Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرجان خسروی بالِدی، کارگردان و فیلم نامه نویس، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص آثاری که تاکنون تولید کرده، اظهار کرد: شرح فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌ام در جغرافیای بومی و محلی منطقه زادگاه خودم، یعنی منطقه چهار محال و بختیاری است که امیدوارم با این آثار بتوانم بخشی از مشکلات مناطق لرنشین محروم جنوب کشور را در مستندهایم منعکس کنم تا وضعیت اقتصادی این مناطق اندکی بهتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که یکی از فیلمسازانی است که تمامی فیلم‌های کوتاه، مستند و داستانی خود را در مناطق عشایرنشین ساخته و فیلم‌های او در جشنواره‌های داخلی و خارجی توانسته جوایزی هم کسب کند، به دلیل شناخت کافی از منطقه چهارمحال و بختیاری و اقوام و عشایر آن منطقه، فیلم‌هایش مورد قبول منتقدان و مخاطبان فیلم‌های مستند قرار گرفته، در این رابطه اذعان کرد: من در حال حاضر دو فیلم کوتاه تولید کردم که خوشبختانه در جشنواره‌ بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا)  با استقبال خوبی روبرو شد، این دو فیلم با نام‌های مادر برفی و وادیا، در جشنواره فیلم فجر نیز کاندید جایزه شدند و جوایز داخلی بسیاری نیز دریافت کردند.

 این مستندساز ادامه داد: مستندهایی که تاکنون ساخته‌ام نیز یکی از آنها اولین اکران جهانی آن در بزرگترین جشنواره مستند دنیا ، به نام جشنواره ایدفا بوده که جایزه بهترین فیلم جهان مستند را دریافت کرد در حالی که در این جشنواره به عنوان اولین مستندساز ایرانی بودم که توانستم این جایزه را دریافت کنم.

خسروی در ادامه خاطر نشان کرد: تاکنون درخصوص عشایر بختیاری سه مستند تولید کرده‌ام که هرکدام به گونه ای مشکلات این عشایر زحمتکش را روایت کرده و اگر بخواهیم کنکاش کنیم باید بدانیم که عشایر و فرزندان این منطقه نیاز به مساعدت ویژه دارند زیرا طی این دو سال و با شیوع ویروس کرونا آمار زیادی از فرزندان عشایر به دلیل نداشتن گوشی هوشمند از تحصیل بازمانده‌اند یا بیشتر این دانش آموزان به صورت موقت درس را رها کرده به این امید که دوباره شرایطی فراهم شود و به درس و مدرسه برگردند، اما متاسفانه این پروسه  طولانی شده، در حالی که در مناطق محروم سال‌ها طول کشید تا بچه‌ها را با درس و مدرسه آشتی دهند.

مهمترین درخواست ما از آقای رئیسی ثبات وضعیت معیشتی مردم است

مرجان خسروی که چند مستند و فیلم کوتاه درباره سبک زندگی و آداب و رسوم عشایر چهارمحال و بختیاری ساخته است، قصدش از این کار را نشان دادن شیوه زندگی و سختی‌های آنها به خصوص زنان و در نتیجه پیدا کردن راهی برای کم کردن این سختی‌ها بیان کرد و افزود: موضوعی که امروز در ایران به عنوان اولین مشکل در مورد آن صحبت می‌شود وضعیت معیشت مردم است که باید در اولویت مسئولان دولت سیزدهم قرار گیرد، زیرا که این موضوع دغدغه‌ی جدی مردم ماست.

وی بیان کرد: من فکر می‌کنم بزرگترین خواهشی  که می‌شود در حال حاضر از دولت داشت این است که حداقل تا چهار سال آینده وضعیت اقتصادی را ثابت نگه دارند تا مردم هرروز با قیمت‌های جدیدی روبرو نشوند و تنها وضعیت مثبت این است که ما دوباره تورم اقتصادی را نداشته باشیم و این بزرگترین درخواستی است که ما می‌توانیم از رئیس جمهور جدید داشته باشیم.

