Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفت کشور عربی آفریقایی، به صورت رسمی، روز گذشته سه‌شنبه (سوم آگوست)، به تصمیم «موسی فکی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا مبنی بر اعطای جایگاه « عضو ناظر» به رژیم صهیونیستی در این اتحادیه و پذیرش استوارنامه سفیر این رژیم، اعتراض کردند.

به نوشته «العربی الجدید»، سفارت‌خانه‌های هفت کشور عربی نامه اعتراض خود را که تاریخ آن به روز گذشته باز می‌گردد، به کمیساریای اتحادیه آفریقا ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هفت کشور عبارتند از: موریتانی، مصر، الجزائر، تونس، لیبی، مجمع الجزائر قمر (کومور) و جیبوتی.

 

این کشورها مخالفت خود را با اقدام رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در تاریخ  ۲۲ ژوئیه در مسأله‌ای سیاسی و حساس اعلام کردند؛ «مسأله‌ای که می‌بایست در سطوح بالای تصمیم‌گیری در اتحادیه آفریقا در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شد. از مدت‌ها پیش، مقررات آشکاری وجود داشته که بیانگر موضع ثابت حمایت از قضیه فلسطین و محکومیت کلیه اقدامات اسرائیل در حق ملت دوست و برادر فلسطین است. این تصمیم با منافع عالی اتحادیه آفریقا ارزش‌ها، الگوها و مقرراتش در تعارض است».

این کشورها همچنین ابراز تاسف کردند که رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا با این درخواست اسرائیل، به روش مقاماتی که پیش از او در این پست بودند، رفتار نکرده است. رفتاری که می‌بایست مبتنی بر اصول و اهداف مندرج در اساسنامه اتحادیه آفریقا، مقررات سرویس‌های مختلف این اتحادیه، منافع عالی این نهاد، نظرات و نگرانی‌های کشورهای عضو باشد.

این کشورها همچنین اعلان کردند که تصمیم موسی فکی، تخلف اجرایی و سیاسی غیرقابل پذیرش و ناقض استانداردهای مربوط به اعطای جایگاه عضو ناظر و سیستم اعتباربخشی اتحادیه آفریقا است که توسط شورای اجرایی در ژوئیه ۲۰۰۵ تصویب شد.

هفت کشور مذکور، از طریق سفارت‌خانه‌های خود در آدیس آبابا، مقر اتحادیه آفریقا، همچنین به اقدام رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در پذیرش استوارنامه سفیر اسرائیل اعتراض کردند و خواستار درج این موضوع در دستور کار نشست بعدی شورای اجرایی اتحادیه شدند.

روزنامه العربی جدید، دیروز طی یادداشتی به بررسی نحوه عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا پرداخت و نوشت: اسرائیل پس از ۱۹ سال شکست تلاش‌هایش برای پیوستن به اتحادیه آفریقا که جایگزین سازمان وحدت آفریقا شده و اسرائیل در آن دارای جایگاه ناظر بود، بالاخره توانست بار دیگر به این مقام در ۲۲ ژوئیه گذشته دست یابد. این امر به موجب سندی که بیشتر شبیه یک ترفند و حیله بود و قهرمان آن، موسی فکی محمد رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا بود و در سایه سکوت اکثریت اعضای این اتحادیه به استثنای الجزایر صورت گرفت. هرچند که در ادامه، آفریقای جنوبی و نامیبیا در محکومیت این اقدام ناقض آیین‌نامه داخلی اتحادیه آفریقا به الجزائر پیوستند».

بنا بر این یادداشت، الجزائر مسئولیت نخستین اعتراض به این امر را به گردن گرفت و برای لغو و ابطال این تصمیم حرکت خود را آغاز کرد. در این میان اطلاعاتی نیز در خصوص رهبری ۱۴ کشور دیگر از سوی الجزائر برای اعتراض به این تصمیم و اخراج مجدد اسرائیل از اتحادیه آفریقا منتشر شد. العربی الجدید در این خصوص نوشت که الجزائر، عملا به همراه ۱۳ کشور آفریقایی دیگر ، طرح ابتکاری در بازپس‌گیری جایگاه ناظری از اسرائیل را هدایت می‌کند و برخی منابع نیز می‌گویند که در حال حاضر شمار کشورهای همراه الجزائر در این ابتکار به ۲۱ کشور افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، الجزائردر حال برقراری تماسهایی در سطح بالا برای تدوین یک پیش‌نویس از تصمیمات کشورهای آفریقایی برای ارائه در نشست بعدی کشورهای عضو اتحادیه آفریقا است تا  با تکیه بر دو متحد بزرگ خود یعنی نیجریه و آفریقای جنوبی، تصمیم پذیرش اسرائیل به عنوان یک کشور ناظر در این اتحادیه را ملغی کند.

 این منبع اعلام کرد که الجزایر حمایت بسیاری از کشورها از جمله نیجر، مالی، لیبی، تونس ، موریتانی، آفریقای جنوبی، نیجریه، لیبریا، تانزانیا، کومور، گابون، اریتره، زیمبابوه و سیشل را دریافت کرده است.الجزایر در همین راستا به دنبال توسعه ابتکار عمل است و بر اساس آن، اصلاحیه‌ای در منشور اتحادیه آفریقا پیشنهاد خواهد کرد که شامل عدم دادن اجازه به هیچ کشوری از خارج از قاره آفریقا که اراضی غیر را اشغال کرده، به کسب هرگونه جایگاهی در اتحادیه می‌شود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: اتحادیه آفریقا رژیم صهیونیستی عضو ناظر در اتحادیه آفریقا اعتراض کشورهای عربی هفت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: می‌توانستیم حیفا و تل‌آویو را مورد اصابت قرار دهیم

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا روز گذشته از تصمیم این بلوک برای گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران خبر داد.

بورل گفت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای گسترش تحریم‌های حوزه دفاعی علیه ایران دست یافتند.

وی به خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت آنها به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.

به دنبال اعلام این تصمیم "یسرائیل کاتص"، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد و مدعی شد که این یک تصمیم مهم برای ارسال یک پیام به ایران است که نمی‌تواند ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند.

این در حالی است که ماه‌هاست رژیم صهیونیستی جنایات گسترده‌ای را علیه مردم مظلوم غزه انجام می‌دهد و تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی پس از شکست بزرگ در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، وارد دویستمین روز خود شده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه به بیش از ۳۴ هزار نفر و آمار مجروحان به مرز ۷۷ هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228128 برچسب‌ها حسین امیرعبداللهیان

دیگر خبرها

  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند