Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:02:53 GMT

شهروندان پرسشگر و طرح محدودسازی مجلس

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۹۳۸۳

شهروندان پرسشگر و طرح محدودسازی مجلس

در ادامه یادداشت ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ روزنامه همشهری به قلم فریبرز بیات‌ روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی می خوانیم: اخیرا طرح محدودسازی‌ فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها، تحت عنوان حفاظت از حریم مجازی شهروندان و کاربران، مطرح شده است. طرح چنین مسئله‌ای با وجود تجربه شکست چندین و چند باره طرح‌های این چنینی در رابطه با ویدئو، ماهواره، تلگرام و سایر پیام رسان ها نشان از« پاسخ‌های کهنه»و ناکارآمد به «مسائل جدید» دارد و حاکی از عدم‌ شناخت و درک و دریافت درست از ماهیت عصر ارتباطات و جهان رسانه‌ای شده، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جهانی‌بودن» و «غلبه بر زمان و مکان» به‌عنوان ۲ ویژگی عصر ارتباطات و جهان رسانه‌ای شده، فیلترینگ و نگاه‌های تهدیدانگارانه را پیشاپیش محکوم به شکست می‌کند. استقبال از جهان رسانه‌ای‌شده به‌عنوان یک فرصت و نه تهدید و همزمان توسعه سواد رسانه‌ای شهروندان برای مواجهه با آسیب‌ها و مخاطرات احتمالی، تنها سیاست کارآمد و مؤثر در این زمینه است.


سواد در دنیای نوین به معنی توانایی رمزگشایی، درک و ارزیابی و ایجاد ارتباط با انواع رسانه‌ها است.چنین تعریف و درک و دریافتی از سواد و سواد رسانه‌ای طی فرایندی ۳ مرحله‌ای منجر به توانمندسازی‌ شهروندان عصر ارتباطات در زندگی اجتماعی می‌شود:
نخست از طریق مشخص کردن میزان و نوع مصرف رسانه ای: در این مرحله افراد با نوع رژیم رسانه‌ای که اتخاذ می‌کنند با اراده، اختیار و آگاهی تصمیم می‌گیرند که چه میزان از وقت خود را به رسانه‌ها اختصاص دهند و از کدام رسانه‌ها چقدر و چگونه استفاده کنند؟ آیا نسبت درست و متعادلی در مصرف رسانه‌ای خود دارند؟ اتخاذ رژیم رسانه‌ای از آن جهت اهمیت دارد که رسانه‌ها معمولا برای ورود ما به دنیای شان منتظر نمی‌مانند و پیام های خود را به ما تحمیل می‌کنند. به همین دلیل و از آنجا که بخش قابل توجهی از شهروندان آگاهی ندارند که تا چه اندازه در معرض پیام‌های رسانه‌ای قرار دارند، رژیم رسانه‌ای کمک می‌کند تا عنان اختیار از دست رسانه‌ها خارج شده و افراد خود، کنترل زندگی و مصرف رسانه‌ای شان را به‌دست گیرند.
گام دوم به توانایی شهروندان برای نقد و ارزیابی پیام ها و محتواهای رسانه‌ای برمی‌گردد.در این مرحله افراد یاد می‌گیرند که محتواها و  پیام‌های آشکار و نهان رسانه‌های را مورد تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی  قرار دهند. اینکه چه چیزی در متن پیام ها حاضر و چه چیزی غائب است، کدام پیام ها برجسته شده و در اولویت قرار گرفته و کدام پیام ها به حاشیه رفته و این گونه شده است، کدام بخش از واقعیت‌های اجتماعی دستکاری شده و از چه ترفندهای هنری برای قلب واقعیت و کوچک نمایی یا بزرگ نمایی پیام ها استفاده شده است. اما قدرت و توانایی تجزیه و تحلیل شهروندان تنها به ظواهر و پیام های آشکار رسانه‌ها محدود و منحصر نمی‌شود؛ بلکه شهروندان قادر خواهند بود تا از ظواهر آشکار پیام های رسانه‌ای فراتر بروند و پیام های مکنون و به‌اصطلاح بین خطوط رسانه‌ها را بخوانند؛ اینکه چنین پیام هایی کدام ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را ترویج و چه الگوهایی از کنش و رفتار را ارائه می‌دهند.

گام سوم سواد رسانه‌ای عمیق‌تر از ۲گام قبلی است، در این مرحله شهروندان به مالکیت، مدیریت و سازمان و مراجع و مراکز قدرت پشت رسانه‌ها پی می‌برند و درمی‌یابند فرستندگان و تولیدکنندگان پیام های رسانه‌ای چه گروه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها وافرادی هستند؟ چه اهدافی را از تولید و انتشار این پیام ها و محتواها دنبال می‌کنند؟ آیا هدف مراکز و مراجع قدرت پشت رسانه‌ها صرفا تجاری و منفعت مالی و اقتصادی است یا تغییر و دستکاری اذهان و ارزش‌ها مدنظر است و شاید هردو هدف همزمان دنبال می‌شود؟
این شکل از بازنمایی واقعیات اجتماعی به نفع چه گروه‌هایی است و چه کسانی از تولید و بازتولید چنین پیام هایی سود می‌برند؟ منافع ارزش‌ها واعتبار اجتماعی کدام گروه‌ها توسط رسانه‌ها تولید و بازتولید می‌شود و کدام گروه‌ها طرد و حذف می‌شوند؟
به‌طورکلی در این مرحله شهروندان به ساختار کلان مکنون نظام رسانه‌ای و اقتصاد سیاسی رسانه‌ها دست می‌یابند و در می‌یابند که رسانه‌ها چگونه به تولید و بازتولید گفتمان مسلط، هژمونی فرهنگی و خلق شعور عامه کمک‌کرده و گفتمان‌ها و خرده فرهنگ های رقیب را به حاشیه رانده و تضعیف یا سرکوب می‌کنند.
چنین درک و دریافتی از سواد رسانه‌ای و فرایندهای سه گانه آن مرز مشخصی با تلقی‌های تهدید انگارانه و آسیب شناسانه از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارد که تلاش می‌کند تا شهروندان از رسانه‌ها استفاده نکنند یا امکان دسترسی افراد به رسانه‌ها را سلب کند. درچنین تلقی‌هایی تنها دسترسی و درمعرض رسانه قرار گرفتن مهم و مورد توجه است و رسانه به یک پدیده تکنولوژیک، فنی و سخت افزارانه تقلیل داده می‌شود.به همین دلیل نیز در برابر آن از سیاست فیلترینگ و پارازیت بهره می گیرند. این در حالی است که رسانه در عصر جدید، نه یک ابزار بلکه یک زبان، فرهنگ و محیطی است که ما در آن زندگی می‌کنیم.
از چنین منظری فیلترینگ و پارازیت ریشه در درک نادرست از رسانه و دنیای رسانه‌ای شده دارد. چنین اندیشه نادرستی با این پیش فرض در برابر پیام ها و محتواهای رسانه‌ای سیاست‌های بازدارنده اتخاذ می‌کند که شهروندان قدرت تشخیص و تمیز محتواهای رسانه‌ای را ندارند؛ اما بنیاد فلسفی سواد رسانه‌ای، تقویت توانایی و مهارت از یک سو و احساس تعهد و مسئولیت اجتماعی از سوی دیگر است، به‌گونه‌ای که نظام کنترل بیرونی و فیلترینگ حذف می‌شود و افراد با آگاهی و اختیارکامل می‌توانند دست به گزینش و انتخاب رسانه و پیام بزنند.
شهروندانی که در پرتو سواد رسانه‌ای به چنین توانایی و مهارت‌هایی دست می‌یابند، با قدرت نقادی و پرسشگری راه را بر هر نوع انسداد، تحریف و پارازیت اطلاعاتی و فیلترینگ می‌بندند و امکان کنترل اطلاعات ، آگاهی و سرمایه‌گذاری بر جهل انسان‌ها را مسدود و به گزینه‌ای عبث و بی‌اثر تبدیل می‌کنند. از سوی دیگر تجهیز شدن به چنین مهارت‌هایی به افزایش قدرت ابتکار، خلاقیت و شکوفایی استعداد و توانایی حل مسئله افراد کمک می‌کند و از آنان شهروندانی گزینشگر، فعال، پرسشگر، نقاد و مشارکت جو می‌سازد که قادر خواهند بود در برابر انواع تلقینات، عقاید قالبی و پیش‌داوری‌های رسانه‌ها مقاومت کنند.

منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مردم سالاری رسانه فیلترینگ فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مردم سالاری رسانه مجلس شورای اسلامی مردم سالاری رسانه فیلترینگ فضای مجازی سواد رسانه ای رسانه ای شده رسانه ای رسانه ها گروه ها پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه بهنام بانی با مافیای زباله شهر تهران چیست؟ + عکس

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نصب بنرهای تبلیغاتی شهرداری تهران، در دوره فعلی مدیریت شهری طی این مدت نه چندان کوتاهی که از فعالیت مدیران جدید می‌گذرد، همواره انتقادات زیادی را در بر داشته است.

اشتباهات در تصاویر، غلط‌های املایی و نگارشی، ثبت غلط تاریخ اتفاقات و حوادث مختلف و موارد مشابه دیگر در بین تصاویری که از بنرهای زیر مجموعه این نهاد منتشر شده است، در دفعات متعدد تکرار شده است.

این بار طی روزهای گذشته نصب یک بنر با محتوای یکی از طرح‌های سازمان پسماند(نوماند) در سطح خیابان‌های شهر تهران حواشی بسیاری را به دنبال داشته است.

تصویر درج شده در بنر از مافیای زباله شائبه‌های بسیاری ایجاد کرده، این فرد در تصویر تعدادی تراول در دست دارد و در کنارش نوشته شده؛ «مافیای زباله»، «پسماند خشک رو به نوماند تحویل نده، بذار ما میلیاردها تومن نون بخوریم»!

به گفته بسیاری از مردم و اهالی رسانه این فرد در تصویر بیشتر به یکی از سلبریتی‌های کشور که طرفداران زیادی هم دارد شباهت دارد و با وجود انتقاداتی که از طراحی این سبک پوسترها و توهین به امثال این هنرمند شده است، هیچ کدام از مسئولان مدیریت شهری توضیحی ارائه نکرده‌اند و سکوت را در پیش گرفته‌اند.

احتمال دیگر هم که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شاید نقش مهم سلبریتی‌ها در فرهنگ‌سازی مسئولیت اجتماعی و باز تعریف مصادیق آن مثل تفکیک زباله از مبدأ و کوتاه کردن دست مافیای قدرتمند زباله مد نظر طراح بوده است که البته در این بُعد هم بسیار ضعیف عمل شده و به جای اینکه فرد هنرمند را در جایگاه یک سفیر خوب و الگو معرفی کنند، وی را به متخلفان و مجرمان حوزه اجتماعی شباهت داده‌اند.

برای یادآوری بهتر است مصداقی از اشتباهات گذشته در طراحی بنر و پوسترها بیان می شود؛ در راستای اجرای کمپین "ایران ما" در چندین نقطه شهر تصاویری نصب شده بود، بخش دریای خزر و خلیج فارس از نقشه کشورمان حذف شده و به عبارتی تصویری که در رسانه‌های معاند فارسی زبان مثل ایران اینترنشنال منتشر شده بود را مورد استفاده قرار داده بودند.

پرویز سروری عضو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به چرایی این اتفاق و اتفاق‌های مشابه، گفت: از رخداد چنین اتفاقی بی‌خبرم و پس از بررسی، در صورت صحت آن به سازمان زیباسازی تذکر خواهم داد.

محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز این نقدر را به بنرهای آن دوره وارد دانست و تاکید کرد: در تهیه بنرهای بعدی که تصاویری از نقاط مختلف گردشگری کشورمان را به نمایش می‌گذارند، دقت بیشتری به عمل خواهد آمد.

گفتنی است در کمپین "ایران ما" ۱۸۰۰ تابلوی شهری اعم از بیلبورد و استرابورد در تهران جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی ایران را معرفی می‌کرد. در تابلو‌های کوچک و بزرگی که در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مستقر شد و جاذبه‌هایی از همه جای ایران از بهترین عکاسان ایران به نمایش درآمد تا در نهایت بتواند به تغییر فضای شهر و زیبایی‌های آن اضافه کند.

اینکه با وجود مشاوران رسانه‌هی متعدد و طراحان حرفه‌ای باز هم چنین مواردی در بین تصاویر بنرهای مختلف شهرداری تهران چه با محتوای آموزش و فرهنگ‌سازی و چه با تبلیغاتی به چشم می‌خورد زیبنده پایتخت که به گفته علیرضا زاکانی پایتخت جهان اسلام نیز محسوب می‌شود نبوده و دقت نظر بیشتری را برای ایجاد جلوه‌های بصری دلنشین و البته با کمترین خطا می‌طلبد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشد مجازات برای سارقان سابقه دار/ به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی شود
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • رابطه بهنام بانی با مافیای زباله شهر تهران چیست؟ + عکس
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی
  • «تردز» به طور موقت در ترکیه مسدود می‌شود
  • چرا اسرائیل در عملیات روانی هم شکست خورد؟
  • اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در یاسوج
  • اولین طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سال ۱۴۰۳
  •  ارائه آموزش‌های شهروندی به بیش از ۴۴ هزار نفر در گرگان