Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر برد فیزیوتراپی ایران با تاکید بر اینکه ورود افراد فاقد صلاحیت به حیطه فیزیوتراپی باعث فساد در نظام سلامت می‌شود گفت: تنها مرجع و متصدی ذیصلاح درمان و تامین سلامت مردم در ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

به گزارش انجمن فیزیوتراپی ایران، دکتر اسماعیل ابراهیمی در خصوص برگزاری کلاس های غیرقانونی دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی برای افراد فاقد صلاحیت افزود: تنها مرجع قانونی درمان و تامین سلامت در ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است در نتیجه تمام کارهایی که در این‌امر خطیر و مهم صورت می گیرد باید تحت نظارت و مدیریت وزارتخانه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: فیزیوتراپی یکی از رشته های بسیار موثر و کار آمد در نظام سلامت و نظام پیشگیری و توانبخشی است و فیزیوتراپی در کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD در بیش از ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور آموزش داده می‌شود و دانشجوهایی که در این رشته مخصوصا در کارشناسی انتخاب می‌شوند از نمرات بسیار بالایی در کنکور برخوردار هستند بطوری که الان  بسیاری از دانش آموزان ما که به کنکور وارد می‌شوند می‌تواند با رتبه ای که دارند پزشکی عمومی انتخاب کنند اما  رشته فیزیوتراپی را انتخاب می‌کنند برای اینکه فیزیوتراپیست امروز می تواند با کارشناسی اش صاحب مرکز فیزیوتراپی شود.

ابراهیمی ادامه داد: رشته فیزیوتراپی یک رشته کاملا تخصصی است و آموزش و یادگیری آن بسیار مشکل است و وقتی کسی وارد این رشته می‌شود برای اینکه حتی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شود غیر از دروس تخصصی تئوریک و عملی بایستی از کارآموزی و کارورزی بالینی مدتها در بخش های بیمارستانی فیزیوتراپی یا در کلینیک های دانشگاه ها کار کند تا دانش فنی خود را بالا ببرد و تکنیک بیاموزد چرا که با جان و ناموس مردم مرتبط است.

وی افزود: آموزش ما بایستی به صورتی باشد که وقتی یک فیزیوتراپیست از دانشگاه بیرون می آید باید این توانمندی و توانایی را داشته باشد تا بتواند روپوش سفید بپوشد، روپوش سفید در دنیا حرمت دارد و تنها کسانی که وارد رشته های پزشکی از جمله فیزیوتراپی می‌شوند حق دارند روپوش سفید بپوشند و به بیمار دست بزنند.

ابراهیمی عنوان کرد: غیر از افراد فارغ التحصیل رشته های توانبخشی و پزشکی هیچ کسی حق ندارد به بیمار دست بزند و  تنها گروه پزشکی و توانبخشی که زیر نظر وزارت‌ بهداشت و  نظام پزشکی کشور فعالیت می‌کنند، حق دست زدن به بیمار را دارند و افرادی که تربیت بدنی  می خوانند تنها می‌توانند تمرینات ورزشی، انعطاف پذیری، قدرتی و سرعتی به افرادی که بیمار نیستند، دهند و وقتی که فردی بیمار می‌شود فیزیوتراپیست و پزشک باید آن فرد را ببیند.

دبیر برد فیزیوتراپی ایران گفت: بدون وارد شدن به ‌دانشگاه و گذراندن یک دوره‌ و تنها با گذراندن یک کلاس آموزشی و گرفتن یک گواهی چطور می‌تواند این فرد صلاحیت دست زدن به بیمار را داشته باشد، این فرد به هیچ وجه پاسخگوی مشکلات بیمار و مراجع نظارتی و درمانی نیست وا ین کار خلاف قانون اساسی و قانون مدنی مملکت و قانون نظام‌پزشکی کشور است.

