Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@13:19:01 GMT

تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه هوش بالاست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۸۴۷۲

تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه هوش بالاست؟

یک روانشناس با اشاره به تاکید برخی والدین برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های ریاضی یا تجربی به دلیل هوش بالای فرزندان و ساخت آینده‌ای موفق، گفت: تحصیل در هیچ کدام از رشته‌های تحصیلی نشانه هوش بالا یا پایین نیست، از سوی دیگر هوش تنها یکی از مولفه‌های لازم برای موفقیت است.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز انتخاب رشته دانش آموزان و تفکر غلطی که در بین برخی والدین درباره بهتر بودن برخی رشته‌ها نظیر تجربی و ریاضی برای تحصیل فرزندان، اظهار کرد: برای داشتن آینده‌ای موفق و رسیدن به موفقیت مولفه‌های بسیاری وجود دارد که هوش تنها یکی از مولفه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضا با داشتن هوشی متوسط اما با پشتکار و استعداد در رشته‌های دیگر نیز می‌توان موفق شد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه برتری دانش‌آموزان محصل در این رشته‌ها نیست، با اشاره به تفکرات غلط والدین و اجبار آنها برای تحصیل دانش آموزان در رشته تحربی و ریاضی ادامه داد: علاوه بر مواردی که والدین بر دانش آموز اجبار می‌کنند تا در رشته‌ای خاص تحصیل کند، در مواردی نیز دانش آموزان بر اساس نظر دوستان خود انتخاب رشته می‌کنند و به نوعی چشم و هم چشمی در انتخاب رشته دارند. دلایل زیادی برای این چشم و هم چشمی یا به نوعی الگو قرار دادن هم‌سالان می‌توان نام برد که از جمله آنها حسادت و یا برعکس آن یعنی رابطه دوستانه خود با هم‌کلاسی‌ها و هم‌سالان است.

به گفته این روانشناس، در برخی موارد نیز دانش آموز صرفا به دلیل علاقه به رشته‌ای خاص نظیر تجربی و یا ریاضی تمایل به ادامه تحصیل در آن را دارند و این در حالی است که توجه صرف به علاقه در هنگام انتخاب رشته می‌تواند مشکل آفرین باشد چراکه هنگام انتخاب رشته باید به حد نصاب نمرات نیز توجه کرد. انتخاب رشته بر صرف علاقه مسیری غلطی است که دانش آموزان در آن حرکت می‌کنند و دانش آموزان بدانند که با تلاش در رشته‌ای که حد نصاب نمره آن را آورده‌اند نیز می‌توانند به موفقیت برسند.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر بر سر انتخاب رشته بین دانش آموزان و والدین مساله مهمی است و در صورت لزوم خانواده‌ها حتما باید از مشاوران این حوزه کمک بگیرند، تصریح کرد: والدین نباید با دلایلی نظیر برتری رشته تجربی یا ریاضی بر سایر رشته‌ها، رشته تحصیلی را به فرزندان خود تحمیل و اجبار کنند، این تحمیل و اجبار منجر به عدم پیشرفت و تلاش در آن رشته می‌شود حتی اگر فرزند هوش بالایی داشته باشد چراکه این مسیر متناسب با علایق فرزندان نیست.

طلوعی با تاکید بر اهمیت مورد توجه قرار دادن علاقه و استعداد دانش آموزان هنگام انتخاب رشته، افزود: دانش آموزان نباید تنها به مورد علاقه بودن رشته تحصیلی خاص توجه کنند بلکه باید توجه کنند آیا به دروس ارائه شده در آن رشته تحصیلی علاقه دارند یا خیر؟، همچنین باید توجه کنند به شغل‌هایی که در پَس تحصیل در این رشته وجود دارد و اشتغال در آنها نیز علاقمند هستند یا خیر؟. استعداد نیز از جمله مولفه‌های مهم هنگام انتخاب رشته است که علیرغم اهمیتش بعضا مورد توجه دانش آموز و والدین قرار نمی‌گیرد. داشتن استعداد یک رشته به این معنا است که هر فردی از جهت اکتسابی یا ذاتی باید توانمندی‌های مورد نیاز برای رشته تحصیلی ارائه شده در دبیرستان را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود این را هم گفت که اگر دانش آموزان در نظر دارند در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند، باید حتما به بازار کار رشته تحصیلی نیز توجه کنند و دانش آموزان با توجه به نیاز جامعه و ظرفیت کاری، دست به انتخاب رشته بزنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانش آموزان انتخاب رشته هدایت تحصیلی روانشناسي هنگام انتخاب رشته دانش آموزان رشته تحصیلی توجه کنند مولفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب (رشته) از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، باید از روز شنبه اول اردیبهشت ماه تا روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته‌محل در صورت وجود) با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

به متقاضیان توصیه می‌شود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور از امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است و داوطلبان می توانند در این لینک https://www8.sanjesh.org/download/1403/phd/cs/NOETCSphd1403_v1.pdf آن را دریافت کنند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و …) در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه مربوطه دانشگاه آزاد به آدرسwww.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند. کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.

داوطلبانی که فقط مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیرروزانه شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب هر یک از کدرشته‌محل‌های مربوط به دانشگاه‌های: امام صادق (ع)، جامع امام حسین (ع) و علوم انتظامی امین هستند، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم مطابق توضیحات انتهای دفترچه، می‌توانند کدرشته‌محل‌های مربوط به دوره‌های روزانه فقط دانشگاه‌های مذکور را با توجه به مجموعه امتحانی خود نیز انتخاب کنند.

به گزارش مهر، آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۳ روز ۴ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۱۵۴ شهر، ۱۸۶ حوزه اصلی و ۵۶۸ حوزه فرعی برگزار شد. تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ نفر در آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۵ درصد زن و ۵۵ درصد مرد بودند.

گروه علوم انسانی با ۲۹ کدرشته و ۱۰۱ هزار و ۷۸۸ نفر داوطلب بزرگترین گروه حاضر در آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۳ است. داوطلبان در گروه های آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان به رقابت پرداختند.

کد خبر 6080561

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • بررسی ادامه تحصیل از کارشناسی به دکتری علوم آزمایشگاهی در کمیته‌های تخصصی
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به سمت تحصیل در هنرستان رفتند
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • دانش‌آموزان نهم استان‌ تهران به رشته‌های مهارتی روی‌آوردند
  • ادامه تحصیل دانش آموز با نیاز ویژه قوچانی با ایثار معلم