Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@17:48:37 GMT

بورس بر مدار سهام بنیادی

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۱۱۷۸

بورس بر مدار سهام بنیادی

به گزارش اقتصادآنلاین، حسام حسینی، تحلیلگر بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت:  با توجه به اینکه انتهای سال گذشته را بورس در یک حمایت دستوری ناشی از اجبار صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام به پایان رساند لذا تجربه بهترین بازدهی تا اینجای کار هم نشان می‌دهد اندکی تلخی ریزش‌های شدید نیمه دوم سال گذشته برای فعالان بورسی جبران‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازدهی البته در سهام متکی بر کامودیتی پررنگ‌تر بوده است، برای نمونه پتروشیمی نوری هم‌اکنون در قیمتی حدود ۲برابر قیمت مرداد سال گذشته که در شاخص بیش از ۲ میلیون واحدی بودیم تجربه می‌کند.

هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ دیگری همچون چادرملو، پتروشیمی پردیس و گل‌گهر نیز در سقف تاریخی خود و چند ۱۰ درصد بالاتر مرداد سال گذشته قرار گرفته‌اند که خود نشان می‌دهد در انتخاب سهام بنیادی در یک سبد این امکان وجود داشت که مصون از بخش زیادی از ریزش شاخص بود. اما این بازدهی در سهام دلاری در روزهای اخیر بسیار شدت گرفته‌اند و نکته جالب اینکه سهام خودرو و بانکی که معمولا با وجود شرایط نه‌چندان مطلوب بنیادی و صورت‌های مالی، پیشرو بازار می‌شدند در حال‌حاضر هیچ سهمی از روزهای خوب بازار ندارند.

در واقع بازار سهام مجددا نشان می‌دهد هیچ حالت میانه‌ای در ارزش‌گذاری سهام ندارد به‌طوری‌که انبوه سهامی که از سقف قیمت‌ها یک‌چهارم و یک‌پنجم هم شده‌اند و بخش زیادی از حباب تخلیه شده هنوز بی‌اقبال بوده اما سهام بنیادی با رشد فزاینده، در صورت تداوم رشد با این سرعت، خود در حال تبدیل شدن به سهام حبابی هستند.

ارزش بازار قریب به ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی گل‌گهر که معادل ۹ میلیارد دلار است. در اسکیل جهانی برای شرکتی با این میزان تولید مقداری قابل‌تامل است. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در حال خرید سهام با چشم‌انداز رشد ارز بوده، پر واضح است مادامی‌ که در شرایط ثبات ارز صرفا بر مدار این انتظارات رشد قیمت‌ها ادامه داشته باشد نهایتا قیمت سهام در برابر دلار بازدهی کمتری خواهد داشت چرا‌که هم در صورت تحقق انتظارات رشد ارز، عملا بازار به استقبال این رخداد رفته بود و در صورت عدم‌تحقق (در صورت گشایش سیاسی) با برگشت معکوس شدیدی مواجه خواهد شد.

در حال‌حاضر ارزش بازار بورس و فرابورس بیش از ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۲۰۰ درصد GDP و همچنین ۱۸۵ درصد نقدینگی است که نسبت‌های بزرگی در نظر گرفته می‌شود که تکیه بر بالاترین حاشیه سود تاریخ شرکت‌های بورس تهران که به سمت ۴۰ درصد میل کرده است، دارد.

پربیننده ترین سود سه سال گذشته شستا معادل دو برابر کل ۱۸ سال قبل از آن است نمای پایانی بورس (۱۳مرداد) / شاخص کل با رشد ۳۰ هزار واحدی همراه شد صندوق املاک و مستغلات؛ گزینه جدید خانه‌ دار شدن؟ نمای پایانی بورس (۱۲مرداد۱۴۰۰) / شاخص کل با رشد حدود ۱۸هزار واحدی همراه شد ارزش سهام عدالت من (۱۲ مردادماه)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار بورس سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۱۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS توسط کارگزاری مفید

رویداد ConFEAS 2024 در روزهای ۳۱ فروردین و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده از نهادهای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ازبکستان برگزار شد. در این رویداد بیش از ۴۰ سخنران نظرات خود را در مورد ۹ موضوع حول محور «نقش زیرساخت‌های بازار و واسطه‌ها در اقتصاد» به اشتراک گذاشتند.

در رویداد ConFEAS 2024 که با اهدای جایزه لیگ قهرمانان (FEAS Champions League Award 2024) و جشن ۳۰ سالگی بورس ازبکستان همراه بود، کارگزاری مفید موفق شد در بخش بازارهای سهام نشان طلا را به دست آورد. همچنین کارگزاری مفید در بخش صندوق‌های درآمد ثابت در جایگاه سوم قرار گرفت و نشان برنز کسب کرد.

هدف از برگزاری لیگ بورس‌های اروپایی و آسیایی، شناسایی و معرفی بازارهای بورس محلی در کشورهای اوراسیا است. بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) در سال ۱۹۹۵ توسط بازارهای بورس ۱۲ کشور تأسیس شد و اکنون ۴۴ مؤسسه تجاری، انجمن معامله‌گران و فدراسیون منطقه‌ای از ۲۹ کشور در آن عضویت دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: انتخاب کارگزاری مفید به عنوان کارگزار اول در لیگ بورس‌های اروپایی و آسیایی کارگزاری مفید به دو مدال نقره لیگ قهرمانان فیاس رسید

دیگر خبرها

  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • محرک جدید بورس
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS توسط کارگزاری مفید
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!