Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:25:07 GMT

برزخ بیم و امید

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۸۶۱

برزخ بیم و امید

روزنامه‌ای که در دست دارم را باز می‌کنم و به سرزمین خبرها و بیم‌ها و امیدها می‌روم.

از سیاست و اجتماع، اقتصاد و فرهنگ و جامعه و خانواده عبور می‌کنم تا اینکه می رسم به تیتر قرمز رنگ صفحه حوادث، آنجا که مادری فرزندان خود را با خوراندن شربت نعناع حاوی متادون مسموم کرده و کشته است، دست خودم نیست اما گویا نگاهم آنجا خیره می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا دنیای واقعی برزخ یا پارادوکس (تناقض) بین مهر و نامهربانی است، اینجا غوغای یک مهربانی ناشناخته یا شاید مهربانی نامهربانانه بیداد می‌کند.

مادری که به هر دلیل ممکن، فقر، اعتیاد همسر، طلاق و شاید برای فرار از قضاوت هر یک از ما با حلاوت شربت نعناع، طعم مرگ را به کام فرزندان خود می‌نشاند و این سوال دست از سر آدم بر نمی دارد: چطور؟

مادری که با اعترافاتش که می‌گوید "شما چه می‌دانید چقدر سخته فرزندانت چیزی را بخواهند و تو نتوانی برایشان مهیا کنی"، می تواند همه قوانین امید و ناامیدی، مهر و نامهربانی را بر هم بزند.

او شاید هرگز روزنامه نخوانده، شاید برایش نوسانات ارز و بورس نامفهوم باشد، حتی از انتشار فلان مجموعه شعر یا موسیقی بی‌خبر است اما می‌داند که در بحبوحه زندگی باید جنگید، حالا چه نوع جنگیدن دیگر شاید مهم نباشد و گاهی آدمی از جایی می بازد که دیگران در انجام مسئولیت های اجتماعی خود کاهلی کرده اند یا غافلند.

حالا «من» در «جایگاه» منی که همواره آینده‌ساز بخشی از این سرزمین توصیف شده‌ام در برابر این برزخ، پارادوکس یا هرچیز دیگری که نامش را بگذاریم، چه جوابی برای وجدان خودم دارم؟

وقتی که قلم به دست می‌گیرم تا از اقدامات انجام شده سخن بگویم، مجهولاتِ معادلات اقتصاد، سیاست و فرهنگ را در کجای نوشته هایم باید یادآور شوم؟ چرا صدایم در گلو خفته و در نگاهم بی‌اعتنایی به بسیاری از مسائل موج می زند؟ چرا هیچ اتفاقی برایم یک زلزله اساسی در ذهن و اندیشه ایجاد نمی‌کند تا به جای عبور، این گاه بمانم و بسازم.

ذهنم پر از سوال است، اینکه آیا کسی که صفحه اقتصاد را خوانده، به صفحه حوادث هم آمده، او که متن سخنرانی خود در فلان نشست هنری را بادقت می خواند، آیا در اندیشه مادر روایت ما هم هست؟ یا آنکه در بازی سیاست مهره‌ای اثرگذار است چطور؟، به ابعاد کار خود بر زندگی هر یک از ما اندیشیده است؟

روزنامه و روزگار هر دو صفحات پر از بیم و امیدند، شعارهایی زیبا و عمل های بدون شعار هم جلوه های بیم و امیدند، تمام نیت های خیر و شر نهان در پس اندیشه خدمتگزاران و خدمتگزارنماها هم بیم و امیدند، آری اینجا سرزمین بیم و امیدهاست.

دیگران گذشته‌اند و ما نیز می گذریم، آرام یا پرهیاهو، مخلص یا ریاکار، سازنده یا بازنده، همه رهگذریم و اگر بر مبنای وجدان و اخلاق حرکت کنیم، به جای باختن، خواهیم ساخت حالا تعبیر ادبی یا اداری‌اش می تواند اجرای مسئولیت اجتماعی باشد یا هر جمله زیبای دیگری.

و من در برزخ خود همچنان روزنامه را ورق می زنم ...

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی مسئولیت اجتماعی کرمان رسانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی مسئولیت اجتماعی کرمان آسیب های اجتماعی مسئولیت اجتماعی کرمان رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) ژیلا صادقی: شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم

روایت ژیلا صادقی از علت بازگشتش به ایران را می‌بینید و می‌شنوید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدیو) ژیلا صادقی: شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم
  • چرا زندگی پس از زندگی هنوز پربیننده است؟
  • خیابان صنعت شهر اندیشه پس از سال ها بازگشایی شد
  • روزنامه اطلاعات: چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بند ناف دلار بسته شده؟
  • مهاجری: طبیعی است که رسانه‌های اسرائیلی عملیات وعده صادق را ناموفق نشان بدهند/ عملکرد غلط صدا و سیما باعث شده مردم اخبار فضای رسانه‌ای غیر رسمی را بخوانند/ الآن چاره‌ای جز این نیست که نیروهای مسلح چهره‌های رسانه‌ای و رسانه‌های معتبر داخلی را توجیه کنند
  • رژیم صهیونیستی در برزخ «بقا به شرط بحران» و «ناتوانی در جنگ»
  • خیابان صنعت شهر اندیشه پس از سال‌ها بازگشایی شد
  • کارگروه عفاف و حجاب شهرستان میاندوآب
  • امید به آینده زمینه‌ساز سلامت و روان است
  • ‌قهوه، کافه و دودی که از سر بر نمی خیزد