Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@05:53:40 GMT

واردات برنج ۸۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۰۹۴۷

واردات برنج ۸۰ درصد کاهش یافت

ایران اکونومیست-دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار گمرک واردات برنج در چندماه نخست سال نسبت به سال های قبل ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است‌.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج  از کاهش محسوس واردات برنج در چندماهه نخست سال خبر داد و گفت: بنابر آمار گمرک، واردات برنج نسبت به سال‌های قبل ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است که به نظر می‌رسد مسئولان زودتر باید تدابیری برای کسری برنج مورد نیاز اتخاذ می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با احیای مجدد قانون انتزاع و بازگشت وظایف به وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان تازه درصدد تصمیمات برای تامین کسری داخل هستند، در حالی که واردات یک ماه زمان می‌برد و با پیک تقاضا در ایام محرم، کمبود عرضه می‌تواند بر قیمت برنج در بازار اثر بگذارد.

کشاورز ادامه داد: تصمیمات کنونی ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد ممکن است مورد قبول وزیر و معاونان دولت جدید نباشد که در نهایت تصمیماتی که امروز توسط دولتمردان گرفته می‌شود، ممکن است در آینده تحت تاثیر مسائل مختلف وتو شود که این امر علاوه بر ایجاد رسوب کالا در بنادر منجر به ضرر و زیان واردکننده هم می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به تاثیر کرونا بر بازار برنج خارجی بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا، تقاضا برای خرید نسبت به گذشته کاهش یافته و همین موضوع موجب شده تا کاهش واردات اثر چندانی در بازار نداشته باشد.

او با بیان اینکه میزان ذخایر برنج مانده در بنادر و انبارها جوابگوی نیاز ۴ ماه کشور را نمی‌دهد، گفت: بنابر آمار ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نهاده در بنادر موجود است که با توجه به ازدیاد تقاضا و اوج نیاز در ایام‌محرم ممکن است با کمبود برنج در بازار مواجه شویم، در حالی که اگر ممنوعیت دوره برنج نبود و واردات به طور محدود انجام می‌شد، نگرانی در زمینه تامین نیاز بازار نداشتیم.

کشاورز ادامه داد: در شرایطی که بازار رقابتی است، واردکنندگان با کمترین سود اقدام به عرضه کالا می‌کنند، در حالی که با کمبود کالا در داخل، واردکنندگان حداکثر سود قانونی را اخذ می‌کنند که این موضوع در قیمت تمام شده اثر می‌گذارد یا ممکن است از سوی برخی واردکنندگان گرانفروشی صورت گیرد که سازمان حمایت با اعمال نظارت بر سطح بازار از تخلف برخی واردکنندگان باید جلوگیری کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان از افزایش قیمت برنج خارجی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت ارز نیما، قیمت برنج خارجی ۱۰ درصد افزایش یافته است به طوری که قیمت هر کیلو برنج هندی در عمده فروشی‌ها از ۲۱ هزار تومان به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۳ هزار به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است‌.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دبیر انجمن واردکنندگان برنج واردات برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱,۹۹۵ تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۵ تومان (۰.۷۵ درصد) کاهش یافته است. هر واحد لیر ترکیه، روز گذشته با قیمت ۲,۰۱۰ تومان معامله می‌شد.

امروز لیر ترکیه در بازار آزاد بر خلاف رشد قبلی با کاهش قیمت روبرو بوده است، بطوری که لیر ترکیه که در بازار آزاد دیروز به ۲,۰۱۰ تومان رسیده بود. امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۵ تومانی (۰.۷۵ درصد) به ۱,۹۹۵ رسید. بالاترین قیمت لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۲,۰۰۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱,۹۹۵ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی لیر ترکیه نسبت به هفته گذشته ۲.۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد لیر ترکیه در شش ماه گذشته حدود ۷.۸۴ درصد افزایش یافته است.

tags # قیمت لیر ترکیه سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی