Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@21:55:54 GMT

پارک طبیعی خراسان رضوی به بخش خصوصی واگذار شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۰۵۱۸

پارک طبیعی خراسان رضوی به بخش خصوصی واگذار شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: از مجموع ۴۸ پارک طبیعی موجود در استان، از سال ۹۸ تاکنون مدیریت و بهره‌وری ۴۳ پارک طبیعی به شهرداری‌ها و بخش خصوصی واگذار شده است.

علی شکاری روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند بهره‌برداری از بوستان پیشکوه در تربت‌حیدریه افزود: سه پارک طبیعی دیگر نیز در مرحله رفع موانع قانونی است تا آنها نیز واگذار شوند و حاصل این اقدامات، مدیریت و بهره‌وری مناسب و اقتصادی از این پارک‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شکاری ادامه داد: شهرداری‌ها در حفظ و نگهداری و توسعه و سودآوری اقتصادی پارک‌های طبیعی در یک مسیر خوب هدایت می‌شوند و از سوی دیگر منابع مالی اداره کل منابع طبیعی نیز برای این اقدامات محدود است.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: این اداره برای خود یک تعهد کاری تعریف کرد و آن کاشت درخت، در اراضی بیابانی و نیز اراضی جنگلی و به دنبال آن اشتغالزایی در بخش تولید چوب است که درآمد خوبی هم دارد.
شکاری افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از برنامه‌های توسعه و اشتغالزایی توسط بخش خصوصی هم استقبال می‌کند.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه هم گفت: اراضی منابع طبیعی پیشکوه بر اساس قرارداد رسمی و محضری به مساحت ۴۳۲ هکتار در قالب مدیریت و بهره‌برداری پارک جنگلی به استناد ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در چارچوب طرح مصوب به شهرداری تربت‌حیدریه واگذار شد.
علیرضا قادری افزود: بر این اساس مدت اولیه قرارداد واگذاری ۲۰ سال است و در صورت اجرای کامل طرح، مدت یاد شده قابل تمدید است.
وی ادامه داد: با قرارداد واگذاری اراضی مذکور، این امکان برای شهرداری فراهم شده تا نسبت به سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی و اخذ تسهیلات بانکی برای اجرای تعهدات مصوب طرح با احداث تاسیسات، مستحدثات اعیانی و سازه‌های گردشگری و احداث راه‌های دسترسی و امور زیربنایی مرتبط با طرح، اقدام کند.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: این اقدام باعث تحول و جهشی بزرگ برای توسعه، احیا، عمران و آبادانی منطقه خواهد شد.
قادری افزود: طرح مصوب هر سه سال یک بار قابل اصلاح و بازنگری است و پیشنهادات جدید در راستای اهداف طرح قابل بررسی و اصلاح است.
وی ادامه داد: در کتابچه مطالعات مصوب طرح، کل اراضی بر اساس ظرفیت و شرایط توپوگرافی منطقه، استعدادیابی و منطقه‌بندی شده تا طرحهای گردشگری و تفرجگاهی، گیاهان دارویی، پارک‌آبخیز، حیات‌وحش و اکوتوریسم در آن اجرا شود.
شهردار تربت‌حیدریه نیز با بیان این که اراضی بوستان پیشکوه ۸۰۰ هکتار است گفت: با مساعدت اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سند بهره‌برداری از ۴۳۲ هکتار از این اراضی که مربوط به منابع طبیعی است به شهرداری واگذار شد و بقیه نیز ظرف چند روز آینده از سوی راه و شهرسازی تحویل شهرداری خواهد شد.
سعیداکبریان افزود: مبادله اسناد بدان معناست که از امروز دست ما برای انجام اقدامات توسعه‌ای در حوزه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار باز خواهد بود و البته در این اقدامات، توسعه آبخیزداری، تقویت اکوسیستم منطقه در حوزه تامین منابع آبی، تقویت پوشش گیاهی و همچنین تقویت زیست جانوری منطقه دیده شده‌ است.
وی اضافه کرد: برای حفاظت از پیشکوه ۲ برنامه کلی را در دستور کار قرار خواهیم داد نخست آن که با تمام وجود در حفظ و حراست از این منطقه تلاش کرده و اجازه نخواهیم داد ذره‌ای از این مناطق ملی و حفاظت شده در معرض تصرفات و تعرضات قرار گیرد و دوم این‌که این منطقه را با تمام ظرفیت‌های طبیعی و اکوسیستمی که دارد، به نفع توسعه گردشگری مهیا می‌کنیم.
شهردار تربت حیدریه گفت: در این راستا ساخت کمربند سبز در اولویت است که بر اساس آن مسیری که جاده گناباد را به پیشکوه وصل می‌کند و تنها دسترسی برون شهری پیشکوه محسوب می‌شود را برای ورود زایران رضوی و گردشگران به این بوستان تکمیل خواهیم کرد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه بهره برداری خراسان رضوی پارک طبیعی بخش خصوصی واگذار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۰۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با متصرفان طبیعت در اشنویه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، بختیار سعدون با بیان اینکه کاشت نهال در اراضی مرتعی و تغییر کاربری اراضی ملی بدون اخذ مجوز ممنوع است گفت: در پی انتشار فیلمی از کاشت نهال در تفرجگاه گلاز در فضای مجازی مامورین یگان حفاظت اداره منابع طبیعی به محل اعزام شدند.

وی بیان کرد:ماموران اداره بلافاصله نسبت به برداشت آثار تصرفی و قلع و قمع اشجار موصوف در محل مربوطه  اقدام کردند.

وی افزود: برابر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی اقدام صورت پذیرفته تخلف بوده و در همین راستا نیز مامورین یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان اشنویه نسبت به اجرای قانون اقدام کردند.

وی از همشهریان درخواست کرد از هرگونه کشت باغات و درختان در اراضی ملی بدون اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی موضوع را با شماره تلفن گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع رسانی نمایند.

دیگر خبرها

  • با متصرفین اراضی ملی، قاطعانه برخورد می شود
  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • تثبیت ۱۰۰ درصدی مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی 
  • سنددارشدن ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • جزئیات تازه از پرونده زمین خواری مدیر یک شرکت خصوصی
  • یک آب انبار تاریخی عهد قاجاریه در تربت‌حیدریه کشف شد
  • مدیر شرکت خصوصی در اردبیل به اتهام زمین‌خواری روانه زندان شد
  • شکایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری علیه زمین‌خواری در هیر
  • برخورد قانونی با متصرفان طبیعت در اشنویه