Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@11:06:23 GMT

امکان کشت هم‌زمان سلول‌های مختلف فراهم شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۲۸۲۹

امکان کشت هم‌زمان سلول‌های مختلف فراهم شد

پژوهشگران سامانه‌ای مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی ارائه کردند که می‌تواند با استفاده از دستگاه چاپ سه بعدی، شرایط کشت هم‌زمان سلول‌ها را فراهم کند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان یک سیستم جدید برای تولید هم‌زمان سلول‌ها ایجاد کرده‌اند. این سیستم براساس غشاء محلول آلبومین سرم گاوی (BSA) پلیمریزه شده و با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فرآیند امکان کشت هم‌زمان با نانوذرات مغناطیسی (NPs) به وجود آمده است. این نانوذرات مغناطیسی به‌ صورت غلیظ به درون غشا وارد می‌شوند، که به آن اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک میدان مغناطیسی ثابت در یک مایع کشت شناور شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در مجله Bioprinting منتشر شده‌ است.

برای مطالعه چگونگی تأثیر سلول‌های مختلف روی یکدیگر، ابتدا باید آن‌ها را جداسازی کرد. ساده‌ترین مدل کشت هم‌زمان، براساس اعمال یک محیط از پیش تعریف شده‌ است. دو جمعیت سلول به‌طور جداگانه کشت می‌شود، سپس محیط کشت استفاده شده برای رشد یکی از جمعیت‌ها، جمع‌آوری شده و برای جمعیت سلول دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، مشکل این مدل این است که مولکول‌ها در یک محیط شرطی پایدار نیستند و زمان کافی برای انتقال به جمعیت سلول‌های پذیرنده را ندارند.

با استفاده از چاپ سه بعدی می‌توان این مشکل را حل کرد. این فناوری امکان تولید سریع و مناسب دستگاه‌های مخصوص طراحی شده برای آزمایشات در شرایط آزمایشگاهی را با جزئیات و دقت کافی فراهم می‌کند.

محققان این پروژه با استفاده از چاپ سه بعدی، سیستم کشت مشترک خود را ساخته‌اند که کم هزینه و قابل تولید انبوه است.

ایلیا زوبارف، از محققان این پروژه اظهار داشت: «ما تصمیم گرفتیم یک ماتریس براساس پروتئین‌های به هم متصل شده، ایجاد کنیم. از چنین سیستم‌هایی غالباً برای شبیه‌سازی ماتریس‌های زیستی استفاده می‌شود. برای دستیابی به امکان کشت هم‌زمان سلول‌های مختلف، محلولی را انتخاب کردیم که قبلاً استفاده نشده بود. برای حفظ غشای پروتئین در ارتفاع مشخصی از داخل رگ، تصمیم گرفتیم آن را با نانوذرات مغناطیسی اشباع کنیم. به‌عنوان ملوفه اصلی غشا، آلبومین سرم گاو انتخاب شد. این پروتئین غیرسمی است، به‌طور گسترده در دسترس است، به‌طور فعال در زمینه‌های مختلف زیست‌شناسی استفاده می‌شود و به‌طور معمول در هر آزمایشگاهی موجود است.»

امکان کشت هم‌زمان با استفاده از سیستم پشتیبانی مغناطیسی غشای شناور حاصل می‌شود. برای این منظور، نانوذرات مغناطیسی به غشا اضافه می‌شوند و سیستمی مبتنی بر مغناطیس دائمی بالای ظرف قرار می‌گیرد.

سلول‌های کشت شده روی غشا قابلیت زنده ماندن خود را حفظ کرده و می‌توانند تقسیم شوند، می‌توان غشا را برای رنگ‌آمیزی هیستوشیمیایی یا ایمونوسیتوشیمیایی تثبیت کرد و سلول‌ها را برای مطالعه بیشتر از غشا جدا کرد. هزینه غشا نهایی حدود ۱ دلار آمریکا است که چندین برابر کمتر از نمونه‌های موجود در بازار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوذرات مغناطیسی چاپ سه بعدی نانوذرات مغناطیسی هم زمان سلول ها سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۲۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسکین زانو درد با روغن کرچک

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️روغن کرچک می تواند بسیاری از مشکلات را تسکین دهد زیرا خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچی دارد. روغن کرچک به طور موضعی برای درمان انواع بیماری های دردناک مانند آرتروز، سیاتیک و کمردرد استفاده می شود.

روغن کرچک برای درد زانو چقدر موثر است؟
معمولا روغن کرچک در درمان درد های مفصلی، سیاتیک و درد زانو به صورت موضعی استفاده می شود تا به تسکین درد کمک کند. بدین منظور می توانید کمی از روغن کرچک را گرم کرده و آن را مستقیما به مفصل زانو بمالید یا می توانید پک روغن کرچک تهیه کنید.

برای ساخت یک پک (بسته بندی) روغن کرچک به چه نیاز دارید؟
روغن کرچک با کیفیت (ترجیحا روغن فشرده سرد و زرد کم رنگ)
یک پد گرم یا بطری آب گرم
باند پلاستیکی، نوار سلفون، ورق پلاستیکی، یک عدد گیره
سه تکه پنبه یا پشم ۳۰ سانتی متر مربع که کل زانو را بپوشاند
یک عدد حوله قدیمی

نحوه آماده سازی پک روغن کرچک
ابتدا پارچه ای را برداشته و در آب گرم بخیسانید و مقداری روغن کرچک را بر روی آن بریزید اما مراقب باشید که روغن از پارچه چکه نکند. سپس پارچه را روی زانویی که درد می کند قرار داده و باندی دور زانو بپیچید.
برای پیشگیری از ریختن روغن به طرفین سلفون نیز روی باند بپیچید.
روش دیگر نیز استفاده از حوله ای قدیمی برای پیشگیری از نشت روغن است و سپس به مدت  شش تا هفت ساعت صبر کنید.
این پک روغن کرچک درد زانو را به مدت طولانی تسکین می دهد.

 پک روغن کرچک چگونه عمل می کند؟
معمولا پک روغن کرچک تعداد لنفوسیت ها را افزایش می دهد. سلول T نوعی لنفوسیت است که به افزایش ایمنی سلول ها کمک می کند. پک روغن کرچک تعداد سلول های T را به مدت ۲۴ ساعت افزایش می دهد. لنفوسیت ها معمولا از بدن دفاع می کنند و در برابر عوامل بیماری زا و سموم، آنتی بادی ایجاد می کنند.
سلول های T نوعی سلول هستند که برای دفع بیماری ها طراحی شده اند. سلول T ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و حتی در بعضی موارد سلول های سرطانی را شناسایی کرده و از بین می برد. پک روغن کرچک باعث بهبود جراحات وارده می شود و فقط باید توجه کنید که روغن کرچک را بر محل درد اعمال کنید.

دیگر خبرها

  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتوم ساخته شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • واکاوی ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس برای تعطیلات آخر هفته