Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- آخرین آتش‌سوزی در استان فارس مربوط به تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد بود که پس از ۲ روز با ۳ فوتی و ۲ مصدوم و سوختن ۲۰۰ هکتار از مراتع مهار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   شیراز  ، هر ساله جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی در کشور به ویژه استان فارس دچار آتش‌سوزی می‌شود که علاوه بر اینکه سرمایه ملی را از بین می‌برد برای کشور و استان نیز هزینه‌‌های زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز آتش‌سوزی‌ها در استان فارس از تقریبا نیمه بهار شروع شده و سبب از بین رفتن بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های زاگرس شده است. 

 آتش‌سوزی‌ها یکی از عوامل اصلی از بین رفتن تنوع زیستی به ویژه در محدوده رشته کوه زاگرس است و آثار تخریبی این آتش‌سوزی‌ها در آینده خود را به شکل وسیعی نشان می‌دهد. افزایش فرسایش خاک، تخریب و از بین رفتن جنگل و گونه‌های گیاهی و جانوری  کاهش  توان دخیره نزولات جوی و وقوع سیل از جمله آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی است. به گفته کارشناسان با هر بار آتش‌سوزی تجدید حیات 10 سال گذشته جنگل‌ها از بین می‌رود.

این کارشناسان معتقدند درختان و نهال‌هایی که در عرض 10 - 15 سال  قبل از حریق شکل گرفته‌اند و نقطه امیدی برای تداوم حیات جنگل هستند با آتش‌سوزی از بین می‌روند و با این امر تجدید حیات جنگل به خطر می‌افتد. 

آخرین آتش‌سوزی در استان فارس مربوط به تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد بود، این آتش‌سوزی از روز 11 مردادماه آغاز و پس از 2 روز که آتش وسیع تنگه را در برگرفته و خسارت جانی و مالی داشت، صبح امروز مهار شد. 

اورژانس استان فارس از آسیب و فوت 5 نفر در آتش‌سوزی منطقه «هایقر» فیروزآباد خبر داده است که بر این اساس به گفته محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس  در حادثه آتش‌سوزی تنگ هایقر فیروزآباد سه تن جان باختند و دو نفر مصدوم شدند.

به گفته وی در پی وقوع آتش‌سوزی سد هایقر واقع در شهرستان فیروزآباد استان فارس، نیروهای امدادی به همراه سه دستگاه آمبولانس اورژانس به رغم سخت گذر بودن منطقه، به محل موردنظر اعزام شدند. این منطقه به دلایل نامعلوم دچار آتش‌سوزی شده و به علت وزش باد، آتش شعله‌ور و سطح وسیعی از ارتفاعات و مراتع را در برگرفت.

براساس گزارش اورژانس جان‌باختگان این حادثه ناصر بهزادی، حامد بهزادی و رضا بهزادی بودند که دچار سوختگی و در سر صحنه جان باختند همچنین «جهانبخش بهزادی» نیز با سوختگی 54 درصد از ناحیه کمر و هر دو دست دچار مصدومیت و یک نفر دیگر نیز دچار مسمومیت شده است. 

درباره این حادثه، علت وقوع آن و میزان خسارت همچنین میزان کل آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های استان فارس از ابتدای امسال با وجود تماس‌های مکرر با مدیرکل منابع طبیعی تاکنون پاسخی دریافت نشده است. 

اما صبح امروز رحیم آزادی، مدیرکل بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با تسنیم از حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی برای پاکسازی و پایش پس از آتش‌سوزی خبر داد. به گفته وی نیروهای حفاظت منابع طبیعی تا لحظه آخر در منطقه می‌مانند تا امکان شعله‌ور شدن آتش را نیز مهار کنند.

مهار کامل آتش در منطقه هایقر فیروزآباد/ تعداد جان‌باختگان افزایش نداشته استیک مصدوم و 3 فوتی در حریق هایقر استان فارس ؛ از بوشهر درخواست بالگرد شدحریق گسترده در هایقر فیروزآباد / مردم به کمک فراخوانده شدند

آزادی درباره علت و میزان خسارت این حادثه نیز چنین بیان کرده است که هنوز این امر مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. 

با این حال حسین آرگیو، فرماندار فیروزآباد در گفت‌وگو با تسنیم میزان تقریبی آتش‌سوزی را 200 هکتار ذکر می‌کند و از بررسی‌های بیشتر برای برآورد دقیق خسارت خبر می‌دهد. به گفته وی هر چند علت حادثه در دست بررسی است اما انچه تاکنون به دست آمده این است که خشکسالی و گرمای هوا دلیل اصلی آتش‌سوزی بوده است. 

به گفته فرماندار فیروزآباد هر چند نمی‌توان با قاطعیت گفت اما به نظر می‌رسد که خطای عمدی و سهوی در بروز آتش نقش نداشته است. آرگیو همچنین درباره جان‌باختگان حادثه نیز می‌گوید: جان‌باختگان از عشایر منطقه یک پدر و 2 پسر دانشجو بودند که به صورت داوطلبانه برای مهار حریق اقدام کردند و متاسفانه جان خود را از دست دادند. 

براساس آخرین مصاحبه انجام شده تسنیم با عبدالحسن صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در 31 خردادماه امسال میزان آتش‌سوزی‌ها در 1400 بیش از سال گذشته بوده است. براساس گفته‌های وی «سال گذشته به دلیل بارندگی در بهار در فروردین و اردیبهشت آتش‌سوزی نداشتیم اما امسال به دلیل عدم بارش از اواخر اسفندماه 99 آتش‌سوزی‌ها آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد». 

صمدنژاد در آن زمان اعلام کرده که هر چند امسال زمان شروع آتش‌سوزی‌ها جلوتر بوده اما تعداد آتش‌سوزی‌ها در مجموع کاهش داشته است» موضوعی که با توجه به عدم پاسخگویی مدیرکل منابع طبیعی استان نمی‌توان نسبت به آن با وجود آتش‌سوزی اخیر با اطمینان کامل صحبت کرد. 

به گفته وی بیشترین موارد آتش‌سوزی در شهرستان‌های کازرون، فیروزآباد، اقلید، مرودشت، ممسنی، شیراز،کوهچنار و خفر بوده و ستاد مقابله و پیشگیری از حریق در شهرستان‌های استان از سال گذشته تشکیل شده است. 

شرایط استان فارس و خشکسالی‌های متعدد و هر ساله ایجاب می‌کند که دقت و پیش‌بینی بیشتری برای موضوعات نظیر آتش‌سوزی و تجهیزات مقابله با آنها اندیشیده شود چراکه در ساعات اولیه مهار آتش بسیار مهم است در حالی که براساس خبرها در حریق تنگه هایقر درخواست بالگرد از استان بوشهر شده بود که این موضوع خود جای تامل و درنگ دارد. 

انتهای پیام/424 / ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آتش سوزی ها منابع طبیعی جان باختگان استان فارس سال گذشته جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرمای بی سابقه در راه است

آفتاب‌‌نیوز :

ارث نوشت: کمربند گرمسیری برای گرمای بی‌سابقه تابستان امسال آماده می‌شود و شرایط برای رکورد‌های جدید در دما و رطوبت فراهم شده است.

این پیش‌بینی، بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بر تأثیر فزاینده تغییرات آب‌وهوایی همراه با ال نینوی شدید تأکید می‌کند.

چرا رطوبت گرما را خطرناک می‌کند؟

بدن ما برای خنک ماندن به شدت به تعریق متکی است. هنگامی که عرق از پوست ما تبخیر می‌شود، گرما را با خود می‌برد و دمای داخلی بدن ما را کاهش می‌دهد، با این حال، در رطوبت بالا، هوا به شدت مملو از بخار آب است. این امر تبخیر عرق ما را بسیار سخت‌تر می‌کند و اثر خنک‌کنندگی آن را کاهش می‌دهد.

رطوبت بالا مانع از عملکرد مؤثر فرآیند تنظیم دمای طبیعی ما می‌شود و خنک ماندن بدن در شرایط گرم را بسیار دشوارتر می‌کند.

پروفسور ویلیام از محققان این تحقیق گفت: اگر نتوانید بدن خود را تا دمای زیر ۹۸.۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتی‌گراد خنک کنید، جان خود را از دست خواهید داد. عرق اصلی‌ترین راه برای خنک‌کردن خود در هنگام گرم شدن است.

ال‌نینو و گرم شدن زمین منجر به رطوبت گرمسیری می‌شود

افزایش مداوم دمای زمین که به‌عنوان گرمایش جهانی شناخته می‌شود، باعث افزایش میزان بخار آب در جو می‌شود به این دلیل که هوای گرمتر می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد.

ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که باعث گرم شدن اقیانوس آرام گرمسیری می‌شود. این امر تبخیر را بیشتر می‌کند و مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب را به اتمسفر می‌فرستد.

نتایج این تحقیق در Geophysical Research Letters منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گرمای بی سابقه در راه است
  • نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد
  • خشت‌گذاری مدرسه ۶ کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه
  • رفع تصرف ۷۰ هکتار از زمین‌های ملی در استهبان
  • ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس
  • ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید