زورخانه با توجه به اشعاری که مرشد و پیشکسوت در گود میخواند، درس ادب، اخلاق و جوانمردی میآموختند، کمکم کارهای خلافشان را کنار میگذاشتند و در زورخانه ورزش میکردند.
این پیشکسوت مشهدی زورخانه درباره آداب این ورزش باستانی بیان میکند: در زورخانه پس از ورزش یک موسفید دعا میخواند و این دعا اثرات خیلی خوبی روی باباشملها داشت؛ چرا که در برنامه دعا از اخلاق و منش پیشکسوتان و بزرگان میگوییم و ورزشکاران و حاضران از این حکایتها درس میگیرند و به کار میبندند.
وی درباره فعالیت زورخانه در زمان دفاع مقدس خاطرنشان میکند: در جنگ تحمیلی زورخانههای مشهد شهیدان و جانبازان زیادی را در راه اسلام داده است، اکنون نیز هنگامی که جانبازان به زورخانه میآیند احترام زیادی برایشان قائل هستیم و حق احترام اضافه به جانبازان میدهیم.
چوبدار با بیان اینکه شهید سیداحمد احمدی از شهدای زورخانهای است که اوایل جنگ شهید شد، یادآور شد: باشگاه طوس را به احترام شهدای باستانیکار به باشگاه شهدا تغییر نام دادیم، یک باشگاه دیگر نیز در محله طلاب به نام شهید احمدی از شهدای زورخانه نامگذاری شده است.
این ارتشبد مشهدی میافزاید: اوایل جنگ در زورخانهها برای جبههها پول جمعآوری کردیم و دو سه دستگاه نانوایی خریداری کردیم و به جبهه فرستادیم.
امتیازات ورزش زورخانهای؛ از صلواتی تا کهنکسوتی
وی با بیان اینکه امتیازات در ورزش زورخانهای سلسله مراتبی است، عنوان میکند: هر چند وقت یک بار به ورزشکاران باستانیکار حق احترام داده میشود، این امتیازات در هیئت ورزش زورخانهای استان اعطا میشود و بنده نیز عضو این هیئت هستم، پس از اینکه در هیئت ورزش زورخانهای استان تصمیمگیری انجام شد به تهران ارسال میشود تا حکم صادر شود.
چوبدار ادامه میدهد: از جمله این سلسله مراتب صلواتی، واردی و زنگی است، جوانی که وارد زورخانه میشود پس از مدتی که ورزش کرد برایش صلوات میفرستند، بعد در چرخ که میرود برایش صلوات میفرستند، وقتی وارد گود میشود برایش صلوات میفرستند، بعد از در که وارد میشوی مرشد ضرب را نگه میدارد و فرمان صلوات میدهد، پس از ۱۶-۱۵ سال ورزش واردی میشود، یعنی هنگام ورودش به زورخانه مرشد زنگ میزند و فرمان صلوات میدهد، کسی که واردی میشود باید تمام آداب و رسوم ورزش را بلد باشد. مرحله بعدی پیشکسوت است، هنگامی که به گود وارد و از آن خارج میشود مرشد برایش زنگ میزند و هنگامی که بعد از ورودش به داخل زورخانه مرشد زنگ میزند، کهنکسوت یا ارتشبد ورزش باستانی میشود، کهنکسوت باید مانند کتاب ورزش همه اصول ورزش باستانی را حفظ باشد.
این کهنکسوت ورزش باستانی درباره وضعیت زورخانهها در اوایل انقلاب میگوید: در اوایل انقلاب ورزش زورخانهای دست یک عده از باباشملها بود اما پس از تثبیت انقلاب عدهای از آنها فوت کردند و عدهای نیز خانهنشین شدند، کمکم ورزش باستانی با حضور مردان متدین رونق گرفت و ادامه پیدا کرد، ما با نام مقدس امیرالمؤمنین(ع) ورزش را شروع و با نام مقدس حضرت حجت(عج) ورزش را ختم میکنیم.
خانمها متقاضی ورزش زورخانهای!
وی یادآور میشود: اکنون مردم خیلی طرفدار و دوستدار ورزش زورخانهای شدهاند، به ویژه از زمانی که رهبر معظم انقلاب به این ورزش بها دادند و آن را تأیید کردند و گفتند: «این ورزش نیست بلکه جزئی از فرهنگ ماست». حتی خانمها میآیند و میگویند برای ما هم کلاس ورزش باستانی بگذارید اما این ورزش، ورزشی مردانه و پهلوانانه است و به بانوان علاقهمند به ورزش باستانی گفتهام به سراغ دیگر ورزشها بروند.
چوبدار میافزاید: در گذشته شعبان بیمخ، شلوار ورزش باستانی را تن یک هنرپیشه کرده و دو میل را هم در دستش گرفته بود. عکس این هنرپیشه پشت یک مجله چاپ شده بود که در آن زمان مردم سراغ شعبان بیمخ رفتند و به این کار اعتراض کردند.
این کهنکسوت ورزش باستانی با اشاره به علاقهمندی مردم به ورزش زورخانهای میگوید: خانمها پسر بچههایشان را میآورند و میگویند میخواهیم وارد ورزش زورخانهای بشوند، به عنوان مثال پسر ۸سالهشان را آورده بودند که آموزش ببیند، گفتم باید بزرگتر شود تا یک گود مخصوص بچهها بسازیم و به کمک یک مربی ورزش باستانی را آموزش ببینند تا در آینده یک ورزشکار حرفهای بشوند.
وی درباره کتابی که در دست چاپ دارد، بیان میکند: یک آقای نویسنده من را تشویق کرد که درباره ورزش پهلوانی و زورخانهای کتابی بنویسم، به همین خاطر کتابی با عنوان «فرهنگ جوانمردی» را در مدت ۶-۵ سال نوشتم که به زودی منتشر میشود. در این کتاب شرح حالی از پهلوانان گذشته و معاصر را نوشتهام.
خبرنگار: فریده خسروی