Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@11:52:54 GMT

برای «محرم» سنجیده اقدام کنیم

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۸۸۲۰

برای «محرم» سنجیده اقدام کنیم

به گزارش «تابناک»، دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند کشوری کرونا، گفت: رخداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی عمدتا از جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شد و از چابهار به سمت زابل و بالاتر حرکت کرد و با توجه به مراوداتی که بین سیستان و بلوچستان و استان گلستان وجود دارد، گلستان‌ هم به یکی از استان‌هایی تبدیل شد که وضعیت خیلی مناسبی ندارد؛ هرچند که اقدامات مناسبی برای کنترل اپیدمی در این استان‌ هم آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتشار اپیدمی و واریانت دلتا در سطح کشور رو به گسترش بوده است و الان بیشتر به سمت مبادی مرکزی کشور پیش می‌رود. پیش از آنکه در مورد قرنطینه که مداخله پرهزینه‌ای است صحبت کنیم، معتقدم کنترل مبادی شهرها و سفرها و سایر رخدادها مهم‌تر است‌ و این در حالی است که وقتی به جاده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم این مقررات به اجرا در نمی‌آید و سفرها کماکان ادامه دارد و بخشی از طغیان بیماری در استان گلستان به دلیل سفرهایی است‌ که برای رفتن به مشهد مقدس انجام می‌شود. سفرها باید ممنوع شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

سوری تاکید کرد: اعلام می‌کنیم شهری قرمز است اما تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن مقررات اجرا نمی‌شود و قانونی که اجرایی نشود طبیعتا ارزش لازم را ندارد. قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند و پایش و نظارت شوند تا اثربخش باشند.

وی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت امکان مقابله با این شرایط را ندارد و در وظایفش هم نیست؛ بنابراین لازم است سایر سازمان‌ها با هدایت استانداری، بخشداری و فرمانداری وارد عرصه شوند. خانه نشینی کارکنانی که واکسینه شدند نباید ادامه یابد و باید برای کمک به کنترل اپیدمی حاضر شوند. در واقع بخشی از خدماتی که وزارت بهداشت برای کنترل اپیدمی انجام می‌دهد غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی است و می‌تواند از سایر سازمان‌ها استفاده کند.

وی درباره تقاضاها و صحبت‌هایی که برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور مطرح می‌شود، بیان کرد: اگر قرار بر تعطیلی باشد، درصورتی موثر خواهد بود که برای آن برنامه داشته باشیم وگرنه اینکه دو هفته تعطیل کنیم که در خانه بنشینیم و بعد از دو هفته باز همان رفتارها تکرار شود، شاهد اثربخشی تعطیلات نخواهیم بود.

سوری درباره شرایط کرونا در روزهای آتی با توجه به آغاز ماه محرم، بیان کرد: این موضوع بسیار نگران کننده است. زمانی گفته می‌شد که اگر ایمنی در برابر ویروس چه با واکسن و چه به صورت طبیعی به ۷۰ درصد برسد کنترل بیماری کامل می‌شود؛ درحالی که اکنون می‌بینیم ویروس هم دارد هوشمندانه برای بقای خود تلاش می‌کند؛ بنابراین واکسیناسیون قطعا به تنهایی برای کنترل اپیدمی کافی نیست و باید در کنار آن سایر اقدامات نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در تجمعات و... را دنبال کنیم.

این اپیدمیولوژیست افزود: با ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا با وضعیت وخیمی بعد از مراسمات محرم روبرو خواهیم بود که هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند. به عنوان یک متخصص صلاح نمی‌دانم مراسم عزاداری امسال به شکل عادی برگزار شود. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم، به نظر نمی‌رسد الزاما حضور فیزیکی افراد در مراسمات مذهبی مثل سوگواری محرم اصل دینی باشد. سوگواری قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است و بهتر است شکل متفاوت عزاداری توسط علما تنظیم شود تا با حداقل اثرات سوء این رفتارها مواجه باشیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی ویروس کرونا گسترش کرونا پیک پنجم کرونا وضعیت قرمز ماه محرم المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی کنترل اپیدمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مراحل بعدی طرح زندگی با آیه‌ها در دهه کرامت و محرم و صفر

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرانی کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در ماه مبارک رمضان که به‌صورت سراسری برگزار شد، اظهار کرد: همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری آمده بود ماه مبارک رمضان امسال فعالیت‌های قرآنی نسبت به سال‌های قبل پرفروغ‌تر بود.

وی با اشاره به اهتمام خادمان قرآن نسبت به اجرای طرح زندگی با آیه‌ها، گفت: این عملیات هم‌افزای قرآنی که بدون نام و نشان دستگاه خاصی و با مشارکت همه مجموعه‌های فرهنگی کشور اعم از بخش‌های حاکمیتی و مردمی انجام شد یک اتفاق جدید بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: ما هنوز در ابتدای این مسیر هستیم و ان‌شاءالله با هماهنگی‌های بیشتر و برطرف‌شدن نواقص فازهای بعدی طرح زندگی با آیه‌ها برگزار و به ماه رمضان آینده منتهی خواهد شد.

وی افزود: ضمن اینکه ما در برنامه‌ریزی خود امید داشتیم که مشارکت ۱۰ میلیونی شکل بگیرد؛ ولی این هدف را دست‌یافتنی نمی‌دیدیم؛ ولی با مشارکت خوب رسانه ملی و مجموعه‌های مختلف این هدف محقق شد.

حسینی با اشاره به نقاط قوت طرح زندگی با آیه‌ها، گفت: از نقاط برجسته این طرح، مشارکت و هم‌افزایی خوبی بود که مجموعه‌های مختلف ازخودگذشتگی به خرج دادند و بدون اینکه به فکر نام و نشان، آرم و لوگو و هویت‌سازمانی خود باشند به این آرمان بزرگ بیندیشند و یک کار بزرگ قرآنی که یک مخاطب قابل‌توجهی را در بر گیرد ارائه دهند.

وی ادامه داد: طراحی محتوایی خوبی که از ماه‌ها قبل صورت گرفت، تولیدات هنری و رسانه‌ای خوبی که انجام شد در نوع خود کم‌نظیر بود و تنوع برنامه‌ها و جوایز خوبی که در نظر گرفته شده بود از دیگر نقاط قوت این طرح بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به نقاط ضعف این طرح گفت: مخاطب به دلیل تنوع زیاد محتواها ممکن بود سردرگم شود و ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید تلاش کنیم یک مقدار روشن‌تر، شفاف‌تر، خلاصه‌تر و روان‌تر از آنچه امسال اتفاق افتاد برای سال آینده اقدام کنیم.

وی با اشاره به استمرار و تداوم همکاری نهادهای فرهنگی برای اجرای گام‌های بعدی طرح زندگی با آیه‌ها در طول سال، افزود: در مدت کوتاهی که از ماه مبارک رمضان گذشته با برگزاری جلسات متعدد این طرح را آسیب‌شناسی کرده‌ایم و گام‌های بعدی نیز طراحی شده است.

حسینی گفت: طرح زندگی با آیه‌ها در دو ماه باقی‌مانده از بهار که منتهی به دهه کرامت می‌شود اجرا خواهد شد و در تابستان که ایام عزاداری محرم و اربعین را داریم نیز این طرح برگزار می‌شود؛ همچنین در پاییز و زمستان نیز گام‌های بعدی اجرا خواهد شد تا به ماه رمضان آینده برسیم.

کد خبر 6083045 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان
  • جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان
  • اقدام کمیته داوران برای کنترل فضای لیگ یک
  • اجرای مراحل بعدی طرح زندگی با آیه‌ها در دهه کرامت و محرم و صفر
  • توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد
  • گزارش زنده: فولاد ۰-۰ مس رفسنجان
  • کیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است
  • کشف محموله ۵۱۲ کیلویی شیشه در تایباد
  • رژیم خبیث صهیونیستی با یک تنبیه سنجیده مات و مبهوت شد
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