Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کاخ خورشید کلات  بی شک یکی از زیباترین کاخ های ایران است. این کاخ به دستور نادر شاه افشار موسس سلسه افشاریه در اوایل به سلطنتش ساخته شد. این بنا به دست معماران هندی (که اسیر بودند) احداث شد. این قصر در وسط یک باغ بزرگ به شیوه باغ‌های ایرانی ساخته شده، اما ساختمانش ترکیبی از معماری ایران و هندوستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ خورشید در وسط باغ بزرگی قرار گرفته شده شامل یک بنا در سه طبقه‌ است. این بنا یک بنای آرامگاهی است و به نیت آرامگاه نادر ساخته شده اما هرگز تکمیل نشد و با مرگ نادر نیمه کاره رها شد. کتیبه داخلی آیاتی از سوره نباء دارد که مربوط به مرگ و حیاط بعد از مرگ وی می باشد.

 

 

 

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاخ خورشید کلات نادری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برج یاقوت کبود بعد از ۲۰ سال گل داد!

گاهی اوقات در طبیعت اتفاقاتی هستند که باید منتظر وقوع آن‌ها باشیم.

به گزارش فرادید، یکی از این اتفاقات در بِرمینگام، انگلستان افتاده، جایی که گیاه‌شناسان با هیجان و اشتیاق منتظر گل دادن گیاهی به نام برج یاقوت کبود (Sapphire Tower) بودند.

گل دادن گیاه برج یاقوت کبود (Puya alpestri) از رشته‌کوه‌های آند شیلی ممکن است ۱۰ سال طول بکشد.

این گیاه یکی از اعضای خانواده بروملیاد یا آناناسیان است. این گیاه که معمولاً در ارتفاعات بالای ۲۲۰۰ متری در کوهستان‌ها یافت می‌شود، برای گرده‌افشانی گل‌هایش به مرغ مگس‌خوار متکی است.

اما در گلخانه باغ‌های گیاه‌شناسی برمینگام، گیاه‌شناسان از قلم‌مو برای گرده‌افشانی استفاده می‌کنند. گل‌های این گیاه رنگ فیروزه‌ای متالیک خیره‌کننده با بساک‌های نارنجی دارند و بین برگ‌ها و خار‌های سبز تیره قرار دارند.

هر گل فقط چند روز دوام می‌آورد. در غیاب گرده‌افشان‌های طبیعی، ما به جای مرغ مگس‌خوار با دست اقدام به گرده‌افشانی می‌کنیم.

این گیاه ۲۰ سال در این مجموعه بوده و تصور می‌شود فقط بین ۱۰ روز تا دو هفته گل می‌دهد و در این مدت کوتاه، ما فرصت داریم از منظره نادر و تماشایی گل‌های این گیاه لذت ببریم.

این گیاه رشد بسیار کندی دارد، بنابراین مشاهده گل دادن آن، اتفاقی نادر و هیجان‌انگیز است.

متأسفانه این گیاه مونوکارپیک است؛ به این معنا که پس از گلدهی می‌میرد.

امیدواریم گرده‌افشانی گل‌های این گیاه با قلم‌مو برای به دست آوردن بذر‌ها به ما اجازه دهد حضور این گونه شگفت‌انگیز در مجموعه را برای نسل‌های آینده تضمین کنیم.

دیگر خبرها

  • برج یاقوت کبود بعد از ۲۰ سال گل داد!
  • صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟
  • نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
  • فیلم/ برای طلوع خورشید
  • تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان
  • پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد
  • (عکس) استایل جالب علی دایی و همسرش در عکس یادگاری با عادل فردوسی‌پور
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • (عکس) استایل جالب علی دایی و همسرش در عکس یادگاری کنار عادل فردوسی‌پور
  • برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار