Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@10:41:18 GMT

توسعه صنعت گردشگری مورد توجه جدی مدیریت شهری باشد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۲۴۹۹

توسعه صنعت گردشگری مورد توجه جدی مدیریت شهری باشد

روح‌الله نجابت در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: شیراز از نظر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و کالبدی هم‌تراز بزرگترین شهرهای جهان است.

نماینده شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدیدها و محدودیت‌هایی که خشکسالی برای کشاورزی در استان فارس داشته، خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش به توسعه صنعت گردشگری که همواره از مزیت‌های مهم اقتصادی استان فارس و شهر شیراز بوده است، توجه کرد و به توسعه هر چه بیشتر زیرساخت‌های گردشگری در استان به ویژه شهر شیراز بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری و شورا بیش از گذشته به حوزه توسعه گردشگری ورود کند

وی با اشاره به تنوع قابلیت‌های گردشگری شهر شیراز از نظر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و کالبدی، این شهر را هم‌تراز مهم‌ترین و بزرگترین شهرهای جهان و در میان گردشگران ایرانی و جهانگردان، نام و برندی آشنا دانست و افزود: آنچه امروز در شهر شیراز در عرصه گردشگری شاهد هستیم می‌تواند نقطه آغاز یک حرکت بزرگ برای توسعه گردشگری شهر باشد؛ لذا لازم است شهرداری و شورای شهر بیش از گذشته به این حوزه ورود کنند و در کنار دیگر متولیان حوزه گردشگری، شیراز را تبدیل به قطب گردشگری منطقه نمایند، این اتفاق دور از ذهن نبوده و نه تنها شیراز بلکه استان فارس با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی، این قابلیت را دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به قدمت بافت تاریخی شهر شیراز متذکر شد: درست است که تک بناهای این بافت تاریخی برای گردشگران شناخته شده ‌است اما باید بافت تاریخی شهر شیراز که قدمت برخی بخش‌های آن به بیش از ۱۳۰۰ سال پیش بر می‌گردد را به عنوان یک پیکره واحد نگاه کنیم و دستگاه‌های متولی در احیای این میراث با ارزش کوشش بسیار کنند، احیای بافت تاریخی شیراز گردشگران را تشویق به ورود به عرصه‌ بافت می‌کند و گردشگری کم‌شتاب در بافت تاریخی شهر شکل می ‌دهد.

نقاط مکث گردشگری در کالبد بافت تاریخی تعریف شود

وی با اشاره به غنای بافت تاریخی شیراز خاطر نشان کرد: بافت تاریخی شهر شیراز پنج درصد وسعت شهر را شامل می‌شود و بیش از ۴۵۰ اثر ثبت شده تاریخی در این بافت وجود دارد، شهرداری شیراز با همراهی مجموعه‌های مرتبط با احیای محلات و مسیرهای گردشگری می‌تواند نقاط مکث گردشگر در این کالبد را تعریف کند.

نجابت گفت: برای دستیابی به این مهم باید نقشه گردشگری محلات شهر شیراز بر اساس قابلیت‌های تاریخی، معماری و فرهنگی تهیه و تدوین شود، در این نقشه حتی گورستان‌های تاریخی و منحصر به فرد شیراز از جمله گورستان دارالسلام هم باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به مزیت‌های گردشگری مذهبی شهر شیراز یادآور شد: شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران است و مورد توجه زائران و محبین اهل بیت قرار دارد بنابراین با تسریع در طرح‌های توسعه حرم مطهر احمد بن موسی (ع)، سید علاالدین حسین (ع)، بین‌الحرمین و بافت پیرامونی آنها و تلاش برای ارتقا و شناساندن هر چه بیشتر این بزرگان به جامعه شیعیان جهان می‌توان به رشد این بخش از گردشگری استان که در مقایسه با دیگر بخش‌ها مغفول مانده، کمک کرد.

عرصه گردشگری، یک فریضه و استراتژی فرهنگی است

این نماینده جوان توجه به این عرصه جدا از مزیت اقتصادی را یک فریضه و یک استراتژی فرهنگی و اعتقادی دانست و افزود: چنین قابلیتی در مقایسه با استان‌های همجوار استان فارس بی‌نظیر است و این ویژگی، شیراز و فارس را تبدیل به قطب گردشگری مذهبی منطقه کرده‌ است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های گردشگری گفت: ایجاد زیرساخت‌های قوی کمک می‌کند تا بتوانیم به گسترش هرچه بیشتر گردشگری سلامت در شیراز هم به صورت جدی فکر کرد. با توجه به اینکه شیراز از دیر باز مقصد سفر بسیاری از گردشگران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده، می‌بایست قابلیت نسبی شهر شیراز در بخش سلامت را تبدیل به یک نقطه قوت کنیم تا شیراز تبدیل به مرکز گردشگری سلامت در خاورمیانه شود.

وجود دانشگاه‌های شناخته شده فارس، می‌تواند دورنمای درخشان عرصه گردشگری را محقق کند

نجابت تاکید کرد: قابلیت‌های علمی و وجود دانشگاه‌های شناخته شده‌ علوم پزشکی، این امکان را فراهم نموده ‌است، اما برای رسیدن به چشم‌انداز مطلوب احتیاج به هدف‌گذاری، تامین زیرساخت و تبلیغات است و تدابیر مدیریت شهری، در کنار بخش درمان، می‌تواند چشم‌اندازها و دورنماهای درخشان در این عرصه را محقق سازد.

جوان‌ترین نماینده کشور در ادامه خاطر نشان کرد: دیگر ویژگی شهر شیراز که آن را تبدیل به مرکز توجه گردشگران کرده است وجود قابلیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی و ثبت شده در فهرست میراث جهانی از جمله تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد در شمال شهر و منظر باستان‌شناسی، ساسانی در شهرهای جنوبی استان است. این همجواری، شیراز را تبدیل به یک نقطه اقامت برای عزیمت به این جاذبه‌ها کرده ‌است که این مسئله نیازمند توجه بیشتر و گسترش روزافزون زیرساخت‌های اقامتی و حمل و نقل شهری توسط شهرداری است، این توسعه نه تنها گردشگر محور است که شهروندان شیرازی را هم از مواهب آن بهرمند می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها همچنین با اشاره به چهره‌های ملی و جهانی شیراز در حوزه‌ ادبی، تاریخی و فرهنگی گفت: کیست که شیراز را به شهر شعر و ادب نشناسد، اما آیا ما توانسته‌ایم آنچه شایسته جایگاه‌ چهره‌های بزرگ و تاریخی شهر شیراز است را به جا آوریم و از این مزیت به نفع شهر و مردم شیراز بهره ببریم؟

شیراز نیازمند توسعه نگارخانه‌ها و فرهنگسراهاست

او خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز در کنار دیگر نهادهای متولی باید با برگزاری رویدادها، همایش‌های علمی و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی این بخش را نیز تبدیل به مزیت کرده تا بتوانیم گردشگری ادبی را هر چه بیشتر تقویت کنیم، در این مسیر البته شیراز نیازمند توسعه نگارخانه‌ها، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و موزه‌هاست.

وی دیگر مزیت شیراز در عرصه گردشگری را صنایع‌دستی آن دانست و گفت: شیراز ۲۰ هزار هنرمند فعال در این بخش دارد که تقریبا در ۱۰۰۰ کارگاه مشغول به کار هستند. تمرکز کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی در قالب بازارچه‌های فرهنگ و هنر امکان برنامه‌ریزی، شناسایی و تبلیغ برای بخش صنایع‌دستی فاخر شهر شیراز را فراهم می‌کند، تامین زیر ساخت‌هایی از قبیل بازارهای دائمی و حضور در بازارهای بین‌المللی در کنار تهیه بسته‌های تشویقی صادراتی برای صادارت آن محصولات و حذف صادارت چمدانی می‌تواند موجب رشد هر چه بیشتر این عرصه گردد.

نجابت در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به همسویی قوا در دولت جدید، زمینه رشد همه جانبه کشور فراهم شده‌ است، این همسویی می‌بایست در نهادهای شهر شیراز با همکاری معاونت گردشگری استانداری، شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و نهادهای فرهنگی از جمله اداره کل ارشاد و حوزه هنری نمود پیدا کند تا به تقویت جایگاه شهر شیراز رسیده و به تبع آن، شاهد ارتقاء و گسترش حوزه گردشگری و شکوفایی اقتصاد هنر در استان باشیم.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شیراز گردشگری توسعه نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس تاریخی شهر شیراز بافت تاریخی شهر عرصه گردشگری چه بیشتر استان فارس قابلیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۲۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • توبیخ نیروی خاطی در حافظیه شیراز
  • ماجرای یک توبیخ در حافظیه شیراز