Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب "معنامحوری و مؤلفه‌های موسیقایی در تلاوت قرآن کریم" ، تلاشی است در جهت نیل به تلاوت‌های معنامحور که به گفته مؤلف تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران و مؤسسات مطالعاتی معطوف به ایجاد پیوند میان علوم مختلف شده است که از آن تحت عنوان مطالعات میان رشته‌ای یاد می‌شود، سارا حیدری در این کتاب تلاش کرده که به بررسی نقش صناعات آوایی به ویژه "آکسان" در تلاوت معنامحور بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته درخور توجه که پرداختن به این مسئله را از دید نویسنده ضروری می‌سازد، اهمیت فهم کلام الهی است که در تعیین سرنوشت بشر و آمادگی وی برای حیات جاودان و ابدی نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند و به نظر می‌رسد روند فعلی تلاوت‌ها توجهی که شایسته و بایسته این امر (در جهت القای مفاهیم و مقصود کلام الهی) باشد را ندارد.

مواجهه با طیف عظیم قاریان ملی و بین‌المللی که عموماً در قالب‌های تعیین شده و از پیش آزموده شده، قرائت خودشان را ارائه می‌کنند، موجب شده که عنصر معنامحوری و القای مقصود کلام الهی که اساس این معجزه بی‌مانند الهی است، گاهی مغفول بماند و شاخصه‌های دیگری که در درجه دوم اهمیت است معیار اصلی و سنجه‌ای جهت ارزیابی قرار گیرد.

از سوی دیگر یکی از دلایل عمده گرایش به سمت صوت و لحن و پیاده‌سازی دستگاه‌های موسیقایی بر کلام الهی، عدم آشنایی با ظرایف زبان‌شناسی و به ویژه مباحث آواشناسی و ارتباط تنگاتنگ آن با معناشناسی یا علم‌الدلاله است از این رو توجه به تلاوت‌هایی که انعکاس دهنده معانی و مفاهیم کلام الهی است، نیازمند توجه و مطالعه‌ای عمیق است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

سارا حیدری مؤلف کتاب "معنامحوری و مؤلفه‌های موسیقایی در تلاوت قرآن کریم"با تشریح برخی فنون القای معانی که برآمده از بکارگیری صناعات آوایی است، ضمن پرداختن به برخی دانش‌ها مانند زبان‌شناسی و زبان موسیقایی، تلاش کرده که مسیری بنیادین برای قاریان قرآن کریم ترسیم کند تا با آشنایی با این کلیات، تلاوتی شایسته و تأثیرگذار به مستمعین ارائه کنند و زمینه انس بیشتر جامعه با قرآن را فراهم سازند.

کتاب "معنامحوری و مؤلفه‌های موسیقایی در تلاوت قرآن کریم" را نشر مکین با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۹۹ هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 512298

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قرآن کریم کتاب زبانشناسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کلام الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۵۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، اسامی اعضای کاروان قرآنی اعزامی جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.


پس از برگزاری آزمون انتخابی و ارزیابی‌های انجام شده، ۲۰ نفر شامل استادان، قاریان، حافظان و یک گروه تواشیح، به حج ابراهیمی اعزام می‌شوند و برنامه‌های قرآنی را در جمع حجاج ایرانی و حاجیان دیگر کشور‌ها اجرا خواهند کرد.


سیدپارسا انگشتان قاری مازندرانی هم به همراه اعضای کاروان قرآنی به سفر معنوی حج تمتع اعزام خواهد شد.


در کاروان امسال، حامد شاکرنژاد از خراسان‌رضوی، مهدی عادلی از تهران، سیدکریم موسوی از خوزستان، یوسف قنبری از زنجان، حمید صفدری از خراسان‌رضوی، آرش سوری از کرمانشاه، سیدرضا نجیبی از فارس، مسعود موحدی‌راد از خراسان‌رضوی، وحید براتی از خراسان جنوبی، سیدپارسا انگشتان از مازندران، خلیل سواری از خوزستان، مهدی عبرتی از گیلان، امیرحسین انواری از یزد، محمدرضا اکبری از مرکزی، گروه تواشیح العباد از خوزستان متشکل از مرتضی طرفی، نصرالله بریچی، صادق بیت‌سعید، خلیل سعیدی و محمدامین سبهانی خالص حضور دارند. سرپرستی کاروان نور نیز به عهده علی صالحی‌متین، حافظ کل قرآن کریم از تهران است.

از چند دهه گذشته، در همکاری مشترک میان کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه، اعزام کاروان قرآنی به حج تمتع در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نانوای حافظ قرآن کریم مورد تقدیر قرار گرفت
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • (ویدئو) تلاوت قاری نوجوان قرآن در تمرین پرسپولیس
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • محفل انس قرآن کریم در پایگاه دریایی بوشهر برگزار شد
  • برگزاری محفل انس و تدبر قرآن به‌مناسبت روز ارتش در بوشهر
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در نوزدهمین آزمون ارزیابی حافظان