Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیمی از دانشمندان استرالیایی در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند گیاه رازیانه تاثیر قابل توجهی در درمان عفونت ناشی از کووید-۱۹ دارد.

به گزارش برنا؛ دانه‌های گیاهی به نام  Nigella sativa معروف به تیموکینون، قرن‌ها به عنوان داروی سنتی برای بیماری‌های متعدد پزشکی از جمله التهاب و عفونت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون اولین مقاله مروری تحقیقاتی استرالیا نشان داده است که می‌توان از آن برای درمان کووید-۱۹ استفاده کرد.

شواهد فزاینده‌ای از مطالعات مدل سازی وجود دارد که نشان می‌دهد تیموکینون، یک ماده فعال Nigella sativa که بیشتر به عنوان گل رازیانه شناخته می‌شود، می‌تواند به پروتئین سنبله ویروس کووید-۱۹ بچسبد و از ایجاد عفونت ریه جلوگیری کند.

پروفسور کانیز فاطیما شاد، نویسنده اصلی مقاله مروری جامع اخیر در داروسازی و فیزیولوژی بالینی و تجربی، گفت: همچنین ممکن است طوفان «سیتوکین» را تحت تاثیر قرار دهد که بر بیماران جدی که با کووید-۱۹ بستری هستند تاثیر می‌گذارد.

تیموکینون به طور گسترده در آزمایشگاه‌ها، از جمله روی حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعات نشان داده است که تیموکینون می‌تواند با جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی پیش التهابی مانند اینترلوکین‌ها، سیستم ایمنی بدن ما را به خوبی کنترل کند.

این به تیموکینون نقش بالقوه‌ای برای درمان بیماری‌های آلرژیک مانند آسم، اگزما، بیماری‌های آرتریت از جمله روماتوئید و آرتروز و حتی احتمالا مولتیپل اسکلروزیس می‌دهد.

مقاله مروری مکانیسم‌های عملکرد Nigella sativa و تیموکینون و چگونگی عملکرد درمانی آن‌ها در آینده برای عفونت کووید-۱۹ امیدها را افزایش می‌دهد. موانع زیادی برای توسعه گیاه Nigella sativa به عنوان یک عامل درمانی به دلیل جذب ضعیف طبیعی دستگاه گوارش وجود دارد. پیشرفت‌های دارویی مانند فناوری نانو این شانس را پیدا کرده است که بتواند از این مانع عبور کرده و از آن به عنوان داروی خوراکی موثر استفاده کند.

دکتر ویسام سوبرا، نویسنده دیگر مقاله، می‌گوید: علاوه بر این، این دارو اخیرا با موفقیت به عنوان اسپری بینی و خمیر موضعی به بیماران داده شده است.

ثابت شده است که Nigella sativa در درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نیز موثر است. به عنوان یک درمان ضد التهابی، Nigella sativa همچنین به بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک و سینوزیت، اگزما، آرتروز و صرع دوران کودکی کمک می‌کند؛ همچنین ثابت شده است که Nigella sativa در محیط آزمایشگاهی در از بین بردن باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس موثر است که در صورت ورود به پوست طیف وسیعی از عفونت‌های خفیف تا شدید و ویروس‌هایی از جمله آنفلوآنزا را ایجاد می‌کند.

پروفسور دنیس کورداتو یکی دیگر از در محققان این مطالعه نیز می‌گوید: مقاله مروری بینشی راجع به یک محصول طبیعی ارائه می‌دهد که بیش از هزار سال است به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است سرانجام مورد توجه قرار گیرد.

این مطالعه نقش تیموکینون یکی از اجزای اصلی گیاه Nigella sativa در درمان بیماری‌های التهابی و عفونی، اخیرا در مجله Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: درمان ویروس فیزیولوژی مواد شیمیایی سیستم ایمنی بدن فناوری دارو فشار خون پوست درمان کرونا گیاه رازیانه مقاله مروری کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی‌ای که به کاهش التهاب معده کمک می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز :

این در حالی است که تغییر عادات غذایی در کنار برخی از درمان‌های خانگی ساده، می‌تواند متوسل شدن به دارو‌ها را کاهش داده و التهاب معده را از بین ببرد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، با مصرف ۸ ماده غذایی می‌توانید التهاب معده خود را از بین ببرید:

