Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:06:04 GMT

شاهرگ حیاتی خراسان شمالی از جان افتاده است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۱۳۵

شاهرگ حیاتی خراسان شمالی از جان افتاده است

ایسنا/خراسان شمالی رودخانه اترک یکی از رودهای خروشان و پر آب در شمال ایران است. این رودخانه از استان خراسان رضوی شروع می‌شود و تا ترکمنستان ادامه پیدا می‌کند. درنهایت این رودخانه در کشور ترکمنستان به دریای خزر می‌ریزد و رودخانه اترک یکی از بلندترین و طولانی ترین رودخانه های کشور محسوب می شود.

این رودخانه تقریباً در تمامی طول سال پر آب بوده و حتی در فصل‌های بهار نسبت به دیگر بخش‌های سال پرآب‌تر و حتی سیلابی‌تر می شد و شدت آب موجود در این رودخانه به‌قدری بالا بود که ممکن بود در بخش‌هایی از مسیر به علت شدت آب، مسیر رودخانه تغییر کند اما دیگر از آن آب و جوش و خروش رودخانه اترک خبری نیست، خشکسالی و افت شدید بارندگی سبب شده تا این رودخانه تبدیل به کویری خشک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی در رودخانه ها

ابراهیمی سرپرست مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه مساحت حوزه اترک در خراسان شمالی ۱۶ هزار و ۴۸۱ کیلومتر است، گفت: متاسفانه این رودخانه در سال جاری با کاهش شدید منابع آبی مواجه شده است.

وی افزود: رودخانه اترک در سال جاری نسبت به سال گذشته و سال های قبل با کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی مواجه است.

ابراهیمی ادامه داد: بخش هایی از این رودخانه به علت کاهش شدید بارندگی و بروز خشکسالی کاملا خشک شده و بخش هایی نیز به شدت کم آب شده اند.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای ۱۶ مرکز پایش در سطح رودخانه اترک در این استان دارد، اظهارکرد: حوزه قره خانبندی یکی از این ایستگاه ها است که میزان کاهش آب در این قسمت ۷۰ درصد بوده است.

کم آبی شدید مشکل کنونی رودخانه اترک

هراتی معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل رودخانه اترک خشکسالی، خشکیدگی و کم آبی شدید آن است.

وی افزود: در سال های گذشته برداشت غیرمجاز آب یکی از مشکلات اساسی آن بوده اما در حال حاضر آبی در آن وجود ندارد که بتوان برداشت غیرمجاز داشت.

هراتی با بیان اینکه این اداره کل در حوزه آلودگی های آب این رودخانه نظارت های لازم را همه ساله داشته است، ادامه داد: امسال آبی در رودخانه وجود ندارد که بتوان نمونه گیری را برای اندازه گیری آلودگی آب انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تالاب آق قشلاق نیز در رودخانه اترک وجود دارد، گفت: اتفاق خوبی برای این تالاب انجام شده است بطوریکه به دنبال آن هستیم تا آق قشلاق به عنوان یکی از تالاب های ملی مطرح شود.

این مقام مسئول افزود: برای رسیدن به این هدف موافقت های لازم از دستگاه های مختلف اخذ شده است و منتظر دستور شورای عالی محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: با ملی مطرح شدن تالاب آق قشلاق یک سری قوانین و ضوابط را می توان برای آن اجرا کرد به عنوان مثال می توان برای دریافت حق آبه، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب، جلوگیری از به آتش کشیدن نی زارهای موجود در آن اقدام کرد.

اترک شاهرگ حیاتی استان

اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، از رودخانه اترک به عنوان شاهرگ حیاتی این استان یاد کرد و گفت: یکی از اولویت های کاری این اداره کل احیاء رودخانه اترک است.

وی اظهارکرد: طرح پیشنهادی احیاء این رودخانه در کارگروه سازگاری با کم آبی مطرح شده است و این طرح در این کارگروه به تصویب رسید.

وی افزود: طی جلسه مذکور مقرر شد تا شرکت آب منطقه ای استان به عنوان دبیر کارگروه و این اداره کل در راستای حفاظت از این رودخانه و تالاب ها ورود پیدا کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه رودخانه اترک دارای تالاب هایی است که یکی از مهمترین آن ها تالاب آق قشلاق بوده که تاکنون به آن ورودی پیدا نشده است، ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا این تالاب را برای حفاظت به ثبت ملی برسانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی رودخانه اترک خراسان شمالی رودخانه اترک خراسان شمالی منابع آب اداره کل آق قشلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان مسابقات دو روزه انتخابی تیم ملی موتور کراس که در پیست موتور کراس مجموعه آزادی تهران برگزار شد، هستی رضایی موتور سوار آشخانه‌ای با بیشترین امتیاز و جمع بندی کادر فنی به عنوان یکی از منتخبین تیم ملی ایران معرفی شد.

تیم ملی موتور کراس برای دومین سال متوالی در شهریور ماه امسال در مسابقات جهانی ترکیه شرکت می‌کند.

کد خبر 6087371

دیگر خبرها

  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات
  • صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان