Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند کشوری کرونا، گفت: رخداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی عمدتا از جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شد و از چابهار به سمت زابل و بالاتر حرکت کرد و با توجه به مراوداتی که بین سیستان و بلوچستان و استان گلستان وجود دارد، گلستان‌ هم به یکی از استان‌هایی تبدیل شد که وضعیت خیلی مناسبی ندارد؛ هرچند که اقدامات مناسبی برای کنترل اپیدمی در این استان‌ هم آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتشار اپیدمی و واریانت دلتا در سطح کشور رو به گسترش بوده است و الان بیشتر به سمت مبادی مرکزی کشور پیش می‌رود. پیش از آنکه در مورد قرنطینه که مداخله پرهزینه‌ای است صحبت کنیم، معتقدم  کنترل مبادی شهرها و سفرها و سایر رخدادها مهم‌تر است‌ و این در حالی است که وقتی به جاده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم این مقررات به اجرا در نمی‌آید و سفرها کماکان ادامه دارد و بخشی از طغیان بیماری در استان گلستان به دلیل سفرهایی است‌ که برای رفتن به مشهد مقدس انجام می‌شود. سفرها باید ممنوع شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

سوری تاکید کرد: اعلام می‌کنیم شهری قرمز است اما تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن مقررات اجرا نمی‌شود و قانونی که اجرایی نشود طبیعتا ارزش لازم را ندارد. قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند و پایش و نظارت شوند تا اثربخش باشند.

وی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت امکان مقابله با این شرایط را ندارد و در وظایفش هم نیست؛ بنابراین لازم است سایر سازمان‌ها با هدایت استانداری، بخشداری و فرمانداری وارد عرصه شوند. خانه نشینی کارکنانی که واکسینه شدند نباید ادامه یابد و باید برای کمک به کنترل اپیدمی حاضر شوند. در واقع بخشی از خدماتی که وزارت بهداشت برای کنترل اپیدمی انجام می‌دهد غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی است و می‌تواند از سایر سازمان‌ها استفاده کند.

وی درباره تقاضاها و صحبت‌هایی که برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور مطرح می‌شود، بیان کرد: اگر قرار بر تعطیلی باشد، درصورتی موثر خواهد بود که برای آن برنامه داشته باشیم وگرنه اینکه دو هفته تعطیل کنیم که در خانه بنشینیم و بعد از دو هفته باز همان رفتارها تکرار شود، شاهد اثربخشی تعطیلات نخواهیم بود.

سوری درباره شرایط کرونا در روزهای آتی با توجه به آغاز ماه محرم، بیان کرد: این موضوع بسیار نگران کننده است. زمانی گفته می‌شد که اگر ایمنی در برابر ویروس چه با واکسن و چه به صورت طبیعی به ۷۰ درصد برسد کنترل بیماری کامل می‌شود؛ درحالی که اکنون می‌بینیم ویروس هم دارد هوشمندانه برای بقای خود تلاش می‌کند؛ بنابراین واکسیناسیون قطعا به تنهایی برای کنترل اپیدمی کافی نیست و باید در کنار آن سایر اقدامات نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در تجمعات و... را دنبال کنیم.

این اپیدمیولوژیست افزود: با ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا با وضعیت وخیمی بعد از مراسمات محرم روبرو خواهیم بود که هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند. به عنوان یک متخصص صلاح نمی‌دانم مراسم عزاداری امسال به شکل عادی برگزار شود. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم، به نظر نمی‌رسد الزاما حضور فیزیکی افراد در مراسمات مذهبی مثل سوگواری محرم اصل دینی باشد. سوگواری قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است و بهتر است شکل متفاوت عزاداری توسط علما تنظیم شود تا با حداقل اثرات سوء این رفتارها مواجه باشیم.

منبع: الف

کلیدواژه: کنترل اپیدمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟

صبح روز گذشته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران، سراغ بازار مسکن رفت و در واکنش به «اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها در کشور» گفت: دولت‌‌‌های دهه ۹۰ در بازار مسکن غایب بودند و نقش تنظیم‌‌‌گری نداشتند، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و سیاست‌‌‌ تنظیم اجاره‌‌‌بها را تصویب کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از دنیای اقتصاد؛ این ادعای عضو کابینه دولت درباره «تنظیم اجاره‌‌‌‌‌‌بها در کشور»، تا چه حد با «واقعیت اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها» سازگار است؟

بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌‌‌بها را در تاریخ ثبت داده‌‌‌‌‌‌های رسمی از اجاره، به ثبت رسانده است.»

ماجرا چیست؟

ارقام رسمی مربوط به تورم اجاره مسکن در تهران نشان می‌‌‌دهد، از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، «اجاره‌‌‌بها، سالانه به ترتیب ۴۵ درصد، ۴۴‌درصد و ۵۲‌درصد جهش کرد.»

از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰، «بالاترین رشد سالانه اجاره‌‌‌بها، برای سال ۷۵ بود و به میزان ۴۱.۵درصد.» بنابراین، «ملتهب‌‌‌ترین دوره اجاره‌‌‌نشینی» برای سال‌‌‌های دولت سیزدهم بوده است و نه دولت‌‌‌های قبل‌‌‌تر. پس اگر از روی «داده رسمی»، قرار باشد کارنامه دولت رئیسی در بازار اجاره مسکن مورد قضاوت نسبی قرار بگیرد، این دولت در «تنظیم اجاره‌‌‌بها»، موفقیتی نداشته‌ است.

همچنین تورم اجاره در کشور نیز طی دو سال گذشته، از «متوسط سالانه دوره‌‌‌های قبل»، ‌‌‌ سبقت گرفت. نسبت تورم عمومی به تورم اجاره در کشور، همیشه عدد ۱.۵ بوده است. اما سال گذشته به علت «رشد تاریخی اجاره‌‌‌بها در کشور»، این نسبت به مرز عدد یک رسید.

 

دولت تاکنون اقدام موثری برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره به این معنا که باعث «بازگشت قیمت‌ها به سطح متعارف شود» انجام نداده است.

دیگر خبرها

  • کیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است
  • مقایسه شدت حمله اسرائیل با چهارشنبه سوری در کرج ! |‌ تصاویر
  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور
  • فریاد عدالت‌خواهی «کن لوچ» در سینما
  • رژیم خبیث صهیونیستی با یک تنبیه سنجیده مات و مبهوت شد
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • چرا واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به کشور ممنوع شد؟
  • از ممنوع التصویریم در تلویزیون ناراحت نیستم