Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی اوئست فرانس، در حالی که واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و همچنین ارائه گذرنامه بهداشتی به زودی برای برخی از مشاغل در فرانسه اجباری می شود، برخی مقامات، کارشناسان و دانشمندان خواستار واکسیناسیون اجباری کرونا برای عموم مردم شده اند؛ اما آیا واکسیناسیون اجباری کرونا روش خوبی است؟ در این گزارش استدلال مخالفان و موافقان این دیدگاه را مرور می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرانسه، بر اساس نظر شورای قانون اساسی، واکسیناسیون کرونا برای کادر درمان و بهداشت این کشور الزامی خواهد شد. در ایالات متحده، دو ایالت نیویورک و کالیفرنیا واکسیناسیون کرونا را برای کلیه کارکنان دولت اجباری کرده اند. همچنین هنگ کنگ نیز واکسیناسیون کرونا را برای کلیه کارکنان دولت ازجمله کادر درمان و بهداشت، پرسنل خانه های سالمندان و آموزگاران الزامی اعلام کرده است.

بسیاری از دانشمندان و همچنین برخی سیاستمداران ازجمله «یانیک ژدو» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، «والری رابول» رئیس حزب سوسیالیست و «ژرار لارشه» رئیس مجلس سنا خواستار اجباری شدن واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم شده اند.  همچنین بر اساس نظرسنجی منتشر شده در اوائل ماه گذشته، ۵۸ درصد فرانسوی ها موافق اجباری بودن واکسیناسیون هستند اما دولت مکرون همواره مخالف این نظریه بوده است.

دلایل موافقان واکسیناسیون اجباری:

موافقان واکسیناسیون اجباری در فرانسه می گویند درحال حاضر ۱۱ واکسن اجباری برای عموم مردم در فرانسه ازجمله دیفتری، کزاز، فلج اطفال، هپاتیت و سرخک وجود دارد؛ این درحالی است که تا سال ۲۰۱۸ میلادی فقط سه واکسن اجباری بوده است. بسیاری از این بیماری ها در نتیجه تعمیم واکسیناسیون ناپدید شده و یا اینکه موارد حاد آن ها کاهش یافته است.

افزون بر آن، مزیت اصلی واکسن اجباری کرونا پیشگیری از افزایش آمار مرگ و میر و یا اشکال حاد ابتلا به این همه گیری است. همچنین گسترش حداکثری واکسیناسیون کرونا گردش ویروس را به شدت کاهش داده و درنتیجه از ظهور انواع جدید آن جلوگیری می کند. اما ممکن است انواع جهش یافته ویروس در کشورهایی که واکسیناسیون کرونا کمتر است، ایجاد شود؛ از این رو، واکسیناسیون اجباری کرونا در یک کشور همه مشکلات را حل نمی کند.

اگرچه واکسن کرونا از سرایت و انتقال ویروس کرونا جلوگیری نمی کند اما خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد. بنابراین واکسیناسیون کرونا باعث کاهش تعداد آلودگی ها می شود. علاوه بر موارد فوق، این امر همچنین می تواند خطر ابتلای طولانی مدت به کووید-۱۹ و علائم پایدار ناشی از آن را کاهش دهد.

به گفته طرفداران واکسیناسیون اجباری با سرایت بالای نوع دلتا، دیگر فرصتی برای تعلل و تامل برای دریافت و یا عدم دریافت واکسن وجود ندارد. دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی ممکن است برای مقابله با شیوع پرشتاب دلتا دیگر کافی نباشد.

نیل به مصونیت جمعی از دیگر دلایل واکسیناسیون اجباری کرونا به شمار می رود. پیشنهاد اجباری شدن واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم از سوی حزب سوسیالیست به مجلس نمایندگان و سنا ارائه شده است.
مصونیت جمعی از طریق واکسیناسیون آسان تر از ابتلای دسته جمعی به کرونا به دست می آید و درنتیجه می توان زندگی بدون ویروس کرونا و بدون محدودیت های جدید را متصور شد.

دلایل مخالف واکسیناسیون اجباری:

اما واکسیناسیون اجباری کرونا نیز بدون مشکل نیست و استدلال های نظری و عملی زیادی علیه این طرح وجود دارد. دولت مکرون طی ماه های گذشته وعده داده که واکسیناسیون را برای عموم مردم اجباری نخواهد کرد.

مخالفان می گویند به فرض اجباری شدن واکسیناسیون کرونا، آیا به میزان کافی دزهای این واکسن موجود و برای همگان قابل دسترس است؟

اما بحث در مورد واکسیناسیون اجباری کرونا نیز اخلاقی و فلسفی است؛ آیا می توان درجهت تامین منافع عمومی، آزادی افراد را نقض کرد و تصمیماتی ازجمله واکسیناسیون اجباری کرونا را به افراد تحمیل کرد؟

به گفته آنابل پنا، حقوقدان و کارشناس حوزه قانون اساسی، واکسیناسیون اجباری خلاف قانون اساسی خواهد بود و به دلیل فقدان دزهای کافی واکسن کرونا برای کل جمعیت، اصل برابری نقض می شود.

بسیاری از مردم در سراسر فرانسه در اعتراض به واکسیناسیون اجباری و الزامی بودن ارائه گذرنامه بهداشتی دست به تظاهرات زدند و این خواسته رو مطرح کردند که هر فرد باید بتواند آزادانه درمورد دریافت و یا عدم دریافت واکسن کرونا تصمیم بگیرد.

اولیویه دورد، استاد حقوق عمومی یکی از دانشگاه های فرانسه در پاسخ به این استدلال مخالفان گفت همانطور که در اعلامیه حقوق بشر و شهروندان تعریف شده، آزادی این نیست که آنچه را که می خواهید انجام دهید، بلکه باید آنچه را که می خواهید بدون آسیب رساندن به دیگران انجام دهید. بنابراین، پیاده روی بدون زدن ماسک، بدون انجام واکسیناسیون و یا بدون آزمایش کرونا در یک محوطه بسته، بدیهی است آزادی دیگران نقض می کند.

برخی از دانشمندان بر این عقیده هستند که واکسیناسیون اجباری فقط برای افراد مسن و یا آسیب پذیر کفایت می کند؛ در این راستا دولت درنظر دارد واکسن کرونا را برای مشاغلی که با افراد آسیب پذیر در تماس هستند، اجباری کند.
 همچنین به گفته مخالفان، واکسیناسیون اجباری به شبهات مربوط به عوارض جانبی واکسن کرونا پاسخ نمی دهد و حتی ممکن است منجر به افزایش جعل گواهی واکسیناسیون شود.

واکسیناسیون اجباری همچنین شکست استراتژی دولت مبنی بر متقاعد کردن افراد برای دریافت واکسن کرونا تلقی خواهد شد؛ چرا که امانوئل مکرون در حال حاضر به پرسش های بسیاری در جهت دریافت واکسن کرونا در شبکه های اجتماعی پاسخ می دهد.

رمی سالمون، رئیس کمیسیون پزشکی بیمارستان های پاریس گفت: در واقع، چگونه می توان بررسی کرد که همه در برابر کرونا واکسینه شده اند؟ برخی می گویند که موافق واکسیناسیون اجباری برای همه هستند؛ از لحاظ تئوری کاملاً منطقی و واضح است اما در عمل چگونه این کار را انجام می دهیم؟ آیا در خیابان به طور تصادفی از افراد سوال کنیم آیا واکسینه شده اند؟ این درحالی است که بررسی سازمان بیمه سلامت می تواند حریم خصوصی و حفاظت از داده های شخصی افراد را به مخاطره بیاندازد.

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، فرانسه با بیش از ۶ میلیون و ۱۷۸ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۱۱۱ هزار نفر جان باخته ناشی از آن در جایگاه پنجم جهان و رتبه دوم اروپا قرار دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا فرانسه واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فرانسه واکسن کرونا ویروس کرونا فرانسه واکسن کرونا واکسیناسیون اجباری کرونا واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم دریافت واکسن واکسن کرونا شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسین فرشیدی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالیانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد. بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم؛ به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم. 

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند؛ اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • ادامه ابهام‌ها درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها | موافقان و مخالفان چه می گویند؟ | استدلال خاص درباره تعطیلی شنبه
  • واکسیناسیون ۳۰۰ هزار راس دام در استان همدان
  • مرحله جدید دوئل موافقان و مخالفان حسن یزدانی و کامران قاسم پور پس از باخت تیلور | نجات یزدانی از خداحافظی زودهنگام
  • موافقان و مخالفان فروش اینترنتی دارو چه می‌گویند؟
  • موافقان و مخالفان تشکیل سازمان نوآوری دفاعی چه گفتند