Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها – در شرایطی که با سیل میلیونی فارغ التحصیلان بیکار فاقد مهارت مواجه هستیم جای خالی حکمرانی علم و فناوری در نظام آموزشی کشور بیش از همیشه به چشم می‌خورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سال‌ها پیش شاید کسی حتی تصورش را هم نمی‌کرد که با اجرای سیاست‌های غلط، کشور به جایی برسد که روزی قشر عظیمی از فارغ التحصیلان ما در مقاطع بالای تحصیلی حتی دکترا نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده مجبور شوند یا در خانه بمانند و یا به مشاغل کاذب روی آورند و یکی از دلایل بیکاری آنها نداشتن مهارت لازم برای اشتغال در رشته‌های مورد تقاضا در بازار کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت گواه معضل بزرگی در سیستم آموزشی کشور است و فقدان مهارت در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی گویای شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه‌ها است.

در شرایطی که همه رشد و توسعه اقتصادی جامعه را به ایجاد اشتغال آن وابسته می‌دانند، امروز بیکاری و نبود بازار کار از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های کشور به شمار می‌رود و باید دید مسئولان کشور در سال‌های گذشته برای رفع این معضل چه کرده‌اند؟

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش شورای اسلامی با بیان اینکه اقتدار و پیشرفت کشور را از مسیر صلاحیت حرفه‌ای می‌گذرد اظهار داشت: حاکمیت علم و فناوری لازمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به تمدن اسلامی هفت موضوع را برنامه‌ریزی کردند که علم و دانش در رتبه اول قرار دارد گفت: حکمرانی علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید بررسی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی کشورمان حکمرانی علم و فناوری را لازم داریم گفت: باید زوایای این موضوع را بررسی و حکمرانی علم و فناوری را در دانشگاه‌های کشور تعریف کنیم.

وی به جای خالی حکمرانی علم و فناوری در آموزش مهارتی، دانشگاه‌ها و حتی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تغییر رویکرد در این نهادها بسیار ضروری است؛ باید تولید فکر و اندیشه را راهبرد جدی خود قرار داده و مسیر علمی کشور را جهت دهی کنند.

زاهدی وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان در این مسیر را متفاوت ارزیابی و بیان کرد: برخی دانشگاه‌ها نظریه پرداز باشند، برخی توسعه علم را به عهده بگیرند و برخی هم گسترش عمومی آن را وظیفه دارند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اما بعضی از دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور رسالتی بزرگتر به عهده دارند و باید مسأله محور و ماموریت‌گرا باشند.

وی دولت سیزدهم و سیاست آن در این زمینه را بسیار با اهمیت خواند و گفت: در دولت جدید باید ریل گذاری و پایه گذاری مهارت در دانشگاه‌ها را شاهد باشیم.

زاهدی با تاکید بر اینکه اقتدار و پیشرفت کشور از مسیر صلاحیت حرفه‌ای می‌گذرد گفت: این صلاحیت شاخص‌های مختلفی از جمله تجربه، مهارت؛ اخلاق و شغل متناسب با مجموعه حرفه‌ای دارد.

وی افزود: نظام استخدام کشور ما باید دگرگون شود و بر اساس صلاحیت حرفه ای پیش برود تا جوانان نیز به همین سمت و سو گرایش پیدا کنند.

کدام استان ها کمترین و بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟نرخ بیکاری دانشگاهیان چند برابر بی‌سوادهاستدغدغه‌های معیشتی کارگران جزو اولویت‌های مهم رئیسی است / هر روز شاهد نوسانات نرخ بیکاری هستیم

محمدرضا سپهوند رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان نیز با بیان اینکه جوانان سرمایه‌های اصلی هر کشور بوده و آینده هر کشور به جوانان آن وابسته است اظهار داشت: جوانان برای اینکه بتوانند در آینده نقش آفرین بوده و برای کشور موثر باشند باید کسب و علم و دانش را در اولویت کار و زندگی خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه کسب دانش را باید به عنوان یکی از عوامل اصلی پیشرفت خود و جامعه در نظر بگیرند گفت: در کنار کسب دانش چیزی که بسیار مهم است کسب مهارت است که باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان با بیان اینکه جوانان باید بتواند متناسب با نیاز صنایع و بازار روز دنیا قابلیت‌های خود را افزایش دهند تا بتوانند هم برای خود و هم جامعه نقش آفرینی بیشتری داشته باشند افزود: کسب مهارت در نرخ بیکاری جوانان اثرگذاری زیادی دارد.  

وی با اشاره به اینکه امروز افراد تحصیل کرده زیادی داریم که به دلیل عدم مهارت کافی در حوزه‌های متناسب با صنایع بیکار هستند تصریح کرد: نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده ما افزایش زیادی داشته است.

سپهوند با بیان اینکه خودباری باید در جوانان تقویت شده و حاکمیت هم باید به آن بپردازد گفت: احساس خود باوری و امید به آینده می‌تواند عاملی مهمی باشد که جوانان نقش بیشتری در اقتصاد جامعه داشته، به سمت کارآفرینی رفته و در اقتصاد نقش مستقیمی به عهده بگیرند.

وی بیان کرد: ما در پارک علم و فناوری از خودباری جوانان حمایت می‌کنیم تا جوانانی که دارای ایده هستند به خودباروری برسند و یک ایده را از یک تفکر ذهنی به مرحله تولید محصول برسانند و برای خود و جامعه مفید باشند.

انتهای پیام/511/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران بیکاری و اشتغال استان کرمان بحران بیکاری و اشتغال استان کرمان حکمرانی علم و فناوری فارغ التحصیلان دانشگاه ها دانشگاه ها نرخ بیکاری حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان و داوران دادرس

حجت الاسلام سیدهاشم حسینی المدنی، رئیس سازمان جوانان با اشاره به برگزاری اردوی دوستی (آماده) سازمان جوانان هلال احمر با هدف انتقال مهارت کار با دانش آموز، فردیت آگاه، تقویت و توسعه تشکیلاتی مدرسان، مربیان و داوران و ارتقاء دانش و به روز رسانی اطلاعات، گفت: این اردو آموزشی با حضور معاون پیش دبستانی و دانش آموزی و معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان جوانان و ۴۰۰ نفر از مربیان دادرس، برگزار شد.

وی ادامه داد: طی ۸ روز مربیان دختر و پسر در کارگاه‌ها، آموزش‌های طرح دادرس را بازآموزی می‌کنند. این دوره آموزشی در اردوگاه بندر انزلی و به میزبانی استان زنجان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، افزود: تلاش ما در ارتقای سطح آموزش هاست و برای نخستین بار در این دوره با گنجاندن آموزش‌های جدید و خلاقانه مثل مهارت کار با دانش آموز و فردیت آگاه امیدواریم بیش از پیش در ارتقای اثرگذاری مدرسان، مربیان و داوران بر جامعه مخاطبین خاص (دانش‌آموزان) گامی‌بلند برداریم.

حسینی المدنی با اشاره به شبکه سازی کادر‌های تخصصی کار با دانش‌آموزان، ادامه داد: مدرسان، مربیان و داوران سرمایه‌های بی بدیل و ارزشمند هلال احمر هستند. نوآوری در رویکرد انتقال مهارت‌ها به دادرسان ایران در یک پروسه برنامه‌ریزی شده منجر به ایجاد و گسترش جامعه آماده می‌شود. 

گفتنی است، سرفصل‎‌های آموزشی این دوره، مهارت‌های تخصصی کار با دانش‌آموز، ارتباط موثر، ایجاد، توسعه و تقویت شبکه دانش‌آموزان ماهر کشور و یکسان سازی منابع آموزشی است.

لازم به ذکر است، در این دوره ضمن رتبه‌بندی شرکت‌کنندگان گواهی حضور در دوره نیز صادر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • راه‌اندازی پلتفرم آموزشی مهارت‌افزایی برای مشمولان نظام وظیفه/ایجاد نئو بانک صنعتی
  • یکی از مسائل جدی کشور فارغ التحصیلان فاقد دانش است
  • فارغ‌التحصلان بدون مهارت مشکل پیش‌رو نظام آموزشی
  • برگزاری دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان و داوران دادرس
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • بررسی راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز باید تغییر کند