کارگردان مستند مادر برفی ادامه داد: بزرگترین مشکلی که مردم لرنشین چهارمحال و بختیاری دارند،بحث قومیت‌ها است که دغدغه عشایر آن منطقه است و از منظر زیست محیطی اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به خاطر مشکلات معیشتی و دردسرهای کوچ  و مشکلات حمل و نقل دامداران که متاسفانه بخش عظیمی از عشایر بختیاری از بین رفته اند و یا به کوچ مدرن روی آورده اند و این نوع کوچ نیز نمی‌تواند از نظر اقتصادی مردم را اقناع کند و کوچ نشینان دچار مشکلات بسیاری هستند.

بزرگترین مشکل مناطق لرنشین جنوب کشور عدم رونق صنعت در این مناطق است

وی تاکید کرد:  متاسفانه آمار بیشترین بیکار را در بین جوانان مناطق لرنشین داریم در صورتی که این مناطق  پتانسیل پیشرفت بسیاری دارند اما همواره با این معضلات دست و پنجه نرم می‌کنند. مسئله رونق اقتصادی، موضوعی که دولت سابق به آن اشاره کرد، در این مناطق بسیار پائین است و شاهدیم که بیشتر جوانان آن منطقه که پدر یا پسران یک خانواده هستند برای کار به شهرهای صنعتی همچون عسلویه رفته اند.

خسروی بزرگترین مشکل مناطق لرنشین جنوب کشور را عدم رونق صنعت در این مناطق  دانست و تشریح کرد: در مناطق محروم، مردم اغلب دچار مشکلات معیشتی هستند و عشایر نیز به دلیل مشکلات معیشتی و عدم توان رسیدگی به دام‌ها  و گرفتن داروهای درمانی برای گوسفندانشان با هزینه‌های بسیار بالا روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: بحث انتقال آب استان چهار محال و بختیاری به استان خوزستان نیز یکی از بزرگترین و اساسی‌ترین مشکلاتی است که این مردم دارند و سال‌هاست که منتظر حل این قضیه هستند و به امید روزی نشسته‌اند که هیچ‌گاه بین هم‌میهنان‌مان جنگ آب اتفاق نیفتد، چیزی که امسال به دلیل شرایط خشکسالی، تاحدودی شاهد آن بودیم.

این مستندساز در پایان تاکید کرد: استان چهارمحال و بختیاری یکی از منابع آب شیرین در کشور است و همواره تمام مناطق آن دارای آب هستند، اما متاسفانه بسیاری از روستاهای این منطقه هنوز لوله کشی آب شرب ندارند و در عین حال انتقال این آب نیز سبب بروز مشکلاتی خواهد بود و این در حالی است که برای من نیز انتقال درست آب بسیار مهم است تا در کشورم هیچگاه مشکل کم آبی و خشکسالی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

سیده سمیه حسینی کد خبر: 1105582 برچسب‌ها دولت سیزدهم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دولت سیزدهم چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۷۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به سمت تحصیل در هنرستان رفتند

صحرایی  در مراسم بهره‌برداری از آموزشگاه مشارکتی ۶ کلاسه خدیجه نجم‌الدین مهدی‌شهر گفت: دستگاه تعلیم و تربیت سیاست توسعه متوازن را در پیش گرفته است.

وی بیان کرد: پیشرفت ایران در بسیاری از حوزه‌ها نتیجه فعالیت و زحمات معلمان در تربیت فرزندان این کشور در مدارس است.

آموزشگاه مشارکتی ۶ کلاسه خدجیه نجم‌الدین در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۹۲۰ مترمربع و زیربنای ۹۰۲ مترمربع به همت اداره‌کل نوسازی استان سمنان و خانواده معلم شهید مرادی احداث شده است.

وی در سفر به سمنان علاوه بر افتتاح این مرکز، از پروژه‌های اجرایی و طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی در مهدیشهر، سرخه و سمنان نیز بازدید کرد. همچنین استخر شهدای دانش‌آموز شهرستان سمنان نیز با حضور مرادصحرایی به بهره‌برداری رسید.

بازدید از از دبیرستان پروفسور قاسمعلی عمرانی آرمان روشن و پروژه مشارکتی در حال ساخت مجتمع آموزشی و تربیتی ۲۴ کلاسه حیات طیبه و ساختمان جدید و در دست تجهیز اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز بخشی از برنامه سفر وزیر آموزش و پرو. رش به استان سمنان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به سمت تحصیل در هنرستان رفتند
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • توجه به آبخیزداری و آبخوانداری در راستای حفظ محیط‌زیست و رونق کشاورزی
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری