Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@11:25:10 GMT

منظور از خوشبختی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۱۳۳۷

خوشبختی یک حالت عاطفی است که با احساس شادی، رضایت و رضایتمندی همراه است. در حالی که خوشبختی تعاریف مختلفی دارد، اما اغلب به عنوان احساسات مثبت و رضایت از زندگی توصیف می‌شود.

وقتی بیشتر مردم در مورد خوشبختی صحبت می‌کنند، ممکن است در مورد احساسی که در لحظه فعلی دارند یا به معنای کلی تری از احساس شان نسبت به زندگی اشاره داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از آنجا که خوشبختی معمولاً اصطلاحی تعریف شده است، روانشناسان و دیگر دانشمندان علوم اجتماعی وقتی از این حالت عاطفی صحبت می‌کنند، معمولاً از اصطلاح "بهزیستی ذهنی" استفاده می‌کنند. درست همانطور که به نظر می‌رسد، بهزیستی ذهنی تمرکز فردی بر روی احساسات کلی و شخصی در زندگی است.

دو مولفه اصلی خوشبختی (یا بهزیستی ذهنی) عبارتند از:

• تعادل در احساسات: هر فردی عواطف و خلق و خوی مثبت و منفی را در طول زندگی تجربه کره است. خوشبختی به طور کلی با تجربه احساسات مثبت بیشتر از منفی مرتبط است.

• رضایت از زندگی: این به میزان رضایت شما از زمینه‌های مختلف زندگی از جمله روابط، کار، موفقیت‌ها و سایر مواردی که حائز اهمیت می‌دانید مربوط می‌شود.

چگونه بدانیم خوشبختیم
در حالی که ممکن است برداشت کلی از خوشبختی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی از نشانه‌های اصلی وجود دارند که روانشناسان هنگام سنجش میزان و ارزیابی خوشبختی به دنبال آن‌ها می‌گردند.

برخی از نشانه‌های اصلی خوشبختی عبارتند از:

• هم اکنون از عملکرد و خودتان احساس رضایت می‌کنید

• احساس اینکه شرایط زندگی تان خوب است

• امید به آنچه که را در زندگی می‌خواهید به سرانجام می‌رسانید (یا به آن دست خواهید یافت)

• احساس رضایت از زندگی خود

• احساس مثبت اندیشی بیش از نگرش منفی

یک نکته مهم که باید به یاد داشته باشید این است که خوشبختی حالت سرخوشی مداوم نیست. در عوض، خوشبختی یک احساس کلی از احساسات مثبت بیشتر از احساسات منفی است.

افراد شاد هنوز هم هر از چندگاهی تمام احساسات انسانی - خشم، ناامیدی، بی حوصلگی، تنهایی و حتی غم و اندوه را تجربه می‌کنند. اما حتی وقتی با ناراحتی روبرو می‌شوند، یک احساس اساسی خوش بینی نسبت به بهتر شدن اوضاع دارند، اینکه می‌توانند با آنچه اتفاق می‌افتد مقابله کنند و دوباره احساس خوشبختی می‌کنند.

انواع خوشبختی
روش‌های مختلفی برای تفکر در مورد خوشبختی وجود دارد. به عنوان مثال، ارسطو، فیلسوف یونان باستان، بین دو نوع مختلف خوشبختی تمایز قائل شد: هدونیا و ائودایمونیا.

• هدونیا (Hedonia): خوشبختی Hedonic از لذت حاصل می‌شود. این اغلب با انجام آنچه احساس خوبی به شما می‌دهد حاصل می‌شود، مراقبت از خود، برآوردن خواسته‌ها، تجربه لذت که همگی با احساس رضایت همراه است.

