Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@19:58:23 GMT

فضای مجازی؛ جاده صاف کنِ کلاهبرداری

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۸۲۷۷

رونق بهره گیری از بستر فضای مجازی از پس همه گیر شدن ویروس کرونا، مجال مغتنمی برای مجرمان پدید آورده تا با دست بردن به انواعی از حیله و ترفند بر سر راه شهروندان بی نوا دام‌های رنگارنگ بچینند و از آب گل آلود بستر‌های اینترنتی ماهی‌های نوبرانه تری صید کنند. خبرگزاری میزان- تغییر الگوی زیست شهروندی در اثر شیوع ویروس کرونا اتفاق گریزناپذیری بود که ماندگاری فرساینده این بیماری همه گیر به آن دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید، اما مهمترین اثر ویروس کووید ۱۹ بر تغییر سبک زندگی آدمیان انتقال بخش عمده‌ای از امور روزمره به مجرای شبکه‌های موجود در فضای مجازی بوده باشد. این میان سهم داد و ستد مجازی هم از همه چشمگیرتر بوده است. چرا که برای شهروندان هراسیده از مخاطره کرونا خرید اینترنتی مفر مساعدی بوده تا بی نیاز از حضور در فضا‌های عمومی جامعه دست به کار تهیه مایحتاج روزانه و دریافت خدمات مورد نیازشان بشوند.

این موقعیت فضای حیاتی به روزرسانی شده‌ای هم برای فروشندگان بوده چرا که از رهگذر به کارگیری اینترنت و فن آوری‌های جدید در دوره محدودیت‌های کرونایی می‌توانند کالاهایشان را بدون نگرانی از تعطیلی و محدودیت به فروش برسانند.

با این همه رونق بهره گیری از بستر فضای مجازی برای داد و ستد و بده بستان از پس همه گیر شدن ویروس کرونا، مجال مغتنمی هم برای مجرمان پدید آورده تا با دست بردن به انواعی از حیله و ترفند بر سر راه شهروندان بی نوا دام‌های رنگارنگ بچینند و از آب گل آلود بستر‌های اینترنتی ماهی‌های نوبرانه تری صید کنند.

از همین است که تدارک آسیب‌های ناشی از گسترش خرید‌های مجازی خود شاید نیازمند سازوبرگ تازه تری هم باشد. چرا که از آغاز شیوع پاندمی کرونا شمار جرائم رخ داده در بستر اینترنت روند پرشتابی به خود گرفته و تکاپوی نیروی پلیس هم برای شناسایی متخلفان با قوت و وسعتی افزون‌تر از قبل دنبال می‌شود.   بیشتر بخوانید: کلاهبرداری در قالب سایت شرط‌بندی

رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا وقتی با پرسش میزان درباره چرایی اوج گیری جرائم مجازی در نتیجه گسترش خرید‌های اینترنتی مواجه می‌شود، ضرورت‌های زندگی در عصر کرونا را پیش می‌کشد: اولین نکته‌ای که وجود دارد این است که بر اساس توصیه‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا لازم است تا شهروندان ما برای خرید یا حضور در فضا‌های عمومی کمتر از خانه خارج بشوند. این مساله باعث شده تا انجام خرید از طریق فضای مجازی گسترش پیدا کند. در کنار این متاسفانه بیشتر کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد مربوط به صفحات شخصی افراد در شبکه‌های اجتماعی است.

