Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@23:51:17 GMT

پاشنه آشیل ظریف اعتماد بیش از حد به آمریکا بود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۴۳۲۰

پاشنه آشیل ظریف اعتماد بیش از حد به آمریکا بود

گروه سیاست سایت فردا: محمدجواد ظریف که روزگاری نزد بخش‌هایی از جامعه محبوب بود، حالا که به انتهای دولت رسیده‌ایم، با انبوه انتقادها مواجه است؛ از شکست برجام و عدم ارتباط مناسب ایران با کشورهای همسایه تا نادیده‌گرفتن ظرفیت‌های شرق آسیا و غیرفعال ماندن دیپلماسی اقتصادی. اما چرا ظریف از اوج به حضیض رسید؟

محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «سیاست‌های خارجی در حوزه کلان تحت تأثیر تصمیم‌های حاکمیتی است و دولت با محوریت وزارت خارجه مجری تصمیم‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این بین مهم است که مجری یعنی وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه چه قدر از تبحر لازم برخوردار است و با چه دیدگاهی وارد عرصه بین‌المللی می‌شود. رهبری یک نکته بسیار مهم و درست را اشاره کردند که دیدگاه‌ها باید انقلابی باشد. این سخن درست است زیرا دیپلمات‌ها گاهی تحت تأثیر مناسبات بین‌المللی قرار می‌گیرند و فراموش می‌کنند که قرار است مسئول نظام جمهوری اسلامی با دیدگاهی انقلابی کار را پیش ببرد».

او ادامه داد: «دولت آقای روحانی تلاش کرد که در حوزه سیاست خارجی به دستاوردهایی برسد و وعده‌هایی امیدوارکننده مانند رفع تمام محدودیت‌ها، آمدن بسیاری از شرکت‌های مهم بین‌المللی به ایران و بهبود وضعیت اقتصادی مردم متعاقب شکسته‌شدن تحریم‌ها، کاهش تورم و چرخیدن چرخ زندگی مردم را داد. مجری پیش‌برد امور در حوزه سیاست خارجی هم آقای ظریف بود که به یاد داریم بعد از مذاکرات هسته‌ای عده‌ای هم به استقبال آقای ظریف رفتند و در خیابان‌ها به شادی پرداختند اما واقعیت این است که آن وعده‌ها عملی نشد».

این نماینده پیشین مجلس درباره علل ناکامی ظریف و دستگاه دیپلماسی دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی بیان کرد: «پاشنه آشیل آقای ظریف اعتماد بیش از حد به آمریکا بود. وقتی دولت به این میزان به تعهدات آمریکا امیدوار بود با خروج آمریکا در دوره ترامپ از برجام هر چه رشته بودند پنبه شد و حتما محبوبیت آقای ظریف هم فروریخت. واقعیت این است که ظریف و روحانی بر برجام قمار بزرگی کردند که باختند. هیچ نتیجه برد-بردی در برجام وجود نداشت و همه‌اش باخت بود. ظریف خود را قربانی برجام کرد؛ توافق‌نامه‌ای که معلوم بود سرنوشت خوبی نخواهد داشت».

جمالی نوبندگانی در پایان درباره جمع‌بندی عملکرد ظریف گفت: «آقای ظریف دیپلمات کارکشته‌‎ای است و حوزه دیپلماسی را می‌شناسد اما بیش از حد به غربی‌ها و به خصوص آمریکا اعتماد کرد که همین موضوع باعث شد او شکست بخورد».

منبع: فردا

کلیدواژه: ظریف برجام جمالی نوبندگانی آقای ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری به دولت این کشور توصیه کرد در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر بازنگری کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهاد‌های آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهاد‌های ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار کنند.

دیگر خبرها

  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • پاشنه آشیل فاتح توپ طلا در پرسپولیس | جثه بزرگی که دردسرساز هم می شود
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است