• ائودایمونیا (Eudaimonia): این نوع خوشبختی از جستجوی فضیلت و سعادت حاصل می‌شود. اجزای مهم بهزیستی eudaimonic از جمله احساس اینکه زندگی شما معنا، ارزش و هدف دارد. این بیشتر با انجام مسئولیت‌ها، سرمایه گذاری در اهداف بلند مدت، نگرانی برای رفاه سایر افراد و مطابق با آرمان‌های شخصی همراه است.

هدونیا و ائودایمونیا امروزه بیشتر به ترتیب در روانشناسی به عنوان لذت و سعادت شناخته می‌شوند. اخیراً، روانشناسان پیشنهاد کرده اند که سومین مولفه مربوط نیز به این دسته بندی اضافه شود. این‌ها احساس تعهد و مشارکت در زمینه‌های مختلف زندگی است.

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد شاد معمولاً از نظر رضایت از زندگی که در گروه ائودایمونیا قرار می‌گیرند در مقایسه با حس رضایت از زندگی لذت جویانه، به طور میانگین احساس پایدار بهتری دارند.

همه این‌ها می‌توانند در تجربه کلی شادی نقش مهمی داشته باشند، اگرچه ارزش نسبی هر یک می‌تواند بسیار ذهنی باشد. برخی فعالیت‌ها ممکن است لذت بخش و معنا دار باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک مسیر منحرف از زندگی داشته باشند.

به عنوان مثال، داوطلب شدن برای هدفی که به آن اعتقاد دارید ممکن است معنادارتر از لذت بخشی باشد. از طرف دیگر، تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه ممکن است از نظر معنا پوچ و از نظر لذت بالاتر باشد.

برخی از انواع خوشبختی که ممکن است تحت این سه دسته اصلی قرار گیرند عبارتند از:

• شادی: یک احساس غالباً نسبتاً کوتاه که در لحظه فعلی احساس می‌شود.

• هیجان: احساس شادی که شامل انتظار نسبت به چیزی با انتظار مثبت است.

• قدردانی: احساس مثبتی است که شامل تشکر و قدردانی می‌شود.

• غرور: احساس رضایت از چیزی که به نتیجه رسانده اید.

• خوش بینی: این روشی است برای نگاه کردن به زندگی با نگرشی مثبت و خوش بین.

• رضایتمندی: این نوع خوشبختی شامل احساس رضایت است.

چگونه نسبت به زندگی خود احساس رضایت داشته باشید؟
در حالی که برخی از افراد فقط به طور طبیعی شاد هستند، روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای پرورش احساس شادی خود انجام دهید.

۱. اهداف ذاتی را دنبال کنید
دستیابی به اهدافی که انگیزه ذاتی شما برای دنبال کردن آنهاست، به ویژه اهداف متمرکز بر رشد شخصی و اجتماعی که می‌تواند به تقویت شادی کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که پیگیری این نوع اهداف ذاتی می‌تواند شادی را بیش از دستیابی به اهداف سعادتمندی و بهروزی مانند کسب پول یا مقام افزایش دهد.

۲. لذت بردن از لحظه
مطالعات نشان داده است که افراد تمایل به درآمد بیش از حد دارند - آن‌ها چنان روی جمع آوری پس اندازشان متمرکز می‌شوند که دیگر لذت واقعی کاری که انجام می‌دهند را از دست می‌دهند؛ بنابراین، به جای این که در دام چنین ذهنیتی بیفتید که به ضرر خوشبختی خودتان است، تمرکز خود را روی تمرین قدردانی از چیز‌هایی که دارید و بر روی روند کار خود بگذارید.

۳. افکار منفی را کنترل کنید
وقتی می‌بینید در یک چشم انداز بدبینانه گیر کرده اید یا منفی بافی را تجربه می‌کنید، به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید افکار خود را به روش مثبت تری تنظیم کنید.

افراد منفی بافی که تمایل دارند بیشتر از چیز‌های خوب به چیز‌های بد توجه کنند. این امر می‌تواند بر روی همه چیز تأثیر بگذارد، از نحوه تصمیم گیری تا شکل گیری برداشت از افراد دیگر.

بازنویسی این برداشت‌های منفی به معنای نادیده گرفتن موارد بد نیست. در عوض، این به معنای تلاش برای نگاه متعادل‌تر و واقع بینانه‌تر به وقایع است. این برای شما امکانی را فراهم می‌آورد که الگو‌هایی را در تفکر خود مشاهده کنید و سپس افکار منفی را به چالش بکشید.

تأثیر خوشبختی
مشخص شده است که احساس خوشبختی نتایج مثبت بسیاری را در زمینه‌های مختلف زندگی به ارمغان می‌آورد.

• نگرش مثبت و احساس رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.

• احساس خوشبختی به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای قوی‌تر و منابع عاطفی بیشتری ایجاد کنند.

• احساسات مثبت با سلامتی و طول عمر بیشتر مرتبط هستند. نتایج یک مطالعه نشان داده است افرادی که احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی تجربه می‌کنند، بیشتر از یک دوره ۱۳ ساله به طول عمر خود اضافه می‌کنند.

• احساسات مثبت باعث افزایش انعطاف پذیری می‌شوند. انعطاف پذیری به افراد کمک می‌کند استرس را بهتر کنترل کنند و در صورت مواجه شدن با شکست بهتر عمل کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد شاد‌تر سطح کمتری از هورمون استرس کورتیزول را دارند و این مزایا با گذشت زمان ادامه دارد.

• افرادی که احساس رضایت از شرایط زندگی خود دارند، مطمئنا از سبک زندگی سالم و رفتار‌های سالمی مانند خوردن میوه و سبزیجات و ورزش منظم پیروی می‌کنند.

• خوشبخت بودن ممکن است به شما کمک کند که کمتر بیمار شوید. حالت‌های روانی شادتر با افزایش ایمنی در ارتباط هستند.

تقویت احساس رضایتمندی
به نظر می‌رسد برخی از افراد به طور طبیعی احساس شادی بیشتری دارند - یک مطالعه گسترده در مورد بیش از ۲۰۰۰ دوقلو نشان می‌دهد که حدود ۵۰ ٪ رضایت کلی زندگی از ژنتیک، ۱۰ ٪ از وقایع خارجی و ۴۰ ٪ از فعالیت‌های فردی حاصل می‌شود؛ بنابراین گرچه ممکن است نتوانید "سطح پایه" شادی خود را کنترل کنید، اما مواردی وجود دارد که می‌توانید برای شاد‌تر زیستن و تحقق بخشیدن به زندگی خود انجام دهید. حتی خوشبخت‌ترین افراد نیز هر از گاهی احساس ناراحتی می‌کنند و خوشبختی چیزی است که همه مردم باید آگاهانه به دنبال آن باشند.

ورزش منظم داشته باشید
ورزش هم برای بدن و هم برای ذهن مفید است. فعالیت بدنی با طیف وسیعی از مزایای جسمی و روانی از جمله بهبود خلق و خو مرتبط است. مطالعات متعدد نشان داده است که ورزش منظم می‌تواند در دفع علائم افسردگی نقش داشته باشد، اما شواهد حاکی از آن هستند که این امر همچنین باعث شادی بیشتر افراد می‌شود.

در یک تحقیق از تحقیقات گذشته در مورد ارتباط بین فعالیت فیزیکی و شادی، محققان یک پیوند مثبت ثابت پیدا کردند.

حتی اندکی ورزش باعث تقویت شادی می‌شود - افرادی که حتی ۱۰ دقیقه در روز از نظر جسمی فعالیت دارند یا فقط یک بار در هفته ورزش می‌کنند، از شادی بیشتری نسبت به افرادی که هرگز ورزش نکرده اند برخوردارند.

قدرشناس باشید
در یک مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که هر شب ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب یک تمرین نوشتاری داشته باشند. نتایج نشان داد افرادی که در مورد شکرگذاری نوشته بودند، احساسات مثبت و شادی ذهنی را راحت‌تر افزایش می‌دهند و رضایت از زندگی در آن‌ها نیز بهبود می‌بخشند.

همانطور که محققان مطالعه پیشنهاد می‌کنند، نگه داشتن یک دفتر و لیست از سپاسگزاری روشی نسبتاً آسان، مقرون به صرفه، ساده و دلپذیر برای تقویت روحیه است. سعی کنید هر شب چند دقیقه وقت برای شکر گزاری بگذارید و چیز‌هایی را در زندگی خود بنویسید که به آن‌ها فکر کنید.

هدف بگذارید
تحقیقات حاکی از آن هستند افرادی که در زندگی شخصی دارای هدفی هستند، رفاه بهتر و احساس رضایت بیشتری دارند. هدف داشتن در زندگی به زندگی جهت و معنی می‌بخشد. این ممکن است با ارتقا رفتار‌های سالم به بهبود شادی کمک کند.

برخی از کار‌هایی که می‌توانید برای کمک به هدف گذاری انجام دهید عبارتند از:

• علایق خود را کشف کنید

• برای رفع بی عدالتی تلاش کنید

• به دنبال چیز‌های جدیدی باشید که دوست دارید درباره آن‌ها بیشتر بدانید

هدفگذاری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، اما همچنان می‌توانید آن را پرورش دهید و لیستی از اهداف برای خود تعیین کنید. یافتن هدف شامل چیزی می‌شود که به شدت به آن اهمیت دهید و با انجام فعالیت‌های مستمر برای به ثمر رساندن آن هدف تلاش می‌کنید.

چالش‌ها
در حالی که جستجوی خوشبختی مهم است، اما در برخی مواقع دستیابی به رضایت از زندگی بسیار کوتاه است. برخی از چالش‌های در زندگی که باید مراقب واکنش صحیح از خودتان با آن‌ها باشید عبارتند از:

• ارزیابی مسائل 
ممکن است با پول قادر به خرید خوشبختی نباشد، اما تحقیقاتی در این زمینه وجود دارد که صرف پول برای انجام کار‌هایی که به عنوان تجربه است می‌تواند فرد را خوشحال کنید.

به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که صرف هزینه برای چیز‌هایی در یک لحظه یا هزینه برای خدمات دیگر می‌تواند باعث افزایش احساس خوشبختی و رضایت از زندگی شود.

اگرچه بهتر است به جای اینکه برای چیز‌هایی مانند پول، مقام یا دارایی‌های مادی بیش از حد ارزش قائل شوید، دنبال اهدافی که منجر به اوقات فراغت بیشتر یا تجارب لذت بخش می‌شود باشید، زیرا می‌تواند پاداش شادی والاتری داشته باشد.

•به دنبال حمایت اجتماعی باشید
حمایت اجتماعی به معنای داشتن دوستان و عزیزان است که می‌توانید برای پشتیبانی به آن‌ها تکیه کنید. تحقیقات نشان داده است که حمایت اجتماعی درک شده نقش مهمی در بهزیستی ذهنی دارد. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه حاکی از آن بود که ادراک از حمایت اجتماعی عامل ۴۳ ٪ از میزان خوشبختی یک فرد است.

لازم به یادآوری است که وقتی صحبت از حمایت اجتماعی می‌شود، کیفیت مهم‌تر از کمیت است. داشتن فقط چند دوست بسیار صمیمی و مورد اعتماد بیشتر از داشتن آشنایان غیررسمی در شادی کلی تأثیر خواهد داشت.

•فکر کردن در مورد خوشبختی به عنوان یک نقطه پایانی
خوشبختی هدفی نیست که به سادگی بتوانید به آن برسید. این یک پیگیری و تلاش مداوم است که به پرورش و تأمین مداوم نیاز دارد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین ارزش را برای خوشبختی قائلند بیشتر تمایل دارند که از زندگی خود کمترین میزان احساس رضایت را داشته باشند.

نویسندگان این تحقیق پیشنهاد می‌کنند: "ارزیابی از خوشبختی می‌تواند موجب سرزنش شود، زیرا هرچه افراد برای خوشبختی ارزش بیشتری قائل شوند، احتمال ناامیدی آن‌ها بیشتر خواهد بود. "

شاید درس اصلی این باشد که چیزی را که به طور کلی به عنوان "خوشبختی" تعریف می‌شود، هدف خود قرار ندهید. درعوض، بر ساخت و پرورش زندگی و روابط متمرکز شوید که موجبات خشنودی و رضایت از زندگی را فراهم می‌آورد.

تاریخچه شاد زیستن
مدت هاست که خوشبختی به عنوان یک قسمت مهم از سلامتی و رفاه شناخته شده است. "جستجوی خوشبختی" حتی به عنوان یک حق مسلم در قوانین استقلال ایالات متحده آمده است. درک افراد از آنچه سعادت را به همراه خواهد داشت، با گذشت زمان تغییر کرده است.

روانشناسان همچنین چندین نظریه مختلف را برای توضیح چگونگی تجربه سعادت ارائه داده اند. این نظریه‌ها عبارتند از:

• سلسله مراتب نیاز‌های مازلو
سلسله مراتب نیاز‌ها حاکی از آن است که افراد انگیزه بیشتری برای پیگیری نیاز‌های پیچیده دارند. پس از برآورده شدن نیاز‌های اساسی، بیشتر انگیزه‌های روانی و عاطفی در فرد ایجاد می‌کند.

در اوج سلسله مراتب نیاز‌های اولیه، نیاز به دستیابی به توانایی‌های بیشتر برای تکامل در فرد ایجاد می‌شود. این تئوری همچنین بر اهمیت تجربه کمالگرایی یا لحظات متعالی که در آن فرد درک عمیق، خوشبختی و لذت را احساس می‌کند، تأکید می‌کند.

• روانشناسی مثبت گرا
جستجوی خوشبختی در زمینه روانشناسی مثبت نقش اساسی دارد. روانشناسانی که روانشناسی مثبت گرا می‌خوانند علاقه‌مند به یادگیری روش‌هایی برای گسترش نگرش مثبت و کمک به مردم در داشتن زندگی شاد‌تر و رضایت بخش‌تر هستند.

این رشته به جای تمرکز بر آسیب شناسی‌های ذهنی، در عوض می‌کوشد تا راهی برای کمک به مردم وجوامع در جهت بهبود احساسات مثبت و دستیابی به سعادت بیشتر پیدا کند.

منبع: verywellmind

منبع: فرارو

کلیدواژه: خوشبختی رضایتمندی شادی یک مطالعه نشان رضایت از زندگی احساس رضایت احساس خوشبختی حمایت اجتماعی عنوان مثال نشان داده بهزیستی ذهنی احساسات مثبت داشته باشند حاصل می شود احساس شادی حاکی از آن زندگی خود چیز هایی نیاز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس گفت: اختلال اضطراب اجتماعی به ترس از دیده شدن یا قضاوت شدن توسط دیگران در موقعیت‌های اجتماعی اشاره دارد. این اختلال گاهی تحت عنوان هراس اجتماعی هم شناخته می‌شود. اضطراب ترسی است که با پیش‌بینی یک واقعه به وجود می‌آید و هراس هم ترسی غیرمنطقی از برخی اشیا یا موقعیت‌ها است. 

وی گفت: شیوع این اختلال در بین زنان بیشتر از مردان است. با این حال، اختلال اضطراب اجتماعی قابل درمان است. گفتگو درمانی، درمان شناختی رفتاری و دارو درمانی می‌توانند تا حدود زیادی به افراد در غلبه بر علائم این اختلال کمک کنند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به دلیل ترس از قضاوت منفی دیگران، خجالت یا احساس طرد شدن، از برخی موقعیت‌های اجتماعی ترس یا اضطراب دارند.اگر چه تجربه‌ی اندکی اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی امری طبیعی هست. اما اختلال اضطراب اجتماعی به اضطرابی گفته می‌شود که شدید باشد و بر زندگی کاری یا شخصی فرد تأثیر بگذارد و حداقل ۶ ماه به طول بیانجامد.

وی مطرح کرد: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از اینکه در حضور دیگران مضطرب به نظر برسند و گونه‌هایشان سرخ شود یا  احساس نگرانی می‌کنند. به این خاطر که فکر می‌کنند در نظر دیگران  نادان به نظر می‌رسند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال همچنین دارای علائم جسمانی شدید مانند افزایش ضربان قلب، احساس تهوع  هستند.

این جامعه شناس تصریح کرد: اگرچه ممکن است که فرد بداند ترس و واکنش‌های جسمانی‌اش افراطی و شدید است، با این حال کنترلی بر روی آنها ندارد و این علائم و واکنش‌ها کاملا به صورت اتفاقی رخ می‌دهند.

وی گفت: عوامل به وجود آورنده‌ی اضطراب اجتماعی در افراد متفاوت است، مانند ملاقات با افراد ناآشنا، صحبت کردن با افراد در محل کار یا مدرسه، سخنرانی در کلاس درس یا در جمع  صحبت کردن با صندوقدار فروشگاه درباره‌ی قیمت اجناس،  استفاده از سرویس بهداشتی عمومی،  خوردن غذا یا آشامیدن در حضور دیگران،  اجرای برنامه یا نمایش در مقابل دیگران، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال به دنبال درمان نیستند، زیرا بر این باورند که این مسأله بخشی از شخصیت آنها است. در عوض ممکن است برای مسائل دیگری همانند افسردگی یا مصرف مواد از یک متخصص یا کارشناس کمک بگیرند.

وی گفت: اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرات بسیاری بر جسم و روان دارد و باعث بروز علائم جسمانی، عاطفی و رفتاری در فرد می‌شود. این علائم در برخی از شرایط اجتماعی بروز می‌کنند مانند:  علائم جسمی همانند سرخ شدن، تعریق، لرزیدن، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب و خالی شدن ذهن احساس وحشت یا حملات هراسی ترس و خجالت از تجربه‌ی احساس اضطراب در مقابل دیگران  ترس شدید از قضاوت دیگران  احساس ترس یا وحشت در موقعیت‌های که با دیگران باید صحبت کنند، به‌خصوص افراد غریبه توجه بیش از حد به جزئیات رفتاری خود در مقابل دیگران و تجربه کردن احساس خجالت یا ناجور بودن  مشکل در صحبت کردن در حضور دیگران  اجتناب از موقعیت‌هایی که ممکن است باعث اضطراب شوند.

حالت صاف و خشک بدن و صدای ملایم در هنگام تعاملات اجتماعی

وی افزود: مشکل در برقراری یا حفظ تماس چشمی  حساسیت به انتقاد، عزت نفس پایین و گفت‌وگوی منفی با خود این علائم می‌توانند بر ابعاد مختلف زندگی روزمره‌ی فرد همانند تحصیل، کار و روابط او تأثیر بگذارد و حتی گاهی آنها را به‌شدت مختل کند. در صورت درمان نکردن این اختلال، فرد ممکن است نتواند توانایی خود را در مدرسه یا محل کار شکوفا کند، زیرا به طور معمول از شرکت در فعالیت‌های گروهی، صحبت در مقابل جمع یا توسعه‌ی روابط خود اجتناب می‌کند.