معاون اجتماعی پلیس فتا در ارزیابی اش از وضع کلاهبرداری‌های مجازی حکم به خطرخیزی دو شبکه اجتماعی خاص می‌دهد: بیشترین حجم کلاهبرداری‌های فضای مجازی مربوط به اینستاگرام و تلگرام است. افرادی که در این پلتفرم‌ها آگهی‌هایی را منتشر می‌کنند یا کالا‌هایی را برای فروش ارائه می‌دهند عمدتا این کالا‌ها را پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنند و با این شیوه دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زنند. متاسفانه این دو پلتفرم تبدیل به بستر وقوع بسیاری از جرائم اینترنتی به خصوص جرائم اقتصادی و خرید‌های آنلاین شده است. کلاهبرداران در بستر تلگرام و اینستاگرام کالایی را برای فروش ثبت می‌کنند و بعد از شهروندان پول می‌گیرند و کالا را تحویل نمی‌دهند یا اینکه یک کالای اصلی را به مشتریان نشان می‌دهند، اما یک کالای بدلی را تحویل می‌دهند. مرحله بعدی هم این است که کلاهبرداران فضای مجازی شهروندان را به گذرگاه‌های جعلی فیشینگ هدایت می‌کنند. این‌ها مواردی است که متاسفانه اتفاق می‌افتد. در کنار این‌ها متاسفانه پلتفرم‌های واسطی که در کشور ما فعال هستند از جمله سایت شیپور و سایت دیوار هم تبدیل به بستر‌هایی برای وقوع انواع جرائم مالی در حوزه خرید‌های اینترنتی شده اند.

پاشایی بی ضابطه ماندن فضای مجازی را به عنوان مخاطره اصلی این فضا معرفی می‌کند: مساله نگران کننده آنجاست که فعلا هیچگونه ضابطه مندی در این بستر‌ها مخصوصا در پلتفرم‌های خارجی وجود ندارد. سایتی مثل دیوار هم تبدیل به بستری برای وقوع کلاهبرداری‌های مالی شده است. در حال حاضر شهروندان ما با وجود هشدار‌های زیادی که داده می‌شود باز در این بستر‌ها مبادرت به خرید می‌کنند. در این خرید‌های اینترنتی پرداخت بیعانه توسط شهروندان و اعتمادی که اتفاق می‌افتد باعث می‌شود تا هموطنانمان مورد کلاهبرداری قرار بگیرند. مجموع این عوامل باعث شده تا جرائم مالی در حوزه خرید‌های اینترنتی افزایش داشته باشد.

استفاده زیاد شهروندان و فروشگاه‌های مجازی از انواع فیلترشکن‌ها هم خود امکان‌های تازه تری برای پیشبرد اهداف کلاهبرداران مجازی فراهم کرده: فیلترشکن خود یک نوع سرویس اینترنتی محسوب می‌شود که توسط خدمات دهنده به خدمات گیرنده ارائه می‌شود. اما آن طور که تمام کارشناسان دنیا اتفاق نظر دارند متاسفانه خدماتی که در بستر اینترنت به وسیله فیلترشکن‌ها ارائه و استفاده می‌شود احتمال به دست آمدن اطلاعات شخصی و خصوصی شهروندان یا اطلاعات کارت بانکی آن‌ها را به وجود می‌آورد. همین مساله باعث می‌شود تا بستر لازم برای وقوع انواع جرائم مالی در فضای مجازی شکل بگیرد.

انتهای پیام/ برچسب ها: پلیس فتا جرائم فضای مجازی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پلیس فتا جرائم فضای مجازی خرید های اینترنتی فضای مجازی بستر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ در بخش خبر از تحریریه امشب ، گلایه برخی از شهروندان در خصوص استقرار وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت به فومن مطرح شده است.

در این گزارش ، برخی از شهروندان از ایجاد ترافیک در این منطقه گلایه کرده و برخی دیگر هم از عرضه مستقیم و قیمت مناسب کالا‌ها و محصولات عرضه شده در این وانت بار‌ها ابراز رضایت کرده اند.

دیگر خبرها

  • ضرورت هوشیاری در خرید‌ از فضای مجازی
  • دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد
  • فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد 
  • واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان
  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • راهنمای خرید اینترنتی بلیط قطار سیمرغ
  • مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • کاریابی اینترنتی، ترفند کلاهبرداران سایبری