Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان هزینه نسخه الکترونیک داروخانه‌ها را پرداخت می‌کند، گفت: دریافت هرگونه هزینه‌ از بیمار برای نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها غیرقانونی است.   به گزارش ایرنا از سازمان تامین اجتماعی، مصطفی سالاری روز چهارشنبه در سلسله نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با عنوان «آینده نگاری منابع تامین اجتماعی، وصول مطالبات و پایداری منابع متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی» برگزار شد، اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی بیمه، هزینه تبدیل نسخه دست نویس به نسخه الکترونیکی توسط سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌ها پرداخت شده و هزینه‌ای از بیمه شدگان دریافت نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی تاکید کرد: مصوبه شورای عالی بیمه از طریق مجاری قانونی به داروخانه‌ها ابلاغ شده و از ۹ مرداد ماه بابت هر نسخه الکترونیک مبلغ چهار هزار تومان به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود.   سالاری افزود: برخی داروخانه‌ها قبل از تصویب و ابلاغ این قانون به صورت خودسرانه مبالغی را از مردم دریافت کرده‌اند، که این اقدام بطور قطع غیرقانونی بوده و داروخانه ها مکلف به بازگرداندن این مبالغ هستند.   به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر مطلبی در فضای مجازی منتشر شده بود که با حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و نوشتن دارو در سربرگ پزشکان، با مراجعه به داروخانه اعتبار بیمه بیمار در سامانه تامین اجتماعی چک و مبلغ ۵۱۵۰ تومان برای او فاکتور می‌شود.   جلیل سعیدلو، دبیر انجمن داروسازان نیز ۶ مردادماه در گفت وگو با ایرنا در این رابطه گفته بود: دریافت هزینه بابت نسخه‌نویسی در خدمات الکترونیک با حذف دفترچه‌های بیمه قانونی بوده و انجمن داروسازان منتظر مصوبه هیات وزیران در این زمینه است.    چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه ۹۹ در همه شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور متوقف شد.   بنابر این، سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد است و پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.   به گفته مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم از اول اسفند ماه، بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد وغیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.   بنابر اظهارات وی، در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.   ‌همچنین هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی داروخانه ها بیمه شدگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقبگرد در نسخه‌نویسی

  البته محمداسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران معتقد بود که سامانه نسخه الکترونیک به هیچ‌عنوان قطع نیست، بلکه دارای نوسان و کندی است! با وجود توضیحات متعدد مدیران سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص رفع اختلال سامانه، اما همچنان این مشکل پابرجاست.مقدمات اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به‌طور رسمی از اسفند ۱۳۹۷ کلید خورد. سازمان بیمه سلامت ایران نیز طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی را آبان ۱۳۹۸ در ۲۳۵ شهر اجرا کرد اما از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۰ بود که بر اساس تغییرات قانونی در کشور، فرآیند نسخه‌‌نویسی به شکل کاملا الکترونیکی تغییر کرد و تمامی پزشکان موظف به صدور نسخه بیمار به‌صورت الکترونیکی شدند. اختلال در این سامانه باعث شده روند خدمت به بیماران در سطح داروخانه‌‌های کشور دچار مشکل شده و موجب نارضایتی مردم و ایجاد چالش‌هایی همچون دریافت نسخه به‌صورت آزاد و متحمل‌شدن هزینه‌های گزاف شود. از طرفی ازدحام در داروخانه‌ها، مخصوصا داروخانه‌هایی که با مراجعه‌کنندگان زیادی همراه است، از دیگر معضلات به‌روزرسانی سامانه نسخه الکترونیک است. محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم به مردم وعده داده که اگر در جایی نسخه کاغذی را قبول نکرده یا خدمات را آزاد پرداخت کرده‌اند، خسارت ناشی از اختلال سامانه به مردم پرداخت خواهد شد. 
   
