Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:44:34 GMT

دولت سیزدهم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۱۷۸۳

دولت سیزدهم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دوره ۴ ساله دولت سیزدهم از ۱۴ مردادماه و بعد از مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری رسما شروع و اعضای کابینه جدید، طبق روال رایج تا پایان این ماه و بعد از کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس، آغاز به کار می‌کنند. آیت الله رییسی، رییس جمهوری از ۲۹ خرداد فرایند انتخاب وزرا را با جدیت آغاز کرد. وی در این مدت برای انتخاب اعضای کابیته از سامانه یاران رییسی، نظرات تمام اقشار مردم، نخبگان و جریانات سیاسی به منظور انتخاب افراد شایسته استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی نو که موفقیت آن می‌تواند با تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد پیشتر مردم به دولت همراه باشد. نظر به اهمیت این بحث، پژوهشگر ایرنا با سید مجید امامی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) به گفت و گو نشست که مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

معیارهایی برای انتخاب وزرا

امامی پیرامون معیارهایی برای انتخاب وزرا گفت: شرایط ویژه کشور تشکیل یک دولت منسجم و کاملا متعهد به گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی و  شرایطی که انتظارات مردم فراجناحی شده و اساسا ما به یک دولت تحول گرا و دولت نجات دهنده بوروکراسی و سیاست در ایران می‌اندیشیم،  که در ۴ عرصه قابل طرح است. عرصه اول این است که وزرا و کابینه‌ای باید انتخاب شوند که قویا قایل به انقلاب اداری در کشور باشند. البته این انقلاب عزم می‌خواهد، اما به معنای یک کار یکساله یا ۴ ساله نیست. ساختارها، تعارض قوانین، ساختارهای موازی و بوروکراسی بی انگیزه، موانع اداری و سازمانی، عدم بهره ورزی سازمانی در دولت در جمهوری اسلامی ایران و البته سایر نهاد های عمومی به چشم می‌خورد. اگر کسی معتقد و مومن به انقلاب اداری نباشد، نمی‌تواند برای این حوزه ریل گذاری انجام دهد.

وی با بیان این که نکته دوم این است که باید متعهد به برنامه دولت سیزدهم باشد، توضیح داد:  چون آقای رییسی یک برنامه مفصل و عمیقی بر اساس ظرفیت اندیشکده های کشور و مخصوصا با تاکید مقام معظم رهبری آماده کرده که همین روز ها رونمایی می‌شود و این سند تحول دولت سیزدهم است.  اگر کسی متعهد به این برنامه نباشد؛ یعنی می‌خواهد روزمرگی به ارمغان آورد. به نظر من این ویژگی دوم بسیار جدی است و در مجموع این برنامه تحول، برنامه‌ای برای تحقق سیاست های کلی نظام و کشور و عبور از بحران‌های موجود در یک بازه ۴ ساله است.

این استاد دانشگاه افزود: ویژگی سوم این است که به شدت باید اعضای این دولت مردمی و دارای خوی مستضعفین و بدون ظاهر سازی، قویا از طبقات غیر کاخ نشین و با روحیه جهادی باشد. به عبارت دقیق تر بحران موجود در کشور را فقط یک روحیه جهادی می‌تواند، تدبیر کند. عدالت گرایی و دلسوزی حقیقی و خون دل خوردن برای اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه و مبارزه با فساد و رانت در این شرط می‌گنجد.

وی ادامه داد: ویژگی چهارم، اهل گفت و گو، صداقت و امید زایی، گفتمان آفرینی و تعامل زا بودن است. در شرایط فعلی به شدت شکاف بین دولت و ملت تشدید شده است. دولتی می‌توانداز این ورطه به سمت نجات کشور و سرمایه اجتماعی حرکت کند که با مردم حرف بزند و مردم از تعامل با او و صداقت او لذت ببرند و در هر لحظه با وی همراهی کنند. شخص ابراهیم رییسی باید از طریق اپلیکیشن‌های مجازی در ارتباط با مطالبات مردم باشد و مفصلا بتواند در کوتاه مدت روندها و کلیات گرایشات عمومی و نگرش‌های مردم و رضایت‌های مردم را بسنجد و در فواصل کوتاه مدت نسبت به میزان حل مسایل احصایی از سوی مردم گزارش بدهد. ما معتقدیم دولت فعلی باید به شدت معتقد به حوزه عمومی و سرمایه اجتماعی و صیانت از افکار عمومی باشد اگر این دولت و وزرا این کابینه نتوانند اعتماد عمومی را به حوزه خود احیا کنند در واقع هیچیک از طرح‌های تحولی آنها پاسخ نخواهد داد.

اصل تفاهم و انتخاب وزرا

امامی در خصوص کارآمدی وزرا و اصل تفاهم بین رییس جمهوری و وزرا گفت: مشاهدات نشان می‌دهند به حمدالله آقای رییسی درگیر رویکردهای جناحی و باندی در انتخابات نشده و به سوی کارآمدترین وزرا برای وزارت‌خانه‌ ها رفته که البته باید صبر کنیم تا نتایج نهایی را ببینیم و این رمز موفقیت خواهد بود.  تیم‌های برنامه ریز و اندیشکده‌ها و مشاوران متخصص، رزومه‌ها را بررسی می‌کنند تا بهترین و کارآمدترین افراد انتخاب شوند.

این استاد دانشگاه گفت: البته من باز معتقدم در انتخاب وزرا باید هماهنگی بین وزیر و رییس جمهور و احساس تفاهم کامل و البته اعتماد کامل رییس جمهور و تفویذ امور به وزیر اتفاق بیفتد. امری که متاسفانه بر اساس مطالعات حاصل از آسیب‌شناسی‌ها در دوره‌های قبل وجود نداشت. شواهد نشان می‌دهد حتی آقای رییسی می‌خواهد افرادی  از کابینه قبل به دلیل شایستگی در حل مسایل جامعه و همچنین از افرادی که نه سمت وزارت و نه استانداری داشتند، استفاده کند.

وی در نهایت گفت: اصل این خبر، اتفاقا خبر خوبی است مخصوصا در شرایطی که  پیر سالاری و الیگارشی یکی از چالش‌های اصلی دولت‌های قبلی بوده است.

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی هیات وزیران پرسش از خبر دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی هیات وزیران پرسش از خبر سید ابراهیم رییسی هیات وزیران پرسش از خبر دولت سیزدهم دولت سیزدهم انتخاب وزرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۱۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم خنده‌دار است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم همان قدر خنده‌دار است که نماینده رژیم صهیونیستی با نشان دادن عکس موشک‌ها بر فراز مسجدالاقصی ادعا کرده ایران می‌خواسته مسجدالاقصی را مورد حمله قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرایی نشدن سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم همان قدر خنده‌دار است که نماینده رژیم صهیونیستی با نشان دادن عکس موشک‌ها بر فراز مسجدالاقصی ادعا کرده ایران می‌خواسته مسجدالاقصی را مورد حمله قرار دهد.

کسانی که از توقف اجرای سند ۲۰۳۰ توسط این دولت ناراحتند حق دارند که عصبانی باشند اما افراد متدین چرا باید فریب طراحی دشمن را بخورند، دروغ‌های او را باور کنند و قرآن بر نیزه معاویه را بیشتر از قرآن ناطق باور کنند.»

کد خبر 746601

دیگر خبرها

  • گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است
  • رشد ۱۸ درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم
  • برخی رشته‌های تخصصی پزشکی در حال حذف شدن است
  • اصلاح طرح آبیاری قطره‌ای اراضی ۱۷۰ هکتاری آب‌پخش در دولت سیزدهم
  • ۷ هزار مدرسه توسط دولت سیزدهم احداث شده است
  • ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم خنده‌دار است
  • ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم دروغ است
  • نفت خط مقدم رشد اقتصادی/ موفقیت دولت سیزدهم در صاردات نفت در شرایط تحریم
  • صدور ۲۵ هزار جلد سند بنیاد مسکن در دولت سیزدهم
  • جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم