Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@21:42:49 GMT

عبور بورس از مرز ۷ماهه

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۱۳۶۵

عبور بورس از مرز ۷ماهه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاخص کل بورس تهران دیروز برای دومین‌بار در یک هفته گذشته با یک رشد پرقدرت به‌کار خود پایان داد و پس از 7‌ماه از مرز یک‌میلیون‌و400هزار واحد عبور کرد.

 رشد بازار سهام که از ابتدای تیر‌ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد. ظرف یک هفته گذشته شاخص بورس 2رشد پرقدرت را در کارنامه خود ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مبادلات دیروز هم شاخص کل بورس تهران با 30هزار واحد افزایش معادل 2.2درصد رشد کرد و بعد از 7ماه توانست از مرز یک‌میلیون‌و400هزار واحد عبور کند. آخرین‌بار شاخص بورس در دی‌ماه پارسال در این محدوده قرار داشت.

از نظر تکنیکی با عبور شاخص از محدوده فعلی، این پتانسیل وجود دارد که شاخص بورس تا محدوده یک‌میلیون‌و550هزار واحد افزایش یابد.

دیروز همچنین ارزش روزانه معاملات به 11هزارو500میلیارد تومان رسید. این بیشترین میزان معاملات انجام شده از ابتدای سال‌جاری تاکنون است. ظرف 2‌ماه گذشته 2500میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شده، میزان بازده بازار سهام از اول تیر‌ماه تاکنون به 22درصد رسیده است.

دلایل رشد شاخص

تحلیلگران می‌گویند؛ اصلی‌ترین دلیل رشد دوباره شاخص‌های بورس افزایش انتظارات تورمی است. تورم در حال رشد است و هیچ تصوری از کاهش تورم در آینده وجود ندارد به‌ویژه آنکه حجم نقدینگی به سرعت در حال افزایش است و کسری بودجه دولت به بالاترین حد خود در تاریخ اقتصاد رسیده، این موضوع سهامداران را به این نتیجه رسانده است که هیچ چشم‌اندازی برای کاهش تورم وجود ندارد و چون بازار سهام یکی از بازارهایی است که می‌تواند از سهامداران در مقابل تورم محافظت کند سهامداران ترجیح داده‌اند بخشی از دارایی‌هایشان را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. تحلیلگران در عین حال انتظار دارند قیمت دلار حتی با فرض توافق هسته‌ای تحت‌تأثیر رشد تورم با کاهش مواجه نشود و این عامل هم یکی دیگر از دلایل رشد شاخص‌های بورس است.

آنها همچنین بر این باورند که تیم اقتصادی دولت آینده، بدون اصلاح شرایط و زیرساخت‌ها نمی‌تواند تأثیر خارق‌العاده‌ای روی بازار ارز داشته باشد. این روزها موجی در بازار ارز راه افتاده مبنی بر اینکه به‌زودی قیمت دلار از مرز 30هزار تومان عبور خواهد کرد. تعداد و حجم انتشار این شایعات در پی تقویت احتمال شکست در مذاکرات هسته‌ای، افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند؛ شکست در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به رشد قیمت دلار تا سطح 40هزار تومان منجر شود. از نظر تکنیکی چنانچه قیمت دلار از مرز 40هزار تومان عبور کند این احتمال که رکوردهای جدیدی در قیمت دلار ثبت شود وجود دارد، این موضوع می‌تواند شاخص‌های بورس را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد و حتی به رشد افراطی بازار سهام منجر شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

تحلیلگران می‌گویند عوامل تورم‌زا و رشد قیمت دلار به‌عنوان 2محرک پرقدرت می‌تواند به تداوم رشد شاخص‌های بورس منجر شود به‌ویژه آنکه اثر این عوامل روی روند درآمدزایی شرکت‌های بورس هم نمایان می‌شود. همین حالا رشد قیمت دلار و افزایش تورم از سال97 تاکنون به افزایش اسمی درآمد شرکت‌های بورس منجر شده است.

روزبه شریعتی، کارشناس بازارسرمایه در این‌باره می‌گوید: شواهد از بازگشت بازار به روند منطقی خود حکایت دارد، با توجه به نرخ کنونی دلار، انتظار می‌رود وضعیت سودآوری شرکت‌ها در کنار روند منطقی بازار قرار گرفته و همچنین بازار سرمایه نیز درسال‌جاری نسبت به سال۱۳۹۹ امیدوارکننده‌تر باشد. یک‌ماه است که تعداد صف فروش‌ها کاهش یافته و بازار تحلیلی شده است. درواقع معاملات در بازار سرمایه گزارش‌محور شده و سهامداران، بنیادی و تحلیلی رفتار می‌کنند. این وضع بهتر از شرایط سال۹۹ است که همه سهم‌ها باهم دارای صف فروش یا صف خرید می‌شدند.

به‌گفته او، این روند منطقی در بازار با توجه به نرخ دلار ۲۶هزار تومانی در بازار آزاد و بیش از ۲۲هزار تومانی در سامانه نیما نشان می‌دهد سودآوری شرکت‌ها در سال۱۴۰۰ هم ادامه دارد و حتی بهتر از سال۹۹ خواهد بود البته نه با اختلافی که در این دو سال دیده شد.

 سعید جعفری، کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره معتقد است: سود خالص شرکت‌ها در سال۱۴۰۰ بالاتر از سود خالص شرکت‌ها در سال۱۳۹۹ خواهد بود. این موضوع فارغ از این است که احیای برجام صورت بگیرد یا خیر. زیرا از یک طرف هم قیمت‌های جهانی رشد مناسبی را تجربه کرده و افت نکرده‌اند و هم از طرف دیگر قیمت دلار روی ۱۵هزار تومان نیامده است.

به‌گفته او، زمستان سال۱۳۹۸ تا مردادماه سال۱۳۹۹، بازار سرمایه رشد زیادی را تجربه کرد و این باعث شد تناسب قیمت سهم‌ها با افزایش سودآوری به هم بخورد. اما هم‌اکنون سود شرکت‌های بورس در حال افزایش است.

عباس آرگون،‌نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی هم به افزایش قیمت ارز در بازار و تأثیر آن بر معاملات بازار سهام اشاره کرده و می‌گوید: افزایش قیمت ارز و رشد نقدینگی موجود، بر نرخ جایگزینی ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور تأثیر می‌گذارد که این موضوع سوددهی بالاتری را برای سهامداران رقم می‌زند. او با ابراز امیدواری نسبت به روی کار آمدن دولت جدید، توضیح می‌دهد: چنانچه تغییر دولت با تصمیمات درست و انتخاب‌های صحیح درکابینه همراه باشد می‌تواند فضایی جدید در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور ایجاد کند.

او ادامه می‌دهد: بازار سهام روند خاص خود را دارد، سهامدارانی که وارد بازار می‌شوند نباید به‌صورت هیجانی و به دور از تحلیل اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. برخی سهام‌داران با رفتارهای هیجانی خود، دید کوتاه‌مدتی نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام‌دارند، درحالی‌که اگر سرمایه‌گذاران دید خود را از این بازار بلندمدت‌کنند به‌طور حتم قادر به کسب بازدهی معقولی از این بازار خواهند بود. به‌گفته او، درصورتی که سهامداران دید بلندمدت و تحلیل‌محوری‌داشته باشند، به هیچ عنوان از این بازار متضرر نمی‌شوند و سود بیشتری‌ نسبت به سایر بازارها کسب خواهند کرد.

پربیننده ترین سود سه سال گذشته شستا معادل دو برابر کل ۱۸ سال قبل از آن است نمای پایانی بورس (۱۳مرداد) / شاخص کل با رشد ۳۰ هزار واحدی همراه شد صندوق املاک و مستغلات؛ گزینه جدید خانه‌ دار شدن؟ نمای پایانی بورس (۱۲مرداد۱۴۰۰) / شاخص کل با رشد حدود ۱۸هزار واحدی همراه شد خبر خوب برای سرمایه گذاران بورس / سرو بورس، باز هم رکوردشکنی کرد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران شاخص های بورس بازار سرمایه بازار سهام شرکت ها قیمت دلار شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب

بازار سهام از ابتدای هفته جاری متاثر از اخبار غیراقتصادی با افت زیادی روبه‌رو شد به گونه‌ای که اولین روز هفته را با ریزشی سنگین آغاز و کام سهامداران را تلخ کرد و بیش از ۹۵ درصد سهام بازار در دامنه منفی معامله شدند.

به گزارش اعتماد، در روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه سازمان بورس تصمیم گرفت دامنه بورس به مثبت و منفی یک کاهش پیدا کند و به همین منظور جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار و در این جلسه مقرر شد با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شود و شاخص کل بورس نیز در پایان معاملات روز یکشنبه با ریزش ۱۱ هزار واحدی مواجه شد، پس از آن در روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه بازار سهام پس از ریزش‌های هیجانی ۲ روز گذشته متاثر از التهابات منطقه با رشد ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحدی به ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۰۷ واحد رسید، اما مجددا روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزش ۵ هزار واحدی همراه شد و به ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار واحد  رسید.

آیا بورس پس از نزدیک به یک هفته فضای ملتهب که ناشی از رفتار هیجانی و غیراقتصادی است راه خود را پیدا می‌کند؟

ثبات سیاسی و اقتصادی بیشترین تاثیر را بر بورس دارد

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این روز‌های بورس، گفت: بازار بسیار پرریسک شده و نگرانی‌ها نسبت به سیاستگذاری‌ها و ابهامات به وجود آمده در کشور باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه با مشکل
مواجه شود.

میرمعینی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های اقتصادی درست و ثبات در شرایط کشور بزرگ‌ترین تاثیر را روی بازار سرمایه دارد، افزود: با توجه به اصولی که بر بازار سرمایه حاکم است عایدات و منافع آتی برای تامین مالی نیز صورت می‌گیرد که البته در این مسیر کسب انتفاع و بازدهی برای سرمایه‌گذاران نیز بسیار مهم است.

هر گونه ابهامی کارکرد بازار سرمایه را زیرسوال می‌برد

او گفت: در صورتی که آینده کشور مبهم باشد قطعا کارکرد اصلی بازار سرمایه هم زیر سوال می‌رود و ریسک‌ها هم افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نه تامین‌کنندگان مالی و نه سرمایه‌گذاران چندان رغبتی برای حضور در بازار سرمایه نخواهند داشت.

میرمعینی تصریح کرد: با توجه به بی‌ثباتی‌هایی که در چند سال اخیر به وجود آمده بازار سرمایه هم روندی منفی داشته و از سوی دیگر سیاستگذاری‌های غلط دولت که تقریبا هیچ کدام از آن‌ها مبتنی بر اصول علمی نبوده، هیچ رغبتی هم برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به وجود نیاورده که اکثرا منجر به ناامنی برای سرمایه‌گذاران نیز شده است.

نرخ‌های دستوری دست اثرگذارترین شرکت‌ها را هم بسته است

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از نرخ‌گذاری‌های دستوری دولت تا اخذ مالیات‌های نامتناسب و افزایش قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی و افزایش عوارض مالکانه و افزایش نرخ بهره و سود بانکی و ... به زیان بنگاه‌های اقتصادی است و اغلب این بنگاه‌ها هم که در بازار سرمایه فعال هستند جزو اثرگذارترین شرکت‌ها و بنگاه‌ها در عرصه اقتصادی کشور محسوب می‌شوند که تحت تاثیر منفی این مدل از سیاستگذاری‌ها قرار گرفته‌اند.

میرمعینی خاطرنشان کرد: زمانی که سیاستگذاری‌ها بدون در نظر گرفتن حقوق سرمایه‌گذاران رخ می‌دهد باعث این ناامنی بزرگ برای سرمایه‌گذاران می‌شود و آن‌ها هم دیگر رغبتی برای اینکه منابع مالی‌شان را به سمت این بازار بیاورند، نخواهند داشت.

اوضاع رکودی بازار سرمایه هر روز سنگین‌تر می‌شود

او با اشاره به افزایش شدید نرخ تامین مالی تصریح کرد: این مساله باعث گرهی کور برای متقاضیان وجوهی است که از طریق بازار سرمایه تامین می‌شد و ما شاهد آنیم که روز به روز اوضاع رکودی بازار سرمایه سنگین‌تر می‌شود به علاوه اینکه هر روز شاهد افت قیمت‌ها نیز هستیم.

میرمعینی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجودی که بازار سرمایه از سایر بازار‌ها عقب مانده بود و انتظار می‌رفت وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا کند باز هم این اتفاق نیفتاد، ادامه داد: دوره‌های رکود و رونق در بازار سرمایه بر اساس روند گذشته رخ داده است و همیشه این‌گونه نبوده که دوره رشد و رونق بازار سرمایه تداوم داشته باشد و دوره‌های رونق و رکود در این بازار در گذشته هم زیاد تجربه شده که هر دوره‌ای مبتنی بر یک عوامل اثرگذار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بخش عمده رکودی که این روز‌ها بر این بازار سرمایه حاکم شده به دلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی است که البته در طول ۲۰ سال گذشته هم بوده، اما همواره با شدت و ضعف‌هایی همراه بوده است.

میرمعینی افزود: عمده‌ترین مساله‌ای که باعث رکود در بازار سرمایه شده مربوط به سیاستگذاری‌های اقتصادی می‌شود که در دولت‌های گذشته هم سیاستگذاری‌های غلط اقتصادی کم نبوده، اما به هر حال این حجم از سیاستگذاری‌های غیرکارشناسی و بدون برنامه و هدف مشخص باعث شد تا هیچ یک از سیاستگذاری اقتصادی مبتنی بر رشد و توسعه نباشد و تنها به صورت یک مسکن عمل کند.

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر بازار سرمایه این روز‌ها با تنش روبه‌رو شده به این دلیل بوده که سیاستگذاری‌های توسعه‌ای دنبال نشده است و در دولت سیزدهم هم شاهد این موضوع نیستیم، بنابراین با توجه به اینکه اصل بازار سرمایه مبتنی بر منافع و عایدات آتی است زمانی که رشدی برای آینده متصور نیست و با افزایش ریسک‌ها هم روبه‌رو می‌شویم، چشم‌اندازی هم برای رشد وجود ندارد.

میرمعینی با بیان اینکه تناسبی بین ریسک و بازدهی وجود ندارد، افزود: امروز فعالان بازار سرمایه و مردم معتقدند که بازار سرمایه در طول چند سال گذشته نسبت به بازار‌های موازی جامانده و با افت محسوسی هم روبه‌رو شده است و سایر بازار‌ها از جمله طلا و مسکن و... رشد بالاتری داشته‌اند که علت اصلی آن سیاستگذاری‌های اقتصادی نگران‌کننده و ناامیدکننده بوده است.

آیا دولت عزمی برای حرکت بازار سرمایه دارد؟

او با بیان اینکه هرگونه تنش سیاسی باعث به تعویق افتادن رشد بازار سرمایه می‌شود، افزود: در صورتی که شرایط پیچیده‌تر شود بازار سرمایه نیز به این وضعیت واکنش نشان می‌دهد و باید دید آیا دولت عزمی برای حرکت بازار سرمایه خواهد داشت یا خیر.

میرمعینی خاطرنشان کرد: در سالی که سال مشارکت مردم و جهش تولید نامیده شده شاید بهترین مسیری که باید بهبود پیدا شود مسیر بازار سرمایه است، بازار سرمایه می‌تواند یک ابزار و بازوی مهم اجرایی تاثیرگذار در اقتصاد کشور باشد و در صورتی که سیاست‌ها در مورد نرخ سود بانکی تا سیاست‌های پولی و ارزی و بحث‌های مربوط به افزایش نرخ نیمایی و نزدیک کردن آن به نرخ بازار و ارایه مشوق‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی و ... پیاده شود شرایط بهتر نیز خواهد شد.

او تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه حرکت مناسبی را ایجاد می‌کند که منافع آن به اقتصاد کشور برمی‌گردد و پروژه‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی راه می‌افتد و اقتصاد هم از رکود خارج می‌شود، این در حالی است که این روز‌ها بنگاه‌های اقتصادی به شدت در مضیقه تامین مالی هستند و تا زمانی که تامین مالی صورت نگیرد بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند.

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب