Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@05:48:33 GMT

تورم سوییس صعودی ماند

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۲۵۶۵

تورم سوییس صعودی ماند

 به گزارش تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به جولای به مثبت ۰.۷ درصد رسیده است که ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل و ۰.۰۵ درصد بیشتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ تورم ۰.۶ درصدی که بالا ترین تورم ثبت شده در سوئیس طی ۲۶ ماه اخیر محسوب می‌شود بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش حمل و نقل با ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۰ درصد قرار گرفته است. طی این مدت کمترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با تورم منفی ۲.۰ درصدی بوده است. در بین سایر بخش ها، تورم بخش رستوران و هتلداری ۱.۱ درصد و مراقبت های درمانی منفی ۰.۲ درصد اندازه گیری شده است.  

متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۲۱ معادل ۱.۹۶ درصد بوده است که در این بین بالاترین تورم ثبت شده مربوط به نرخ ۱۱.۹۲ درصدی دسامبر سال ۱۹۷۳ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت سال ۲۰۱۵ بوده است.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد طی این مدت به منفی ۰.۱ درصد رسیده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم سوئیس در این ماه ۰.۱ درصد بوده است.

نرخ تورم در دیگر کشور فرانسوی زبان یعنی بلژیک نیز افزایشی بوده است به گونه ای که متوسط نرخ تورم بلژیک در دوازده ماه منتهی به جولای به ۲.۲۷ درصد رسیده است که ۰.۶۴ درصد بیشتر از نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل و ۰.۱۳ درصد بالاتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود. این تورم که بالا ترین تورم ثبت شده در این کشور در ۲۸ ماه اخیر محسوب می شود  بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت در بخش های رستوران و هتلداری، لوازم منزل و مراقبت‌های درمانی قرار گرفته است.

بر مبنای ماهانه تورم این ماه ۰.۸۵ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل آن ۰.۶۲ درصد بیشتر است.  

متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۲۱ معادل ۵.۳۲ درصد بوده است که در این بین بالاترین تورم ثبت شده مربوط به نرخ ۲۲۲.۸۱ درصدی ژانویه سال ۱۹۴۷ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۸.۱۱ درصدی اکتبر سال ۱۹۲۱ بوده است.

پربیننده ترین ابلاغ یک مصوبه کنکوری به آموزش و پرورش تعطیلی دو هفته‌ ای فعلا منتفی است بیمارستان های تهران در حالت انفجار + عکس شرط سنی ورود بـه دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۵/۱۳)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم سوئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۲۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲

در شرایطی عملکرد سیاست گذار پولی در کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۲۵ درصد موفق بوده و منجر به کاهش تورم نقطه‌ای سال ۱۴۰۲ به ۲۶.۵ درصد شده، فعالان اقتصادی در انتظار اعلام نرخ تورم سالانه ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش مرکز آمار ایران طبق روال هر سال تورم سال 1402 را همراه با جزئیات منتشر کرد. طبق این گزارش در اسفند ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 2.230 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 32.3 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 40.7 درصد افزایش داشته است.

به بیانی دیگر نرخ تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری  نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در اسفند ماه 1402 برای خانوارهای کشور به 7. 40 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 8 .1 واحد درصد کاهش یافته است. 

لازم به ذکر است در شرایطی شاهد اعلام نرخ تورم 40.7 درصدی توسط مرکز آمار ایران برای سال گذشته هستیم، که بانک مرکزی که تورم نقطه ای سال گذشته را 26.6 درصد اعلام کرده، تا کنون نرخ تورم (شاخص بهای مصرف کننده) مورد محاسبه ی خود را برای سال 1402 اعلام نکرده است. 

عدم اعلام نرخ cpi یا همان شاخص بهای مصرف کننده سالانه برای سال 1402 توسط بانک مرکزی در شرایطی است که این بانک در گزارشی نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ بهای تولید کننده یا ppi را اعلام کرده است .

گفتنی است بانک مرکزی به واسطه ای اعمال سیاست های سخت گیرانه در حوزه پولی از جمله سیاست کنترل ترازنامه در سال 1402 موفق شد تا نرخ رشد نقدینگی را از محدوده بالای 42 درصد به کمتر از 25 درصد برساند. این در حالی است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی 25 درصد، به میانگین بلند مدت خود بسیار نزدیک است و این امر می تواند تورم را به کریدور های پایین تری سوق دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • برای دلار ۲۰ هزار تومانی و تورم ۳۰ درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار ۶۵ هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را توجیه می‌کنند
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • روزی برای تورم ۳۰ درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳/ رشد حباب، لیدر نوسانات صعودی سکه شد
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