Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@16:30:56 GMT

چرا ترکیه در مرز ایران دیوار می‌سازد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۴۴۵

چرا ترکیه در مرز ایران دیوار می‌سازد؟

سعادت اظهار داشت: دولت ترکیه از بخش خصوصی این کشور به صورت کاملا حرفه ای، هوشمندانه، تخصصی و ویژه حمایت می‌کند. این حمایت‌های شگفت انگیز از فعالان تجاری ترکیه موجب شده است که امروزه این کشور در تمام کشور‌های منطقه سهم بازار بسیار گسترده‌ای داشته باشد. به گزارش پول نیوز، ترکیه به عنوان یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در حوزه تجارت سهم بازار بسیار گسترده‌ای در کشور‌های منطقه و حتی جهان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور، اما در اقدامی بی سابقه اقدام به ساخت دیوار و حفر خندق در مرز خود با کشور ما کرده است. اما آیا این اقدام حاصل یک پیش بینی اقتصادی ترک‌ها از آینده ایران یا صرفا یک اقدام ایذایی برای کاهش روابط با ایران است؟

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با مهرداد سعادت رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه ترتیب داده است که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

سعادت در ابتدای این گفتگو به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشور‌ها اشاره کرد و گفت: به عقیده من شیوع این ویروس در کلیات تجارت تاثیر گذاشته است. این در حالی است که تجارت ما با کشور ترکیه از این موضوع تاثیر چندانی نگرفت. به عبارتی می‌توان ادعا کرد که تنها در ۴ ماه نخست شیوع این ویروس تجارت ما با ترکیه به دلیل بسته شدن مرز‌ها و منع تردد بسیار کاهش یافت.

وی افزود: خوشبختانه در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا تا حدودی کنترل شده است و عبور و مرور در مرز‌ها نیز به شرایط عادی بازگشته است تجارت ما با این کشور نیز به شرایط عادی بازگشته است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ادامه به تشریح دلایل رویگردانی ترکیه از بازار ایران پرداخت و گفت: یکی از موضوعات اساسی که بار‌ها در جلسات مختلف مطرح شده است اخلاق تجارت است. این موضوع به بحرانی بزرگ در زمینه تجارت ما با کشور ترکیه تبدیل شده است. متاسفانه ما نتوانسته ایم اخلاق تجارت را با طرف ترک رعایت کنیم. در کمال تاسف سرمایه گذارانی که از کشور ترکیه قصد سرمایه گذاری در کشور ما را داشتند فعلا نتوانستند به اهداف و برنامه ریزی‌های خود در خصوص سرمایه گذاری در کشور دست پیدا کنند و هنگامی که شرایط با پیش بینی‌های آن‌ها تطابق نداشت، فعلا از ادامه همکاری با ایران انصراف دادند.

سعادت با بیان اینکه در کمال تاسف در بسیاری از مواقع سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور ما به در بسته برخورد کرده است، گفت: از همین رو ما باید در این خصوص جلسات متعددی را برگزار کنیم و از جوانب مختلف راهکار‌های رفع این چالش را بررسی کنیم تا به نتایج مثمر ثمر دست پیدا کنیم. البته در خصوص موضوع کاهش سرمایه گذاری ترکیه در ایران نباید از تاثیر تحریم‌ها نیز غافل بود. ترک‌ها منتظرند تا ببینید سرنوشت تحریم‌ها به صورت ختم خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عملکرد موفق ترکیه در کسب بازار‌های منطقه اشاره کرد و گفت: دولت ترکیه از بخش خصوصی این کشور به صورت کاملا حرفه ای، هوشمندانه، تخصصی و ویژه حمایت می‌کند. این حمایت‌های شگفت انگیز از فعالان تجاری ترکیه موجب شده است که امروزه این کشور در تمام کشور‌های منطقه سهم بازار بسیار گسترده‌ای داشته باشد. سیاست‌هایی که این کشور در روابط و تجارت خارجی خود در پیش گرفته است موجب شده است که فعالان این کشور در کسب بازار‌های صادراتی از ما سبقت چشم گیری بگیرند. متاسفانه بر خلاف کشور ترکیه جایگاه بخش خصوصی در کشور ما هنوز مشخص نیست.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ادامه به موضوع دیوارکشی و حفر خندق توسط دولت ترکیه در مرز ایران و این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه از ناحیه مرز ما به دلیل تردد‌های غیرقانونی و قاچاق به ستوه آمده است. این حق طبیعی این کشور است که در خصوص مرز‌های خود تصمیم بگیرد. احتمال دارد ما نیز اگر در مرز‌های خود با مشکل یا چالشی روبرو شویم دست به چنین اقدامی بزنیم؛ بنابراین این دیوارکشی نه به دلایل اقتصادی بلکه بیشتر به دلایل سیاسی است. این اقدام ترکیه بدون شک در روابط تجاری ما با این کشور تاثیری نخواهد داشت.

این فعال تجاری کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود به کاهش حجم تجارت ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: سال گذشته حجم تجارت ایران و ترکیه به ۶.۹ میلیارد دلار رسید. امیدواریم با افزایش حجم صادرات ایران به ترکیه که در ۳ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رقمی در حدود ۵۳ درصد بود حجم تجارت دو کشور نیز در پایان سال رقمی قابل توجه و افزایشی باشد. بدون شک ما به افق‌هایی که مد نظر هست و البته دور از دسترس هم نیست خواهیم رسید.    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ایران و ترکیه روابط خارجی تحریم های آمریکا دیوارکشی ترکیه پول نیوز دولت اشاره کرد و گفت ایران و ترکیه سرمایه گذاری تجارت ما کشور ترکیه کشور ما کشور ها مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می‌یابند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا اظهار داشت: ایران و کشور‌های آفریقایی از ظرفیت یکدیگر برای همکاری‌های اقتصادی مطلع نیستند بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در برای شناخت زمینه‌های تجاری طرفین است.

وی افزود: باکشور‌های آفریقایی میتوان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، واردات مواد اولیه تولید و ... می‌توان همکاری مختلفی داشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به تخصص ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی چند گروه از قاره آفریقا برای مذاکرات تخصصی در این حوزه هابه ایران می‌آیند.

وی تصریح کرد: در مساله زیر ساخت‌های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می‌یابند.

دیگر خبرها

  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • لیر ترکیه در بازار تهران چقدر قیمت خورد؟
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • دیوار کلاهبرداری فرو ریخت
  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!