Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پروژه سامان‌دهی کارگران ساختمانی و موقت، با توجه‌ به وضعیت حاد بیماری کرونا و اوضاع اقتصادی جامعه، با هدف سامان‌دهی کارگران سرگذر و همچنین ارتقای زیبایی و طراوت نمای شهر از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۹ راه‌اندازی شد.

بر همین اساس ۱۱ نقطه برای راه‌اندازی ایست‌کار‌های دائمی و یک نقطه برای راه‌اندازی ایست‌کار موقت به‌عنوان نقاط منتخب شناسایی شده است: میدان امام‌حسین (ع)، نبش توس ۶۷، سیدی جنب پارک شاهین، شهید آوینی ۴/۲، میدان فردوسی، سیدرضی ۵۸، نبش دلاوران ۱/۲، شهرک شهید رجایی جنب پارک رجا، بولوار هدایت جنب مسجد ۱۴ معصوم (ع)، ابتدای بولوار خادم‌الشریعه، بولوار وحدت روبه‌روی پارک وحدت و بولوار دانشجو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به نرم افزار «شهرمن» بخش کارفرمای ساختمانی یا تماس با شماره ۳۱۷۵ و مراجعه به سایت samesh.mashhad.ir درخواست غیرحضوری‌شان را ثبت کنند.

از آنجایی که حمایت از افراد آسیب‌دیده یکی از اولویت‌های این طرح محسوب می‌شود، پروژه‌هایی مرتبط با فضای سبز تعریف شده است تا کارگرانی که در روز به پروژه‌های شخصی اعزام نشده‌اند یا شهروندانی که به‌دلیل آثار مخرب ویروس کرونا از کار بی‌کار شده‌اند، بتوانند در صورت تمایل به این‌گونه پروژه‌ها اعزام شوند.

بیشتر بخوانید

مزایای پرداختی در ذخیره مرخصی کارگران، مستلزم حضور در محل کار نیست

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد درباره این پروژه گفت: طرح سامان‌دهی کارگران ساختمانی با چنین وسعتی اولین‌بار در کشور و در شهر مشهد آغازبه‌کار کرده است. این امر نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی بود که در همین راستا پس از پیگیری‌های متعدد، تفاهم‌نامه‌ای نیز با محور استانداری و ۱۲ دستگاه اجرایی و ۲ تشکل مردم‌نهاد امضا می‌شود.

او افزود: علاوه بر سامان‌دهی کارگران ساختمانی، استفاده از ظرفیت کمپ ماده ۱۶ یکی‌دیگر از اقداماتی است که شهرداری مشهد مقدس از طریق طرح سامان‌دهی به آن جامه عمل پوشانده است. در این طرح، معتادان متجاهری که به زندگی بازگشته‌اند، در فضای سبز شهری به کار گرفته می‌شوند تا از این طریق به کسب رزق حلال بپردازند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: در مسیر طرح سامان‌دهی کارگران ساختمانی معضلاتی نیز شناسایی شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به حضور افراد کارگرنما و متکدی در شهر اشاره کرد که با هدف گدایی مدرن در خارج از محدوده ایست‌کار‌های سامان‌دهی باعث برهم‌زدن نظم جامعه می‌شوند که دراین‌باره با پیگیری و هماهنگی حوزه قضایی و دستور معاونت محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، از ظرفیت نیروی اجراییات و سدمعبر مناطق نیز به منظور هدایت این‌دست افراد به ایست‌کار‌های سامان‌دهی استفاده می‌شود.

یعقوبی بیان کرد: درباره رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تدابیر مهمی اندیشیده شده است که می‌توان به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تعبیه دستگاه ضدعفونی دست و توزیع رایگان ماسک به‌صورت روزانه در ایست‌کار‌های سامان‌دهی اشاره کرد.

او تصریح کرد: از مهم‌ترین اهداف پیش‌روی این طرح می‌توان به پای کار آوردن سایر دستگاه‌های اجرایی برای انجام تعهدات تفاهم‌نامه، استفاده از ظرفیت بیمه کارگران ساختمانی کشور برای تشویق کارگران به حضور در ایست‌کار‌ها و کمک به معیشت این قشر زحمتکش و ایجاد ایست‌کار‌های جدید با نظر مشاور طرح در نقاط مورد نیاز اشاره کرد.

