Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@04:53:04 GMT

هفتانه کتاب‌- ۱۵۱ | دختر موشرابی در مشروطه

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۶۷۱۵

هفتانه کتاب‌- ۱۵۱ | دختر موشرابی در مشروطه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، انقلاب مشروطه‌ی ایران در قرن سیزدهم هجری برای براندازی حکومت استبدادی پدید آمد و با امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرادین شاه قاجار در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به پیروزی رسید، دوره‌ی حکومت قاجار با نفوذ استعمار انگلیس در ایران همراه بود، شکست‌های ایرانیان از روسیه نیز شرایط را برای تاثیرگذاری آنان بر جریان‌های سیاسی ایران فراهم کرد، رقابت انگلیس و روسیه برای به دست آوردن امتیاز در ایران در دوران ناصرالدین شاه به اوج خود رسید که مخالفت‌های علمای دین و قیام مردمی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب دختر موشرابی، روایت دختران این سرزمین است در کوچه پس کوچه‌های تاریک و روشن تاریخ این ملک، کتاب از زمان فتحعلی‌شاه روایت می‌شود و به صورت داستانی، دختران تاریخ را به تصویر می‌کشد.

کتاب، وقایعی از مشروطه را نیز در خود جای داده و در فصل دختر مشروطه، این واقعه را بیان می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

مردم تهران چه نشسته‌اید که باید داد خود را از استبداد قاجار بازستانیم. تا کی شاه مادرمرده برای ما تعیین تکلیف کند؟ در بلاد فرنگ، مجلس شورا زدند تا شاهشان  را افسار بزنند و سر طناب را بدهند دست ملت؛ نه اینکه شاه پالان بگذارد و سوار ملت شود.

حالا  دو نفر با روپوش‌های سفید رسیده‌‌‌اند و دست‌هایش را گرفته‌اند تا راضی‌اش کنند از روی صندلی بیاید پایین. پرستارها در مقابل هیکل چهارشانه‌اش، کوتوله به نظر می‌رسند. اصرار پرستارها بی‌فایده است و بیشتر عصبانی‌اش می‌کند. از روی صندلی می‌رود روی میزها و با پاهایش ظرف‌های غذا را می‌اندازد روی زمین. حالا دیگر همه بیماران نگاهشان به یک نقطه متمرکز است، با هم کف می‌زنند و یک صدا فریاد می‌زنند:《 قباد خُله، قباد خُله.》

آقایان نمایندگان مجلس توجه کنید، شاه دل خوشی از مجلس ندارد. برای همین هم دستور داده است به توپ ببندد خانه آمال ملت را. نکند از ترس شاه بروید در سوراخ موش قایم  بشوید که فردا گربه سلطان یک لقمه چپتان می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/ج۱۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: دختر موشرابی محمد حسین زاده هفتانه کتاب معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشخص شدن هم‌گروه‌های دختران هندبال ایران در مسابقات جهانی

تیم هندبال جوانان دختر کشورمان حریفان خود در مسابقات قهرمانی جهان را شناخت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و نقل از روابط عمومی فدراسیون هندبال، مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های هندبال جوانان جهان در بخش دختران برگزار شد و تیم ایران در گروه A این رقابت‌ها با تیم‌های رومانی، هلند و برزیل هم‌گروه شد.

تیم هندبال جوانان دختر کشورمان سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا توانست جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان در مقدونیه را به دست آورد.

رقابت‌های هندبال جوانان دختر قهرمانی جهان از 30 خرداد الی 10 تیر 1403 با حضور 32 تیم در  کشور مقدونیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری دختر پادشاه اردن در انهدام پهپادهای ایران؟
  • آیا دختر پادشاه اردن در تخریب پهپاد های ایران همکاری کرد؟
  • برنامه مسابقات تیم هندبال دختران جوان ایران در مقدونیه
  • باز هم ناهید، باز هم طلا برای دختر المپیکی
  • فرار دختر جوان با پسری که او را کنیز خودش کرد
  • حریفان دختران هندبال ایران در قهرمانی جهان مشخص شدند
  • دختران ایران حریفان خود را در رقابت‌های قهرمانی جهان شناختند
  • مشخص شدن هم‌گروه‌های دختران هندبال ایران در مسابقات جهانی
  • فیلم| ثبت رکورد محیا دارابیان، دختر صخره‌نورد ایران در جام جهانی ۲۰۲۴
  • عکس | اسب سواری ستاره تیم ملی ایران با دختر ۶ ماهه اش