این جامعه شناس گفت: در شرایط شدید یا مزمن، اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات دیگری همانند افسردگی یا مصرف مواد در فرد بشود. در کودکان، علائم این اختلال معمولا در هنگام تعامل با بزرگسالان و همسالان ظاهر می‌شود. احساس اضطراب آنها ممکن است به صورت زیر باشد؛

 وی گفت: گریه کردن  پرتاب کردن اشیا از روی خشم ،  سکوت محض و بی حرکت ماندن،  چسبیدن به والدین یا فرد مراقب،  جمع شدن به طرف درون بدن  خودداری از صحبت کردن در درمان اضطراب اجتماعی روش‌های مختلف درمانی می‌تواند به افراد در مدیریت علائم این اختلال، کسب اعتماد به نفس و غلبه بر اضطرابشان کمک کند. اگرچه بدون پیگیری برای درمان، این اختلال ممکن است در تمام طول زندگی فرد ادامه داشته باشد، هرچند ممکن است در دوره‌های زمانی مختلف شدت آن کم و زیاد بشود.

وی تصریح کرد: درمان شناختی رفتاری یک روش درمانی رایج است. هدف آن کمک به فرد در شناخت و تغییر افکار یا عقاید منفی درباره‌ی موقعیت‌های اجتماعی است. هدف دیگر این روش تغییر رفتار یا واکنش‌های فرد نسبت به موقعیت‌هایی است که باعث به وجود آمدن اضطراب در او می‌شوند. درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می‌کند تا متوجه این مسأله بشود که افکار خود او است که می‌توانند نحوه‌ی واکنش و رفتارش را تعیین کنند، نه افکار دیگران.
روش مواجهه درمانی یا مواجهه شناختی هم می‌تواند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند. 

وی گفت: اضطراب اجتماعی یک تجربه‌ی کاملا فردی است. نکاتی که به یک شخص کمک می‌کنند ممکن است برای شخص دیگر مفید نباشند. به همین دلیل، بهتر است که فرد روش‌های مختلف را امتحان کند تا ببیند چه روشی برای او نتیجه‌بخش است.

دامنه‌ی تعاملات اجتماعی خود را به تدریج افزایش دهید

وی گفت: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی معمولا از موقعیت‌هایی اجتناب می‌کنند که می‌توانند احساس اضطراب را در آنها تحریک کنند. اگرچه این رفتار اجتنابی در کوتاه مدت باعث کاهش اضطراب می‌شود، اما این کار می‌تواند اضطراب را در طولانی مدت به‌شدت تشدید کند.

این جامعه شناس ادامه داد: در صورت امکان و در صورت لزوم با کمک یک درمانگر، فرد می‌تواند به‌تدریج خود را در معرض موقعیت‌های اجتماعی که از آنها می‌ترسد قرار دهد و دامنه‌ی تعاملات اجتماعی خود را افزایش دهد. این کار به آنها کمک می‌کند تا تجربه‌ی مثبتی از آن وضعیت داشته باشند.

قرایی مقدم افزود: داشتن تجارب مثبت اجتماعی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را افزایش و اضطراب وی را کاهش دهد یا برای او این اطمینان حاصل شود که می‌تواند بر اضطراب خود غلبه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم
  • ۷ موقعیتی که هنگام مواجهه با آنها باید «نه» بگوییم
  • ۷ موقعیت در زندگی که هنگام مواجهه با آن ها باید «نه» بگوییم
  • برگزاری رویداد مثبت ۱۰۰ در پایتخت
  • ۷ موقعیت در زندگی که هنگام مواجهه با آن‌ها باید «نه» بگوییم
  • مورینیو: با ناراحتی منچستریونایتد را ترک کردم؛ به تن هاخ زمان دادند، به من نه!
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • اعزام تیم ملی پاراتیراندازی به جام جهانی در کره جنوبی
  • سلامتی و خوشبختی خانواده‌ها در دست اعضای یک جامعه است
  • این سه کتاب را بخوانید و خودتان را بیشتر دوست داشته باشید