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری مشهد بیماری کرونا کارگران ساختمانی سامان دهی کارگران ساختمانی ایست کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود

یک فعال کارگری گفت: کارگران و نمایندگانِ کارگری از عملکرد وزیر کار به شدت ناراضی و خواستار استیضاح وزیر کار هستند. ایشان نه تنها مشکلی از کارگران حل نکردند، که اتفاقا با تصمیماتی که در طی این دو سال گرفتند، وضعِ کارگران را بدتر هم کردند.

سعید فتاحی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در اعتراض به مصوبه‌ی مزدی سال ۱۴۰۳ گفت: سکه به بالای ۴۵ میلیون تومان و دلار بالای ۶۰ هزار تومان رسیده و نمایندگان کارفرمایی و دولت با همان وعده‌ی کنترلِ نرخ تورم، حداقل دستمزدِ کارگران را تنها ۳۵ درصد افزایش دادند. آن‌ها حتی به تورمِ رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی که مربوط به بهمنِ سال قبل بود هم توجه نکردند و به افزایشِ حقوق مطابق با تورمِ سال قبل رضایت ندادند. حالا کارگران با این تورم و افزایشِ قیمتی که ظرف چند روزِ گذشته ناگهان بازار را فراگرفته چگونه می‌توانند زندگی کنند؟! 

وی ادامه داد: دستمزد کارگران سال به سال ارزش خود را از دست داده و امسال نیز با سرکوبِ مجدد مزدی، عدم توجه به ماده ۴۱ قانون کار و افزایشِ تورم و قیمت سکه و ارز باید شاهدی سقوطِ هر چه بیشترِ ارزش دستمزدِ کارگران باشیم. اگرچه دائم می‌شنویم که این حبابِ قیمت‌ها شکسته خوهد شد اما مشخص نیست ارقام جدید ارز و سکه روی چه کانالی تثبیت شود که این موضوع در کنارِ افزایشِ ناچیزِ حقوق، نگرانیِ کارگران را در سال جدید چند برابر کرده است. 

فتاحی بیان کرد: آیا باز هم می‌گویید دستمزدِ کارگران باعث تورم می‌شود؟! آقای وزیر! کارگران دیگر توانِ زندگی ندارند و افزایشِ ۳۵درصدیِ حقوق وضعیتِ آن‌ها را بدتر از قبل خواهد کرد. 

این فعال کارگری با اشاره به امتناعِ فعالان کارگری از امضای مصوبه‌ی مزدی گفت: اینکه با وجودِ‌عدم امضای فعالان کارگری زیرِ مصوبه‌ی مزدی، باز هم این مصوبه برای اجرا ابلاغ می‌شود، نشان از بی‌توجهیِ وزارت کار به سه‌جانبه‌گرایی دارد و از وزنِ ناچیزِ نمایندگان کارگری در تصمیم‌‍‌گیری برای کارگران می‌گوید. 

فتاحی بیان کرد: کارگران و نمایندگانِ کارگری از عملکرد وزیر کار به شدت ناراضی و خواستار استیضاح وزیر کار هستند. ایشان نه تنها مشکلی از کارگران حل نکردند، که اتفاقا با تصمیماتی که در طی این دو سال گرفتند، وضعِ کارگران را بدتر هم کردند. باید از وزیر کار و مجموعه‌ی دولت پرسید که به کجا می‌رویم؟ با ادامه‌ی این وضعیتِ به جایی می‌رسیم که دیگر حتی کارگران توانِ فرستادنِ فرزندانشان به مدرسه را هم نخواهند داشت! 

این فعال کارگری تأکید کرد: حقوق کارگران به خط فقر هم نمی‌رسد و در این شرایط سقف معافیتِ مالیات بر درآمد ۱۲ میلیون تومان است و این رقم بسیار ناچیز است. یعنی کارگری که درآمدش حتی به خط فقر هم نمی‌رسد، باید مالیات پرداخت کند در حالیکه بسیاری از ملاکان و ثروتمندان به راحتی از پرداختِ مالیات شانه خالی می‌کنند. وقتی میزان پرداخت مالیات را با سایر مشاغل بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از مشاغل آزاد، پزشکان، صنایع، بازاری‌ها نسبت به کارگران مالیات کمتری پرداخت می‌کنند، اما کارگران تا سر برج می‌رسد، قبل از دریافتِ حقوق، مالیات از آن‌ها کسر می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه ۲۸ فروردین
  • برخی مدارس و دانشگاه‌ های استان بوشهر غیرحضوری شد
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟
  • مشکلی بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟
  • فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود
  • مصوبه حقوق کارگران ۱۴۰۳ لغو می‌شود؟