Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@07:24:01 GMT

موزه فرش تبریز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۵۹۳۹

موزه فرش تبریز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،علی جهانگیری دبیر شهر جهانی فرش در جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه تبریز در سال ۲۰۱۴ به عنوان شهر جهانی فرش انتخاب شد گفت: دلیل این انتخاب به خاطر وجود دانش غنی در حوزه فرش در ژن و خون مردم این شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوافزود: امیدوارم این انتخاب باعث ایجاد یک نقطه عطفی در تاریخ هنر صنعت فرش تبریز در کشور شود و به عنوان متولی این امر و دبیرخانه شهر جهانی فرش پیگیر این موضوعات هستیم.

او با اشاره به فعال کردن دبیرخانه شهر جهانی فرش، تشکیل خوشه فرش و تابلو فرش با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و همکاری یونیدو، تشکیل کمیته فرش و پیگیری مستمر، نمایشگاه مجازی برای فرش و تابلو فرش ادامه داد: قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸ نماشگاه فرش با حضور رییس جمهور وقت در تبریز برگزار و در آن از بزرگترین فرش جهان با ۶۰۰ متر مربع رونمایی شد.

دبیر شهر جهانی فرش افزود: ما مصمم هستیم که این هنر صنعت با استفاده از دانش روز و فناوری‌های جدید ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد.

جهانگیری اضافه کرد: متاسفانه در کشور آمار دقیقی از کم و کیف این هنر صنعت وجود ندارد که تلاش می‌کنیم با همکاری مرکز آمار ایران در استان سرشماری کاملی از کارگاه ها، بافندگان و عوامل فعال فرش در استان انجام دهیم.

او با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بازار بزرگ تبریز به فرش اختصاص یافته است، ولی این بازار برای ۴۰۰ سال پیش است، گفت: تلاش می‌کنیم یک مجموعه شهرک صنعتی و تجاری فرش که بخشی از تولید و کارگاه‌های جانبی را در بر بگیرد، به صورت مدرن ایجاد شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه دانش فرش به صورت سینه به سینه و استاد شاگردی منتقل شده است در حال مستند کردن دانش فرش تبریز، دانش موجود در طراحی، بافت و رنگرزی هستیم.

دبیر شهر جهانی با اعلام اینکه در دانشگاه هنر اسلامی، رشته فرش با ۱۲ هیات علمی راه اندازی شده است که حدود ۴۰۰ دانشجو در این رشته تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: دانش بنیان کردن و استفاده از فناوری‌های روز از جمله برنامه‌های مهمی است که به عنوان دبیرخانه شهر جهانی فرش در حال پیگیری هستیم.

جهانگیری گفت: به عنوان شهر جهانی فرش در تبریز آمادگی داریم تا بحث مالکیت معنوی این هنر صنعت را کسب کنیم تا حقوق فعالان این حوزه حفظ شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرش دستباف دانش بنیان شهر جهانی فرش هنر صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رضامراد صحرایی در نشست ملی مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیئت امناییافزود: مسأله امید در ادبیات دینی و ادبیات حاکمیتی و سیاسی ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در فرازی از رهبر انقلاب، ایشان چرخه‌ای به نام آرمان‌خواهی و امید و عقلانیت را مطرح می‌کنند. ایمان نهفته در دل این تعبیر حکیمانه، یعنی با موتور آرمان‌خواهی و سوخت امید و فرمان عقلانیت به سمت آینده حرکت کنیم. در بیانیه گام دوم که من آن را منشور ۴۰ سال دوم انقلاب می‌دانم، جایگاه دو عنصر علم و امید بسیار برجسته است و هیچ‌یک بدون آن یکی نمی‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

صحرایی افزود: علم قدرت‌آفرین است، علم، سلطان است. علم در دست کسی چنین قدرتی پیدا می‌کند که امید و ایمان داشته باشد به اینکه می‌تواند تغییر ایجاد کند. این که دشمنان ما در این سطح وسیع، جنگ ترکیبی علیه ما راه انداختند، برای کورکردن امید بود که خود گواهی مهمی برای اهمیت امید و امیدآفرینی است.

صحرایی با تاکید بر اینکه دیدن پیشرفت‌ها و درک‌کردن نتایج آن برای نسل جدید یکی از راه‌های مهم پیشرفت است، گفت: وقتی دانش‌آموزان سمپاد ما بر روی عرشه کشتی در جنوب، قدرت کشور را می‌فهمند، آن‌گاه است که جریان امید در آن‌ها رشد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پیوند امید با پیشرفت‌های کشور بهترین پاسخ ما به همه تهاجمی است که در جنگ ترکیبی و شناختی علیه ما به راه افتاده است، گفت: ما در جنگی پیوسته با استکبار، روزگاری در تهاجم فرهنگی بودیم و پیروز شدیم، تهاجم فرهنگی، شبیخون شد ولی کشور پابرجا ماند. شبیخون، قتل عام فرهنگی شد، جنگ شناختی شد، جنگ ترکیبی شد اما کشور سرپا ماند. در حالیکه هر کدام از اینها به تنهایی می‌تواند هر کشوری را نابود کند. دلیل این استواری، امید، ایمان و خودباوری و البته هویت ملی و مذهبی غرورآفرین است. 

وی بر اهمیت اردوهای راهیان پیشرفت برای امیدآفرینی تاکید کرد و گفت: مدرسه، مزرعه این امیدآفرینی است. بذری که در مدرسه افشانده شده، امروز این محصول و این جریان دانش‌بنیانی شده است و من قول می‌دهم بذرهایی که این روزها کاشته می‌شود، به مراتب پربارتر و امیدآفرین‌تر از بذرهای پیشین است. 

رضامراد صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش است که کودک‌ را خلاق و اهل سوال بار می‌آورد، افزود: خلاقیت در کودکی توسط معلم شکوفا می‌شود. مدرسه‌ها منبع قدرت آینده کشور هستند. مدیر مدرسه راهبردی‌ترین مدیر کشور است. مدرسه قوی تضمین‌کننده ایران قوی است. ایران با اقتصاد و علم و فرهنگ قوی، پیشرفته می‌شود و بذر همه این‌ها در مدارس کاشته می‌شود. به همین خاطر مدرسان‌سازان و مدرسه‌یاران و مدرسه‌داران نقش زیادی در ساختن ایران باشکوه دارند. قدرت تمدنی که در حال ساخت آن هستیم از مدرسه برمی‌آید. 

وی تصریح کرد: مدرسه را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید. این پیوند روی دیگری از روند شکوفاسازی استعداد فرزندان ایران است. ما آماده هستیم که سازوکاری تعریف کنیم که چگونه یک شرکت دانش‌بنیان، مدرسه‌ها را به عنوان وابسته خود بپذیرد.

دیگر خبرها

  • پیشرفت فیزیکی مطلوب قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه/کاهش بار ترافیکی
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • بیش از ۸۰ درصد واحدهای زلزله زده درخوی بازسازی شد
  • کاگنوپل پنجره‌ای به سوی جدیدترین پیشرفت‌های علوم شناختی
  • علم در دست فردی تأثیرگذار است که با امید حرکت کند
  • نوآوری و خلاقیت، لازمه پیشرفت صنعت پتروشیمی در بازارهای جهانی
  • آغاز طرح راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان کرمانشاهی
  • مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید
  • دانش‌آموزان در لبه پرتگاه مهاجرت قرار دارند
  • راه اندازی بانک سفال اورامانات منوط به تامین فضای فیزیکی