Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادداشت: مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا.

این روز ها تولیدات شبکه نمایش خانگی با جایگاه ویژه ای که برای مخاطب پیدا کرده است در شبکه های مختلف اجتماعی نیز دست به دست می شوند. رسانه ای با قدمت کمتر از 10 تا 15 سال (تا این حد از تولیدات و توزیع) که توانسته گوی رقابت را از رقیب رایگانش (رسانه ملی) برباید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید در نگاه اول این حس به وجود بیاید که تنها ممیزی ها و دست باز تولید کننده ها در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی عامل این مهم است اما واقعیت را در نگاهی تخصصی بایستی فراتر از این دید و به نکاتی موثر تر و ویژه تر در این باب دست یافت.

با نگاهی اجمالی به اکثر آثار موفق در شبکه نمایش خانگی به این نکته می رسیم که روند سریال سازی در این قاب متفاوت تر و گاهی و در برخی مواقع با استاندارد های جهانی حداقل در بحث سناریو و شکل گیری مختصات قصه متناسب تر است.

جدا از انتخاب ژانر و سوژه و ساختار در تولید، قطعا فاکتور های دیگری نیز در سریال سازی استاندارد باید مد نظر قرار بگیرد فراموش نکنیم که امروزه مخاطب ما به انواع سریال های تولید شده در کمپانی های معروف دنیا دسترسی دارد و به راحتی می تواند بهترین اثر را بر اساس مذاق و سلیقه اش پیدا کند. بدیهی است که اگر نتوانیم بهترین و مرغوب ترین اثر نمایشی را در حوزه سریال سازی(که مخاطبان ثابت همیشگی اش را دارد) در اختیار او قرار دهیم به راحتی می تواند خواسته اش را در جای دیگری جست و جو کند.

نکته ای که تا حدود زیادی شبکه نمایش خانگی را به رغم سختگیری های اخیر از تولیدات نمایشی تلویزیون جدا کرده است،  پر و پیمان بودن داستان ها و چیدمان صحیح روند روایت قصه در این دست آثار است و بدیهی است که سلیقه مخاطب امروز نیازمند این تغییرات در انتخاب و برگزیدن اثری که قرار است برایش زمان اختصاص دهد و پیگیر آن باشد است .

سریال ساز در شبکه نمایش خانگی می داند که باید از لحظه به لحظه هر اپیزود نهایت استفاده را ببرد و اصطلاحا موظف است تماشاگرش را در هر قسمت از قصه و موضوع و مطلب(داده های هر اپیزود) سیراب کند. درواقع نویسنده در این حوزه خوب می داند نباید با آب بستن به یک رخداد آن را به قسمت های آتی بکشاند بلکه باید با طراحی داستان های متنوع و تعلیق های پیاپی برای تماشاگرش مدام سوپرایز داشته باشد . اتفاقی که البته در بسیاری از سریال های تلویزیون نیز رخ می دهد اما گاهی شاهد این موضوع مهم هم هستیم که سریال در طول مسیر ساکن و بی رمق است و عملا تماشاگر برای گره گشایی یک قصه ساده مدت ها انتظار بی دلیل می کشد.

آنچه این روز ها در شبکه نمایش خانگی تماشاگر را حفظ کرده است بمباران اتفاقات و رویداد ها و پیرنگ های داستان است که هر لحظه تماشاگر را گوشه رینگ می برد، قدرت حدس و گمان را از او می گیرد و با تعدد و تنوع قصه او را مجبور به همراهی می کند.

در بسیاری از اوقات شاهد این هستیم که سریال های تلویزیونی تماشاگر را در جایی رها می کنند و برخی از شخصیت ها و قصه ها نا تمام می مانند درحالی که اگر این ترفند در یک سریال مد نظر فیلمساز است تماشاگر باید در پایان به این نکته دست پیدا کند.

با این توضیح ساده و با مطالب دیگری چون؛

- دست باز نویسندگان در تولید

-وضعیت اقتصادی مناسب در شبکه نمایش خانگی

-حضور ستاره ها در شبکه نمایش خانگی

-و....

باید گفت موفقیت در پلتفرم ها محصول چند فاکتور متفاوت است که تلویزیون هم می تواند به این آیتم های در دسترس نگاهی مهربان تر داشته باشد تا مثل گذشته شاهد ساخت سریال هایی در قواره های میوه ممنوعه، مدار صفر درجه، پایتخت، در چشم باد و .... در تلویزیون باشیم.

فراموش نکنیم اگر شبکه نمایش خانگی هم در این مسیریابی از استاندارد های پیش رویش فاصله بگیرد عملا اعتماد ایجاد شده را از دست داده و مخاطبش را همراه نخواهد داشت پس بی تردید نگاه بیزینسی صرف دیدگاه خطرناکی است که باید در شبکه نمایش خانگی ازآن پرهیز گردد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رسانه رقابت استاندارد مد تلویزیون تلویزیون رسانه ملی هنرمندان بازیگر داستان شبکه نمایش خانگی مجتبی احمدی شبکه نمایش خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد

صفا آقاجانی بازیگر و گوینده چند روز قبل به علت مشکلات گوارشی درناحیه روده و کیسه صفرا عمل جراحی انجام داد. 

سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت پس از گفتگوی تلفنی با این هنرمند خبر از سلامتی کامل او داد و بیان کرد: استاد آقاجانی در حال حاضر شرایط پایدار دارند و در حال استراحت و گذران دوران نقاهت در منزل خود هستند. 

صفا آقاجانی متولد ۱۳۳۵ بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو است و از سال ۱۳۹۵ به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت در آمده است.

آقاجانی در ۱۷ سالگی فعالیت هنری خود را با نمایش‌نامه «بام‌ها و زیر بام‌ها» در نقش مادر آغاز کرد و مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت. 

نخستین تجربه تصویری او بازی در تله‌تئاتر «کار هر بز نیست خرمن کوفتن» که درسال ۵۶ از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد.

آقاجانی یکی از بازیگران متن‌ها فیلم حمید سمندریان «تمام وسوسه‌های زمین» بود و در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون هما روستا، احمد آقالو و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ آزمونی میان ۶۶۰۰ داوطلب بازیگری نمایش‌های رادیویی به منظور تجدید حیات نمایش رادیویی و زیر نظر جعفری جلوه برگزار شد که او در آن شرکت کرد و انتخاب شد. بعد از گذراندن کلاس‌های فشرده، در سال ۱۳۶۴ فعالیت رادیویی‌اش را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، از سریال‌هایی که صفا آقاجانی در آنها بازی کرده می‌توان به «پرستاران»، «بازی نقاب‌ها»، «قرعه»، «دوردست‌ها»، «دردسر‌های عظیم»، «زمانه»، «تا ثریا»، «سی‌امین روز»، «قفل یعنی کلید»، «طلسم‌شدگان»، «پیله‌های پرواز» و «خیالاتی» اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی
  • رژه پیمان معادی، جواد عزتی و نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی
  • قرارگاه آلوده‌سازی آقازاده‌های مسئولان ایران به روایت سریال تلویزیون! | فیلم
  • سریال‌های ایستاده در صف شبکه نمایش خانگی
  • مشاهیر نقش‌بسته در قاب تلویزیون