Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در حالی ۱۱۷ مدرسه با ۳۴۷ کلاس درس در پایه متوسطه اول در خراسان جنوبی وجود دارند که بیشتر این کلاس‌ها در شهرستان درمیان است و مدارس دو نوبته در بیرجند نیز ۶ برابر افزایش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، تعلیم و تربیت در طول تاریخ بشر بیش از هر فعالیت اجتماعی دیگر اهمیت دارد و در بیان اهمیت تعلیم و تربیت کافی است گفته شود که تحقق گوهر آدمی تنها وابسته به آن بوده و فعالیت‌هایی که تحت عنوان آموزش و پرورش در مورد انسان اعمال می‌شود شرط لازم رشد و تکامل است و از طریق آموزش و پرورش صحیح می‌توان برای مردم زندگی بهتر و مرفه‌تری ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان خراسان جنوبی با داشتن تاریخی تدوین مدرسه بعد از دارالفنون تبریز و پدران مختلف اما چند سالی است با کمبود فضای آموزشی مواجه است و با وجود اینکه کلاس‌های مختلط در مخیله مردم استان نمی‌گنجد چون مشکلی است که باید مسئولان برایش چاره اندیشی کنند.

خراسان جنوبی استانی کویری که به سرزمین فرهنگ و علم ادب شهرت دارد در حالی پرچم علم را بر دوش دارد که دومین مدرسه را بعد از دارالفنون دارد و مدرسه شوکتیه بیرجند در دل خود اساتید بزرگی را پرورش داده است.

اساتید و بزرگانی که هر کدامشان پدر علمی بزرگ و زبانزد در دنیا شده اند، پدر جغرافیا، پدر علم ارتباطات  پدر علم سم شناسی و اولین وزیر آمورش و پرورش هم از دیار فرهنگ خیز بیرجند بوده است اما در چند سال اخیر با رشد جمعیت و حاشیه نشینی ایجاد شده برخی نقاط استان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند.

همین امر سبب شده تا برخی مدارس دو شیفته شوند اما این روزها که مدارس خود را آماده می‌کنند تا در مهرماه سال تحصیلی را آغاز کنند، در برخی نقاط روستایی استان با موضوعی به نام کلاس‌های درس مختلط مواجه هستیم و این موضوعی است که در برخی پایه‌های تحصیلی ممکن است آسیب زیادی وارد کند.

مدیرکل آمورش و پرورش استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت:  117 مدرسه با 347 کلاس درس مختلط در پایه متوسطه اول در استان وجود دارد که بیشترین این کلاس‌ها در شهرستان درمیان است.

محمدعلی واقعی با بیان اینکه با توجه به دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، در دوره متوسطه باید برای تاسیس یک واحد آموزشی حداقل 75 دانش آموز حضور داشته باشند، افزود: مدارس مختلط در مقطع متوسطه دوم در استان نداریم و  این مدارس روستایی در متوسطه اول است.

  بازدهی پایین مدارس مختلط با جمعیت پایین در روستاها  

مدیرکل آمورش و پرورش استان خراسان جنوبی به بازدهی پایین مدارس مختلط با جمعیت پایین در روستاها اشاره کرد و گفت: مدارس متوسطه مختلط روستایی به دلیل این که یک دبیر باید همه یا بیشتر دروس را تدریس کند، بازدهی بالایی ندارد و بهتر است والدین فرزندان خود را به مدارس خوابگاهی تعیین شده که رایگان است، بفرستند.

واقعی اضافه کرد: امسال بخش زیادی از مدارس مختلط روستایی(متوسطه اول) به دلیل کیفیت پایین آموزشی جمع آوری خواهند شد و  آسیب‌های آموزشی و فرهنگی که این مدارس دارد، با راه اندازی خوابگاه‌ها بسیار کاهش می یابد. 

  کمبود معلم در استان   

مدیرکل آمورش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود  : 14 هزار و 543 معلم استان در سال تحصیلی پیش رو فعالیت خواهند کرد ولی با توجه به افزایش کلاس‌های درس و وجود 180 هزار دانش آموز، کمبود معلم در استان واضح است.

وی با تاکید بر اینکه امسال هزار و 187 معلم در استان بازنشسته و فقط 516 نفر استخدام می‌شوند که این موضوع، نیاز هرچه بیشتر استان به نیروی انسانی را نمایان می‌کند، گفت: آموزش و پرورش برای راه اندازی مدرسه متوسطه اول جدید، میانگین 75 دانش آموز و برای استمرار مدارس در حال فعالیت میانگین 60 دانش آموز را تعیین کرده است، چنان چه در روستایی تعداد دختران به 30 دانش آموز برسد، می توان برای آن ها کلاس تشکیل داد.

افتتاح 150 مدرسه برکت در 25 استان مدت اجرای پروژه‌های مدرسه‌سازی از 9 سال به 3 سال کاهش یافت ساخت مدرسه در روستاهای کم‌جمعیت آذربایجان غربی در اولویت نیست

واقعی با اشاره به این که به دنبال تجمع دانش آموزان روستایی مناطق مختلف شهرستان‌ها در قالب مدارس خوابگاهی هستیم، گفت: مدارس خوابگاهی تمامی امکانات از غذا تا هزینه رفت و برگشت و حتی نوشت افزار را به دانش آموزان به صورت رایگان ارائه می دهند.

  کمبود 700 کلاس درس در بیرجند  

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه مرکز استان خراسان جنوبی  بیش از 700 کلاس درس کمبود دارد به گونه ای که برای سال تحصیلی جدید تعداد مدارس دونوبته آن 6 برابر افزایش یافته است، گفت: در بیرجند فضاهای آموزشی جوابگوی جمعیت دانش آموزی نیست تا جایی که تعداد مدارس دو نوبته از 20 باب در سال 94 به بیش از 80 مدرسه در شرایط فعلی افزایش یافته است. 

یکه خانی افزود:  ظرفیت مدرسه و تعداد دانش آموزان محدوده آن مکان بر شیفتی شدن مدارس تاثیر گذار است و امسال مدارس بسیاری از جمله مدارس هیئت امنایی هم در بیرجند دو شیفت شده است. 

وی با بیان این که امسال 10 مدرسه دو نوبته به مدارس دو نوبته بیرجند افزوده شده است، میانگین آمار کلاس درس را از 25 نفر به 35 نفر اعلام کرد و گفت: در مهرشهر و حاجی آباد بیش از 13 هزار دانش آموز داریم و بیشترین مشکلات و کمبودها نیز مربوط به همین مناطق و جنوب شرق شهر است. 

مدیر آمورش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: رشد دانش آموزی هر سال بین 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 نفر است و اگر سالانه ساخت 100 کلاس درس را داشته باشیم فقط وضعیت موجود تثبیت می شود.

حال باید دید مسئولان آمورش و پرورش در خراسان جنوبی چگونه این کمبودها را تدبیر می‌کنند.

انتهای پیام/254/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی مدارس دو نوبته آموزش و پرورش آمورش و پرورش مدارس مختلط متوسطه اول دانش آموز کلاس درس کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

محمدی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در خراسان جنوبی پارسال افزایش چشمگیری نسبت به سالیان قبل‌تر داشته است.

او افزود: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۴۰۲ با شاخص (PMP) ۱۶.۸۷ در مقوله اهدای عضو، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

محمدی اظهار کرد: سال ۱۴۰۱، شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی ۱۱.۳۰ اعلام شده بود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سال ۱۴۰۲ با هماهنگی‌های انجام شده و اخذ رضایت از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی خراسان جنوبی، مقدمات اهدای اعضای ۱۴ بیمار مرگ مغزی فراهم شد.

او گفت: از آغاز سال ۱۴۰۳ نیز دو مورد اهدای عضو از بیماران خراسان جنوبی انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • اعزام ۱۱ کاروان حج تمتع از خراسان جنوبی
  • کسری ۳۳۱ هزار متر مربعی فضای آموزشی در کردستان
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور
  • جبران کمبود ۵هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده