Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود کشور به دورۀ جدید مدیریتی، گفت: دوره جدید مدیریتی کشور باید دوره «کارامدی و پاسخ گویی» باشد و در این دوره بدون بهانه تراشی باید مشکلات مردم را حل کنیم، ما باید هر لحظه برای مردم تلاش کنیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در ابتدای مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که امروز -پنج‌شنبه ۱۴ مردادماه- در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد ضمن خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی، اظهار کرد: ما وارد دوره جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همه مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ امروز نگاه همه شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون اینکه اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغه مردم سر بر بالین بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای موفقیت در رسیدن به این هدف دور جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی، گفت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود اما همدلی و هم‌افزایی دو قوه دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامه کوتاه مدت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند و این امر میسر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی.

متن کامل سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من المُؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدُوا اللّه علیه فمنهُم من قضی نحبهُ و منهُم من ینتظرُ و ما بدّلوا تبدیلًا

حضور همه هیئت‌های بلندپایه‌ای که از دیگر کشورها تشریف آورده‌اند و در پارلمان جمهوری اسلامی ایران به ما افتخار شرکت در مراسم تحلیف را داده‌اند و همچنین همه بزرگان دینی و مذهبی مقامات کشوری و لشگری نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جهادی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران که قدم به خانه ملت گذاشته اند، سلام می‌کنم.

ضمن تبریک مجدد به حجت الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی به دلیل اعتماد مردم به ایشان وظیفه خود می‌دانیم اولین حضورشان به عنوان رئیس جمهور را در خانه ملت گرامی بداریم؛ همچنین به رئیس محترم قوه قضائیه، اعضای محترم شورای نگهبان، رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس محترم دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور سابق و دیگر عزیزانی که نام بردن آنها در این زمان امکان پذیر نیست خیر مقدم می‌گویم.

به طور ویژه از طرف مردم ایران از حضور تک تک رؤسای جمهور، نخست وزیران، رؤسا و هیئت‌های پارلمانی، معاونین رئیس جمهور، معاونین نخست وزیر، وزرای خارجه، فرستادگان ویژه و عالی‌رتبه رؤسای کشورها، تمامی رؤسا و دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی و دفاتر مربوطه سفرای خارجی مقیم تهران و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و جهادی، از کشورهای منطقه، محور مقاومت و کشورهای آفریقایی، اروپایی، آمریکای لاتین و همچنین نماینده ویژه عالی جناب پاپ خوشحالی خودمان را اعلام می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم میهمان نوازی گرمی داشته باشیم و پیام‌آور مهر و دوستی مردم ایران باشیم.

جمهوری اسلامی ایران در حالی پای به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به استقلال، آزادی و عدالت نفی سلطه پذیری و از همه مهم‌تر به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است. در این راه خون پاک‌ترین انسان‌ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید قاسم سلیمانی فدا شده تا نهال مقدس حرکت مردمی را به درختی تناور و ریشه دار تبدیل کند.

امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با رهبری انقلاب اسلامی در قله این مبارزه و با بنیان گذاردن جمهوری اسلامی موهبت مردم سالاری دینی را برای ملّت ایران به ارمغان آورد و جانشین صالح او حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای آن را تثبیت و بالنده کرد و در نتیجه انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام و آزادی خواهان تبدیل شد.

اینک به پاس ایثار شهدا و جانبازان و پایمردی‌ها و پشتیبانی‌های ملّت شریف و صبور ایران در برابر همه دشمنی‌های استکبار جهانی و نظام سلطه؛ کشور در مواجه با تنگناها، ناملایمات و مصائب معیشتی فرارو در هنگامه یک تحول اساسی و افق گشایی در نظام حکمرانی خویش قرار دارد؛ این تحول اساسی مبتنی بر مکتب امام همراه با رفع ناکارآمدی، مبارزه جدی با فساد و عوامل نفوذی و همچنین مقاومت در برابر فشارها و تحریم‌های ناجوان‌مرانه دشمنان خارجی است؛ اکنون و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی علی‌رغم همه کارشکنی‌ها و توطئه‌های خارجی و شیطنت مغرضان داخلی برای دلسرد کردن مردم نتایج انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم بار دیگر برای حل مسائل کشور و عبور از بحران‌ها به صراط مستقیم «جریان انقلاب اسلامی» اعتماد دارند؛ لذا به پشتوانه وجود یک قوه قضائیه ضد فساد استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز به کار یک دولت مردمی، موسم آن است تا با سرلوحه قراردادن روحیه انقلابی جهت‌گیری انقلابی و فرهنگ مدیریت جهادی و با تمسک به ارزش‌ها و اصول ناب مکتب امام و به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه طرحی نو در اندازیم؛ در بیست و هشتم خرداد پیام تحول‌خواهی مردم از طریق صندوق‌های رأی به نظام و دنیا مخابره گردید و با حضور پر معنای مردم در انتخابات فصلی نوین در تاریخ انقلاب اسلامی آغاز شد، فصلی برای جبران کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و کاستی‌ها. فصلی برای احیا ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب برای طی کردن مسیر خودسازی جامعه پردازی و تمدّن سازی نوین اسلامی.

این یک واقعیت روشن است که ما وارد دوره جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همه مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ بخواهیم یا نخواهیم در دوره جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم به دوش ما مسئولان است؛ امروز نگاه همه شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون اینکه اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغه مردم سر بر بالین بگذاریم؛ برای موفقیت در رسیدن به این هدف دوره جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالاتمان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم اقدام عملی انجام دهیم.

در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوه مجریه است؛ امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوه دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد؛ در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همه ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملی و مطالبات مردم اعلام می‌نماید. مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقق تعهدات دولت است.

در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ بنابراین همه ما در همه ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم، و با هر حاشیه سازی و حاشیه روی مقابله کنیم؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است؛

کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ همانطور که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند: «هر حرکت و اقدام اقتصادی باید متّکی بر برنامه کلّی تنظیم شده برای کشور باشد». این فرمایش ایشان یک اصل مهم و دستوری به ما است. در همین جهت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامه کوتاه مدت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند. این امر میسّر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی.

خانم‌ها و آقایان میهمانان گرامی و مردم عزیز ایران؛

ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدیدها و تحریم‌های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، امّا در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین‌المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد. ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنت‌های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می‌توان از دل تهدیدهای موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن‌تر خواهد شد.

کد خبر 512540

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف رییس جمهور تحليف رياست جمهوري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دوره جدید مدیریتی کشور کارآمدی و پاسخگویی مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی مدیریت جهادی مشکلات مردم برای مردم داده اند چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۴۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد

رئیس دفتر سیاسی حماس با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس صبح امروز _پنجشنبه نهم فروردین_ با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش، هنیه دو روز پیش وارد تهران شده و تاکنون با رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرده است.

منبع: فارس

کد خبر 739884

دیگر خبرها

  • قالیباف: همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند/ مقاومت ملت غزه بی‌نظیر است/ پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر، وعده قطعی الهی است/ اسماعیل هنیه: ما مجلس شورای اسلامی را مجلس حامی فلسطین و مقاومت فلسطین می‌دانیم
  • دومین دیدار قالیباف با رهبران مقاومت فلسطین
  • دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با قالیباف دیدار کرد
  • دومین دیدار قالیباف با رهبران مقاومت فلسطین در امروز
  • «زیاد نخاله» با قالیباف دیدار کرد
  • اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد
  • ضرورت همدلی ۱۲ نماینده مازندران با استاندار به منظور رفع موانع استان
  • مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟! /از رأی نیاوردن باهنر تعجب نکردم
  • قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!