Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت در آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک با هدف حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های VDSL و محصولات شبکه انتقال(POTN)  بین صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران و پست بانک ایران درباره نقش صندوق نوآوری در اجرای مفاد این تفاهم‌نامه گفت: در این تفاهم‌نامه تا ۳۰۰ میلیارد تومان خرید دو مودم از سوی صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه ICT پیش بینی شده است که از شرکت مخابرات ایران انتظار می‌رود به صندوق نوآوری کمک کند، چرا که ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ICT فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این تفاهم کمیته طرح‌های ملی تشکیل شده که در آن طرح‌هایی که دارای  ویژگی‌هایی چون نیاز ملی و دستگاهی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، شرکت ارائه دهنده به صورت موقت دانش بنیان خواهد شد و اگر طرح از سوی شرکت به صورت موفقیت‌آمیز تولید و به بازار عرضه شود، به طور دائم دانش بنیان خواهد شد.

دکتر وحدت یکی از اقدامات این کمیته را ارائه ابزارهای حمایتی به نفع خریداران اعلام کرد و گفت: تاکنون با این روش با همکاری وزارت نفت و بانک تجارت طرح‌هایی را به مبلغ دو هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده‌ایم، به طوری که اگر وزارت نفت نیازهای فنی خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کند، این تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی با نرخ ۸ درصد از طریق نظام بانکی قابل دریافت است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده‌ است که ۵۰ درصد از این شرکت‌ها در حوزه ICT فعالیت می‌کنند، افزود: امروز شرکت‌های دانش بنیان به بلوغ رسیده‌اند و با شرکت دانش بنیانی که در این قرارداد قرار است مودم‌های VDSL را تولید کند، آشنایی داریم و محصولات فناورانه‌ای را به بازار عرضه کرده است.

وحدت همچنین با بیان اینکه طی دو سال گذشته مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده است، اظهار کرد: سعی کردیم از برخی شرکت‌ها به صورت هدفمند و با ابزارهای کمکی حمایت کنیم. ضمن اینکه علاوه بر طرح‌های عرضه، از طرح‌های تقاضا نیز حمایت کردیم.

 

شرکت مخابرات ایران بزرگترین تامین کننده ارتباطات ثابت در کشور است

در ادامه این مراسم، دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر و ‌رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در سخنانی با بیان اینکه شرکت مخابرات بزرگترین تامین کننده ارتباطات ثابت در کشور است که در تفاهم‌نامه امروز به عنوان طرف دوم وارد بازی می‌شود، افزود: بسیاری از نهادهایی که تشکیل می‌شود و سازوکارهایی که وجود دارد برای برآورده کردن یک هدف نیست، بلکه برای تحقق مجموعه‌ای از اهداف است. تعداد بازیگرانی که امروز حضور دارند ناشی از پیچیدگی همین موضوع است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت ارگ بم اشاره کرد و افزود: این شرکت تولیدکننده مودم است و از طرف دیگر ما یک نیاز ملی تحت عنوان مودم‌های VDSl داریم که به یکی از نیازهای اولیه و ضروری شهروندان، کسب و کارها و اولویت ملی تبدیل می‌شود. این شرکت باید به وسیله مکانیسم مالی تشویق شود تا تولید مودم‌های قبلی ADSL را کنار گذارد و وارد یک تکنولوژی جدید شود.

ناظمی با بیان اینکه محصول تولیدی (مودم‌های VDSl) یک محصول دانش بنیان است، تصریح کرد: مسئله اصلی برای تولید این محصول، تامین مالی است که در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از اجرای اصلی به این مسئله ورود کرده است. این منبع مالی این بار نه به طرف عرضه کننده بلکه به طرف تقاضایی داده می‌شود که تقاضای خود را از یک شرکت دانش بنیان تهیه می‌کند.

 

کمک شرکت مخابرات ایران به تولید داخل و تجهیزات ‌های‌تک 

همچنین مهندس مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این مراسم گفت: این شرکت به دلیل نیاز گسترده‌ای که از نظر کمی‌ و کیفی دارد، کمک‌های زیادی در بحث تولید داخل به خصوص در تجهیزات‌ های‌تک در لایه‌های مختلف، کرده است.

وی افزود: در برخی لایه‌ها تا 90 درصد و در برخی دیگر تا حدود 60 درصد از تجهیزات را به صورت بومی مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم که مسئله به همت شرکت مخابرات ایران صورت گرفته است. 

سلطانی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور بیان کرد: با وجود این شرایط، نباید اجازه توقف تولید و تحقیق در مجموعه‌های فناور را بدهیم. 

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: سیاستگذاری شرکت‌ مخابرات، تولیدکنندگان و نیز شرکت‌های دانش بنیان باید به شکلی باشد تا حوزه ICT در کشور ایجاد اشتغال کند و سرعت تولید افزایش یابد. اگر توان مالی شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کند، به طور اتوماتیک‌وار به سمت تولید داخل پیش خواهیم رفت.  

 

شرکت‌های دانش بنیان از پایه‌های اصلی فناوری و نوآوری هستند

در ادامه این مراسم نیز دکتر مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: تلاش کردیم آنچه که مورد نیاز توسعه کشور است را بومی‌سازی کنیم که این مسئله ظرفیت خوبی را در حوزه دانش بنیان به ویژه در اقتصاد دیجیتال، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم افزار و کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان از پایه‌های اصلی فناوری و نوآوری هستند، بیان کرد: کارهایی که ما انجام می‌دهیم رانتی است که به برخی شرکت‌های دانش بنیان تزریق می‌کنیم و امیدواریم این رانت، مخرب نباشد بلکه زمان‌دار و کوتاه مدت باشد و در نهایت منجر به توان صادراتی و ایجاد برند ملی در کشور شود. 

محمدی افزود: امیدوارم با استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات، گام‌های جدی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد دیجیتال سوق پیدا کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر سهم قابل توجهی از اقتصاد بیشتر کشورهای توسعه یافته مربوط به اقتصاد دیجیتال و مبتنی بر مفاهیم نوین و استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور است.

 

انجام روزانه 2 میلیون و 700 هزار تراکنش در مناطق روستایی از طریق پست بانک ایران

در ادامه این مراسم نیز دکتر بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک اظهار کرد: پست بانک به عنوان یک بانک گسترده در شبکه بانکی کشور در بخش فناوری اطلاعات و مناطق محروم روستایی در اقتصاد ایران ایفای نقش می‌کند به طوری که حدود 6 هزار باجه بانکی روستایی داریم که در روستاها فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: بر اساس اساسنامه و شرح ماموریت پست بانک، ارائه خدمات به نقاط محروم و روستایی و ماموریت ویژه در بخش ICT از مهمترین وظایف این بانک است که ما نیز سعی کردیم عمده پرتفوی خدماتی خود را به بخش روستایی و مناطق محروم و همین طور به بخش ICT  کشور اختصاص دهیم.

 مدیرعامل پست بانک افزود: روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تراکنش از بستر پست بانک در مناطق روستایی کشور انجام می‌شود. 

گفتنی است در پایان آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک با هدف حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های VDSL و محصولات شبکه انتقال(POTN) ، داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران در مورد بازار و تولید تجهیزات مخابراتی و همچنین حمایت از خریداران اعم از شرکت‌های ایرانسل، مبین‌نت، همراه اول و شرکت مخابرات ایران توضیحاتی ارائه کرد. 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی مودم VDSL دانش بنیان مخابرات ارتباطات صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان شرکت مخابرات ایران فناوری اطلاعات اقتصاد دیجیتال مودم های VDSL تفاهم نامه پست بانک حوزه ICT

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان تات گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری هستند؛ اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

محمدمهدی قاسمی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری خود هستند.

وی افزود: اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد و برای کشاورز قابل استفاده شود، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت. به دنبال این هستیم که در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب‌دهی را انجام دهیم.

قاسمی بیان کرد: ما ظرفیت کشاورزی را به طور کامل می‌شناسیم و نسبت به شرایط کشور، کشاورزان ‌و کشت‌های مختلف اطلاعات داریم که شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشند. اینکه مخاطب چه کسی باشد و محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به دست چه کسی برسد، مهم است.

معاون سازمان تات(تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ما مسیر را برای دسترسی کشاورزان و تولیدکنندگان به یافته‌های دانشی و علمی شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک خودشان تسهیل می‌کنیم. نیازی به تسهیلات نیست، ما بسترهایی داریم که از بسیاری از تسهیلات بهتر است و کمک بسیار بزرگی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ‌خدمات مالی به متقاضیان صندوق پژوهش و فناوری زنجان
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»