Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:39:35 GMT

کرونا، بحرانی که عالمانه مدیریت نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۸۹۸

کرونا، بحرانی که عالمانه مدیریت نمی‌شود

ایسنا/یزد یک پزشک در شهرستان اردکان معتقد است آنچه امروز در عرصه مبارزه با ویروس منحوس کرونا انجام می‌پذیرد، عالمانه مدیریت نمی‌شود بلکه تنها راه نجات و یگانه راه خلاصی از شر این ویروس هزار رنگ مجهز شدن به سلاح علم و دانش و بهره‌گیری از تجربه جهانی و همراه شدن با جهان پیشرو است.

توجه توجه: علامتی که هم اکنون می شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله کرونایی انجام شده و تلفات آن بالاست، لطفا از خانه خارج نشده و تا حد ممکن در خانه بمانید!!!

تهران در شرایط فوق بحرانی است، مشهد در آستانه یک فاجعه انسانی است، تمام تخت‌های بیمارستانی پر شده، همه استان‌ها در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک به دو سال است که هر روز این گونه خبرها را می‌شنویم و جملاتی اینچنین را در جراید می‌خوانیم؛ از بس این جملات تکرار شده، دیگر هیچ کسی کوچکترین توجهی به آن ندارد و به سادگی از کنار این هشدارها می‌گذرد.

به راستی چرا و چه باید کرد؟

یک پزشک اردکانی در پاسخ به چرایی این وضعیت، عوامل مختلف و متنوعی را دخیل می‌داند که مهم‌ترین آنها را در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا این گونه مطرح می‌کند.

دکتر «امیرولی عضدزاده» می‌گوید: تشتت آرا در ستاد مدیریت کرونای کشور و تناقضات بی‌شمار در گفته‌های سخنگویان و سخن‌پراکنان ستاد از صدر تا ذیل، الزام به اعمال دستورات هرچند ناکارآمد مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی استان‌ها و فقدان قدرت تصمیم‌گیری در شهرها و استان‌ها را بخشی از این بی‌مدیریتی خواند.

وی تاکید کرد: بی توجهی به نظرات کارشناسان و متخصصان همه گیرشناسی، نبود اراده ملی برای مبارزه قاطع با این بیماری، غلبه سیاست بر دانش گرایی و خردورزی در مهار علمی کرونا، ایجاد دوگانه دانش و مذهب در برخورد با کرونا، ایجاد دوگانه مدرنیته و سنت در پیشگیری و درمان پاندمی، نشر خرافات و خرافه گری در مقابله با این ویروس جهانگیر و منفعت طلبی و سوداگری برخی از مدعیان درمان این روزهای سخت را برای ما ایرانیان ساخته است.

عضدزاده نبود اراده ملی برای خرید واکسن و اهمال بیش از حد در واکسیناسیون عمومی را دیگر دلیل عمده ورزهای سخت مبارزه با کرونا عنوان کرد و افزود: تعطیلی های کسب و کار و اعمال محدودیت های سفت و سخت در برخی از برهه های زمانی و ولنگاری های بی حد و مرز در مواردی خاص، نبود کنترل جامع در آمد و شدهای مرزی و مسافرت های درون و برون مرزی، به درازا کشیده شدن پاندمی در کشور، اعلام مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا و  در نتیجه عادی شدن زندگی با کرونا و ریخته شدن ترس ناشی از ابتلا به این بیماری، بزرگ‌نمایی بیش از حد و به دور از واقعیت ابعاد بیماری در سایر نقاط جهان و  موفقیت آمیز نشان دادن مهار کرونا در کشور از سوی رسانه ملی و تریبون داران و موارد مشابه دیگر تنها بخشی از علل بی تفاوتی مردم به موج های پی در پی طغیان بیماری در کشور و بی خیالی مردم نسبت به پاسداشت شیوه نامه های بهداشتی است.

 چه باید بکنیم؟

این پزشک عمومی در پاسخ به این سوال که حال باید برای مدیریت این وضعیت چه کرد، عنوان داشت: پاسداشت و رعایت شیوه نامه های بهداشتی و بایدها و نبایدهای رفتارهای بهداشتی از قبیل شستشوی مکرر دستها با آب و صابون، استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی، استفاده درست از ماسک های تنفسی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به میزان دست کم یک ونیم متر، پرهیز از اجتماعات خانوادگی، خردورزی و پرهیز از رفتارهای هیجانی و متعصبانه در نوع روابط اجتماعی اعم از اجتماعات مذهبی، سیاسی، خانوادگی، تفریحی، جشن ها و عزاداری ها، لزوم یکسان نگری دولت به انواع تجمعات و خریداری واکسن های مطمئن  و اثربخش جهانی و سرعت بخشی به روند واکسیناسیون آحاد شهروندان بخشی از اقداماتی است که باید تسریع گردد.

عضدزاده خاطرنشان کرد: تشویق و ترغیب توده مردم به زدن واکسن با انواع روش های تشویقی و در صورت نیاز تنبیهی و اعمال محدودیت های خاص برای افرادی که به هر نحو از زدن واکسن طفره می روند، مقابله جدی با رواج دهندگان خرافه و برخورد قانون مند و قاطع با این گونه افراد شیاد و از همه مهم تر و کارآمدتر، سپردن زمام امور مدیریت و مبارزه با کرونا به متخصصان و اطاعت محض و بی چون و چرا از تصمیمات و نظرات آنان-همچنانکه مورد تاکید مقام معظم رهبری است- به گونه ای که هیچ کس و در هیچ جایگاهی نتواند به زعم خود مصوبات ستاد را به چالش کشیده و به دلخواه تغییر دهد، اعطای قدرت تصمیم گیری به ستادهای استانی و شهرستانی با در نظر گرفتن ملاحظات هر شهر و استان از دیگر راه های نجات در این مسیر طاقت فرساست.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه بایدها و نبایدهای رفتاری آحاد شهروندان بسته به نوع شرایط بسیار متنوع و هر یک در جایگاه خود از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است یادآور شد: خلاصه کلام آنکه پاندمی  کرونا نیز به مانند همه بیماری ها و پاندمی های دیگر دیر یا زود به دست توانای دانشمندان و نخبگان دانش همه گیری شناسی و پزشکان حاذق مهار خواهد شد و چه بهتر  که همه ما بدون نگاه به جایگاه شغلی و اجتماعی خود به احترام علم و دانش ، کلاه از سر برداشته، دانشمندان این رشته را قدر نهیم و بی کم و کاست و بی چون و چرا در برابر علم سر تعظیم فرود آورده و آن کنیم که باید.

عضدزاده در پایان با آرزوی سفید شدن وضعیت کرونایی و جهانی بدون کرونا ویروس تصریح کرد: بدون تردید تنها راه نجات و یگانه راه خلاصی از شر این ویروس هزار رنگ مجهز شدن به سلاح علم و دانش و بهره گیری از تجربه جهانی و همراه شدن با جهان پیشرو است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس ستاد مدیریت بیماری کرونا اردکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • معاون قوه قضاییه : با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و هستیم
  • تحقق اهداف عالمانه و مدبرانه اسلام ناب توسط سازمان بین‌المللی سینوو
  • خدمات آموزشی دانش آموزان عشایر استان بوشهر مطلوب نیست
  • آغاز نخستین رویداد خلاقیت و نوآوری مشهد
  • همه دستگاه‌ها در اجرای قانون عفاف و حجاب به وظایف خود عمل کنند
  • مدیریت بازماندگان از تحصیل توسط متولیان مراقبت از آسیب‌های اجتماعی