ابراهیمی اظهار داشت: برگزاری کلاس های خصوصی و آزاد فیزیوتراپی توسط جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد و با تدریس متخصصانی نظیر مهندسان پزشکی و تربیت بدنی و حتی  فیزیوتراپیست بصورت آزاد کاملا غیرقانونی است و باید حتما زیر نظر وزارتخانه و با کنکور سراسری  وارد این رشته شود.

وی گفت: ورود افراد فاقد صلاحیت در حیطه درمان باعث فساد در نظام سلامت و درمان می‌شود و بجز به مخاطره انداختن سلامت مردم و طولانی کردن دوره درمان و زیاد کردن هزینه ها، کار دیگری نمی توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: ما به هیچ عنوان اجازه برگزاری رشته فیزیوتراپی در کنکور دانشگاه آزاد را ندادیم و نخواهیم داد، حتی شرایط ما الان نسبت به قبل از انقلاب بسیار عالی است و در شرایط ویژه قرارداریم و نسبت به تمام کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

ابراهیمی به مردم توصیه کرد: اگر فردی به عنوان فیزیوتراپیست  وارد منزلتان می‌شود حتما کارت نظام پزشکی و کارت عضویت در انجمن فیزیوتراپی را ببینند، مردم باید به سلامت خود احترام بگذارند و به هرکسی اجازه ندهند سلامتشان را بخطر بیاندازد.

وی خاطر نشان کرد: تمام دغدغه ما این است که سلامت مردم گرانبهاترین و ذی قیمت ترین وجهی است که یک انسان دارد در نتیجه هیچ کسی نباید این اجازه را به خودش بدهد تا سلامت مردم را مورد مخاطره قرار دهد و اگر مشکلی هم برای فرد به وجود آمد باید متخصصین ویژه وارد این امر شوند آنهایی که وزارتخانه به رسمیت می‌شناسد./ ایرنا 

حرکات ورزشی مجازی، راهی برای رفع آسیب‌های اسکلتی عضلانی سالمندان کاهش ۶۰ درصدی مراجعه به مراکز فیزیوتراپی از ترس کرونا ابلاغ نخستین راهنمای خدمات فیزیوتراپی در پاندمی کرونا اختلال حرکتی؛ نصیب ۵ درصد از بهبود یافتگان کرونا نقش مهم فیزیوتراپی در بازتوانی بیماران کرونایی لزوم آموزش مجازی فیزیوتراپی در دوران کرونا کاهش عوارض سرطان با «فیزیوتراپی»   آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید                        

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: افراد فاقد صلاحیت نظام سلامت سلامت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری مهر، این تفاهم نامه در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های کلان سازمان نظام پزشکی و وزارت آموزش و پرورش بر اساس بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و بند اول سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و بر ارائه خدمات آموزشی پژوهشی، بهداشت، درمان، دارویی و توانبخشی، مبتنی بر اصول ارزش‌های اساسی - اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه تاکید دارد.

از جمله زمینه‌های همکاری سازمان نظام پزشکی کشور استفاده از ظرفیت اعضای سازمان نظام پزشکی در سراسر کشور و معرفی اساتید برتر جامعه پزشکی به وزارت آموزش و پرورش جهت همکاری برای تولید محتوای علمی با محوریت آموزش و ارتقای سلامت جامعه است.

در همین حال، موارد همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز استفاده از ظرفیت اساتید جامعه پزشکی با معرفی معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی به منظور تهیه برنامه‌های آموزشی سلامت محور برای دانش آموزان و آموزگاران است.

کد خبر 6081773 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • پلمب اماکن غیرمجاز درمانی در اردبیل
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • پلمب اماکن غیرمجاز دندانپزشکی و ماساژدرمانی در اردبیل
  • مراجعه بیش از ۳۳ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز ۱۴۰۳
  • خدمات درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به بیش از ۳۳ هزار بیمار
  • پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی و لیزر در اردبیل
  • پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی در اردبیل