آیه ولایت و تطهیر بیانگر اهمیت رسالت پیامبران و ائمه اطهار(ع) است
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۸۶۴
گروه استانها- تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: آیه ولایت و تطهیر بیانگر اهمیت رسالت پیامبران و ائمه اطهار(ع) است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیتالله محمدباقر تحریری ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین دوره تدریس آثار معرفتی و توحیدی امام خمینی (ره) که در مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی که بزرگمفسری در عالم شیعه است میفرماید مقام دعوتکنندگی اهل بیت(ع) به خدای متعال از آن انبیا است که به تبع به رسولالله(ص) تخصص یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این تبعیت به تبعیت از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز تعبیر شده است.
تحریری با اشاره به اهمین جایگاه دعوت تصریح کرد: جایگاه دعوت چنین است که خود را در معرض پذیرش مشکلات گوناگون قرار میدهد و در مقابل آن کسانی که این دعوت را نپذیرند و مقابله کنند با آن خود را در معرض هلاکت قرار میدهند.
وی خاطرنشان کرد: فرق میان رسول و نبی هم در این است. رسول چنین جایگاهی دارد که اتمام حجت میکند و نبی این جایگاه را ندارد. رسول الله خود را در جایگاهی قرار دادند که خطر را به جان خریدند.این فضیلت متعالی با آیه ولایت و تطهیر در کنار هم ما را به درکی از اهمیت رسالت پیامبر و امامان میرساند.
امام جمعه بیرجند: حوزه علمیه ستون فقرات حکومت اسلامی استآیت الله رئیسی با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کردمراسم تشییع استاد برجسته حوزه علمیه قم در یزد برگزار شدتولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: حصول و تحصیل معرفت عقلانی نسبت به خدای متعال و معارف دین اهمیت دارد و همین است که برگزاری چنین دورههای معرفتی را لزوم میبخشد.
وی افزود: از احادیث برآمده است که حق معرفت خدای متعال شناخت اوست و برماست که به توصیه علمای دین خود در این مسیر گام برداریم.
آیتاله تحریری در پایان گفت: نیاز به پیگیری مستمر هست و این تنها یک شروع است. چه کسانی که در حوزه و دانشگاه و چه سایران باید دقت در ژرفاندیشی برای تعلیم معرفت دینی داشته باشند.
انتهای پیام/281/ ع
منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«فلسفه دعا از دیدگاه آیت الله مظاهری» به چاپ دوم رسید
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فلسفه دعا از دیدگاه آیت الله مظاهری» اثر سید محمدرضا حسینی در ۲۳۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید.
دعا از جمله برنامههای حیات بخش اسلام در حوزه تربیتی است که روح و جسم آدمی را در مسیر رشد و بالندگی قرار میدهد؛ تحمّل دردها و رنجها را آسان میسازد؛ قلبها را مطمئن میکند و دلها را آرامش و صفا میبخشد. کسی که به دعا و عمل، مجهز شود، سپر مطمئنی در برابر ناملایمات به دست آورده است.
اثر حاضر که حاصل اندیشه ورزی فقیه اخلاقی، حضرت آیت الله مظاهری است، ابعاد مختلف دعا را بر پایه آیات و روایات، بررسی کرده است.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۳ مبحث تألیف شده است؛ مبحث اول و دوم به ترتیب با عناوین «مفهوم شناسی دعا» و «تعریف و اهمیت دعا» نگاشته شدهاند.
مبحث سوم با عنوان «آثار رویگردانی از دعا» به تبیین سختی و تنگنا در دنیا و آخرت، گرفتاری به غفلت و بیاعتنایی خدا پرداخته و متجاوز بودن، جهنمی شدن، بیمقدار شدن نزد خدا و نچشیدن لذت دعا را مورد تاکید قرار داده است.
نویسنده در مبحث چهارم «خاستگاه دعا» و در مبحث پنجم «فایدههای دعا» از جمله: لذت روحانی، ارتباط دعا با توحید، رفع گرفتاری و کمبودها و شرح صدر را به رشته تحریر درآورده است.
«عوامل سنگ دلی» عنوان ششمین مبحث از کتاب حاضر است که در آن دنیا پرستی و آرزوی دراز، اصرار بر گناه، غفلت و پیروی از امیال و هوسها مورد بررسی قرار گرفته است.
مبحث هفتم «به دست آوردن نفس مطمئنه» نام دارد. مؤلف در مبحث هشتم با عنوان «خصوصیات نفس مطمئنه» ضمن تشریح دور شدن از صفات رذیله، مشغول بودن به خدا و دوست داشتن خدا، دوستی با دوستان خدا، نظر کردن به ملکوت آسمانها و زمین و داشتن عزت و رفعت را به نگارش درآورده است.
نهمین مبحث با عنوان «شیوه به دست آوردن نفس مطمئنه» و دهمین مبحث با عنوان «شرایط دعا» به بررسی توبه، تزکیه و تهذیب و دعا و توسل؛ واسطه فیض الهی اختصاص دارد.
نویسنده در مبحث یازدهم با عنوان «اهمیت شکر» شکر و دعا، مراتب شکر، شکر عملی و قضا و قدر را به رشته تحریر درآورده است.
«شبههها درباره دعا» عنوان دوازدهمین مبحث از کتاب حاضر است. سیزدهمین و آخرین مبحث از این کتاب با عنوان «تاریخچه پیدایی جبر و تفویض» جبر و تفویض و ادله اختیار را مورد تأکید قرار داده است.
به دست آوردن نفس مطمئنه
دعا موجب میشود انسان، گمشدهاش -خدای تعالی- را پیدا کند و نفسی مطمئن کسب نماید و این از بزرگترین نعمتهای الهی است. همان طور که امام حسین (ع) در دعای عرفه میفرماید: «مَا الّذی وَجَدَ مَن فَقَدَکَ وَ مَا الّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ».
انسان فطرتاً حس میکند گمشده ای دارد و همواره در جست و جوی اوست. گمان میکند گمشده اش مال، عیال، ریاست و اهدافی از این قبیل است، ولی هرچه به دست میآورد باز هم میبیند چیزی که دنبالش میگشته این نیست، و هنوز آن را نیافته، لذا بیقرار است، تا آن که خدای تعالی را مییابد و با او آرام میگیرد. خدای تعالی فرموده است: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد ۲۸)؛ لذا این آیه شریف به این مطلب اشاره میکند که آرامش دل فقط و فقط به یافتن خدای متعال است و چون دعا قادر است چنین گم شدهای را برای انسان بیابد، شخص دعا میکند؛ و دعا کننده همان کسی است که خدا از او راضی، و او نیز از خدا راضی است.
به همین دلیل خدای تعالی فرمود: «وَادْخُلِی جَنَّتِی» (فجر ۳۰)؛ نفس آرام گرفته و مطمئن! به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که او از تو راضی است و تو هم از او راضی هستی. در ردیف بندگانم وارد بهشت خودم شو.
دعا کردن در سجده
امام صادق (ع) در روایتی فرمود: بر هر مسلمانی لازم است که نمازش را با سجده شکر به پایان رساند، چرا که با این سجده نماز را تمام میکند در حالی که پروردگارش را خرسند ساخته و فرشتگان را به خود به شگفتی وا میدارد. وقتی که بنده نمازش را تمام کرد و سپس سجده کرد، خدا میفرماید: «ای فرشتگان من! حالا چه پاداشی پیش من دارد؟ آن گاه هیچ چیز باقی نمیماند مگر آن که فرشتگان آن را نام برده باشند. در آن هنگام خدای تعالی میفرماید: همان گونه که او شکر مرا به جا آورد من هم از او قدردانی خواهم کرد و به فضل خودم به او رو میکنم و رحمتم را شامل او مینمایم».
کد خبر 6078846 فاطمه علی آبادی