_ رازیانه: در برخی فرهنگ‌ها، افراد عادت دارند که تقریبا بعد از هر وعده غذایی دانه رازیانه را بجوند. دانه رازیانه به شکسته شدن و تجزیه غذا‌ها در معده کمک کرده و سرعت هضم را افزایش می‌دهد، به همین دلیل سریعا نفخ را مهار می‌کند. رازیانه بنا بر بسیاری دلایل، دمنوشی فوق العاده برای دوران قاعدگی محسوب می‌شود. طعم رازیانه مشابه طعم شیرین بیان بوده با این تفاوت که از آن خوش طعم‌تر است. این گیاه به خاطر طعم و مزیت‌هایی که برای گوارش دارد معمولا در آشپزی ایتالیایی استفاده می‌شود.

_ نعناع: نعناع یکی از بهترین گیاهان برای جلوگیری از نفخ است. نعناع هم به شکسته شدن غذا‌ها در معده شما کمک کرده، حالت تهوع را از بین برده و نفخ را کاهش می‌دهد. این گیاه همچنین مزاج شما را تقویت کرده که این امر می‌تواند ترشح آنزیم‌های هضمی را تحریک کند.

_ بابونه: نوشیدن دم کرده آن شب‌ها قبل از خواب، بعد از شام یا هر زمان دیگری در طول روز و مخصوصا هنگامی که استرس دارید، بسیار سودمند است. استرس هضم غذا‌ها را متوقف می‌کند، نفخ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث حالت تهوع شود.

_ مصرف آنتی اکسیدان‌ها: مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان به مبارزه با التهاب شکم می‌روند و تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۲ تا ۴ وعده آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته، سیب، پیاز، سیر، کرفس و ... منجر به از بین رفتن علائم نفخ نیز خواهد شد. این خوراکی‌ها همچنین حاوی "فلاونوئیدها" برای جلوگیری از رشد "هلیکوباکترپیلوری" هستند.

_ خوردن فیبر کافی: یک رژیم غذایی غنی از فیبر به هضم موثرتر مواد غذایی و کاهش التهاب معده کمک می‌کند. سبزیجات و میوه‌ها، غلات کامل، آرد کامل و برنج قهوه‌ای غنی از فیبر هستند.

_ میخک: نوشیدن ۲۰ قطره از عصاره میخک همراه با نیم لیوان آب، هر روز صبح با معده خالی یک راه موثر برای مبارزه با نفخ شکم و از بردن التهاب معده است. میخک می‌تواند ترشح مایع گوارشی را تحریک کند که این امر به حرکت غذا در طول لوله گوارش و تجزیه مواد غذایی دیر هضم مانند پروتئین‌ها، چربی‌ها و نشاسته کمک می‌کند.

_ آب لیمو: لیمو دارای خواص قلیایی است و این یعنی مصرف لیمو می‌تواند اسید معده را خنثی کند. اسید معده خود آغازگر بسیاری از مشکلات گوارشی است. نوشیدن یک لیوان آب لیموی گرم با معده خالی و در اوایل صبح برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

_ دارچین: دارچین به عنوان ادویه‌ای برای کاهش قندخون بالا شناخته شده است، اما این ادویه همچنین برای سرعت دادن به هضم، تجزیه مواد غذایی و برطرف کردن نفخ نیز فوق العاده موثر است. دارچین به هضم هر غذایی که شما می‌خورید کمک می‌کند، بنابراین اضافه کردن آن به غذا‌ها راهی مطمئن برای جلوگیری از نفخ از همان ابتدا است. هرچند، طعم دارچین با هر غذایی متناسب نیست، ولی در عوض می‌توانید آن را بعد از غذا یا هر زمانی از روز با چای گرم میل کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت
  • ببینید | خواص گیاه رازیانه
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • مواد غذایی‌ای که به کاهش التهاب معده کمک می‌کنند
  • درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی (فیلم)
  • برای درمان نفخ معده چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • گیاه بوچو چیست و چه فوایدی دارد؟
  • درمان لوزه بزرگ را جدی بگیرید