قرار است نسخ کاغذی بازگردند؟!
به نظرمی‌رسدبرطرف‌شدن اختلال درسامانه نسخه الکترونیک،حالاحالاها قصددرست‌شدن ندارد.این درحالی است که محمد غلام‌نژاد، مدیرکل بیمه سلامت استان تهران آب پاکی راروی دست بیماران وپزشکان ریخته وفعلا خبرازبازگشت نسخه‌های کاغذی داده و می‌گوید: «برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای بیمه‌شدگان؛ تمهیداتی در موسسات طرف قرارداد، بیمارستان‌‌ها، آزمایشگاه‌‌ها، داروخانه‌ها و خصوصا داروخانه‌‌های بیماران خاص در نظر گرفته‌ایم؛ مبنی بر این‌که نسخ کاغذی برای بیماران صادر شود و همان محاسباتی که قبلا به‌صورت الکترونیک انجام می‌گرفت، برای مردم به همان صورت انجام شود و مردم در این مسیر پرداخت بیشتری نداشته باشند.»
این درحالی است که بیماران خاص در نسخه الکترونیک چند وقتی است امکان نشاندار شدن برای‌شان فراهم شده است. طبق گفته رامین معتمد، مدیر خدمات نرم افزارهای درمانی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین اجتماعی برای این بیماران در بخش نسخه پیچی، داروهایی که در فهرست صعب العلاج وجود دارد، با ارسال اطلاعات به سرویس مربوط در بیمه سلامت، سهم صندوق آنها محاسبه و از مبلغ پرداختی بیمار کسر می‌‌شود.اختلال در سامانه نسخه الکترونیک، این بیماران را با چالشی جدی مواجه می‌کند. بیمارانی که هزینه‌های درمان سرسام‌آوری دارند و چشم امیدشان به همین سامانه الکترونیکی است اما هم اکنون باید با پرداخت هزینه‌های سنگین، نسخه خود را به صورت آزاد بگیرند و مسئولان بیمارستان هم تعهدی در قبال‌شان ندارند.علاوه بر این، چند روزی هم هست زمزمه‌هایی از توزیع دارو در سکوهای اینترنتی به گوش می‌رسد و علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس هم از عملیاتی شدن آن در همین روزها خبر داده اما اگر اختلال در سامانه نسخه الکترونیک همچنان به قوت خود باقی باشد، این موضوع هم مسکوت می‌ماند. 

فرصت‌ها و تهدیدهای نسخ الکترونیکی
الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی و الزام حذف نسخ کاغذی مزایا و معایب بسیاری دارد. برنامه‌ای که به یکپارچگی و گردآوری بانک اطلاعاتی از سابقه بیمار،جلوگیری ازتجویز داروهای اشتباه، تاریخچه مصرف داروها، سقف گذاری ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی‌های بیمه‌ای و درنهایت تشکیل یک پرونده پزشکی برای افراد می‌‌شود.اما چالش‌‌هایی که بر سر راه این موضوع وجود دارد  از جنس ضعف زیرساخت‌ها هم از لحاظ سیستمی و هم از لحاظ اینترنتی است؛ مشکلی که بیشتر شهروندان بنا بر تجربه‌ای که در مراجعه به داروخانه‌هادارند.به این صورت که سامانه بیمه تامین اجتماعی و سامانه بیمه سلامت ممکن است گاهی دچار خطاهای سیستمی یا قطعی موقت شوند. از طرفی هنوز بیمه‌‌های تکمیلی از بیمه شدگان درخواست مدارک کاغذی دارند و زیر بار قبول مدارک الکترونیک نمی‌‌روند.این درحالی است که مدیران بیمه‌های پایه ووزارت بهداشت عنوان می‌‌کنندمسیراستفاده از خدمات الکترونیک، پیش روی بیمه‌های تکمیلی قرار دارد و هیچ بهانه‌ای برای این‌که مدارک کاغذی از مردم بگیرند، وجود ندارد.البته بماند که در این بین پزشکانی هم که تمایل به نوشتن نسخه‌های کاغذی دارند وحتی در بسیاری ازمطب‌ها شاهدیم که به سامانه نسخه الکترونیکی متصل نیستند وزیربارنسخه ‌نویسی الکترونیک نمی‌‌روند.گویا طولانی شدن اختلال درسامانه نسخه الکترونیک، تهدیدی جدی برای مردم و نظام سلامت کشور به شمار می‌رود.دراین بین بیمارانی که شرایط ویژه‌ای دارند، بیشتر دچار مشکل می‌شوند.به هر حال همچنان باید با وعده وعیدهای مسئولان سازمان بیمه سلامت برای مرتفع شدن این موضوع، روزها را سپری کنیم تا شاید راهکاری برای رفع این اختلال بیایند.

چالش‌های سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی

ضعف زیرساخت‌‌ها
ضعف اینترنت
چالش با بیمه‌های تکمیلی
زیر بار نرفتن برخی پزشکان​​​​​​​

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه‌های دفاعی و نظامی کشور از طریق مالیات تامین می‌شود
  • ارائه رایگان ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی در مراکز درمانی تامین‌ اجتماعی
  • عقبگرد در نسخه‌نویسی
  • روزانه ۵۰۰۰ نسخه الکترونیک در زنجان صادر می‌شود
  • روزانه ۵ هزار نسخه الکترونیک در زنجان صادر می‌شود
  • دریافت مالیات باید عادلانه باشد
  • بررسی اختلال در سامانه الکترونیک بیمه سلامت
  • طولانی شدن اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک/ بازگشت نسخه‌های کاغذی به داروخانه‌ها
  • بازگشت نسخه کاغذی به پیشخوان داروخانه‌ها
  • اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی