Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز, زهرا آیت اللهی، استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با خانواده و نهادهای مرتبط با خانواده که برای این منظور به صورت موازی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ما یک سری بخش‌های زنان و خانواده داریم که به طور مثال، در سیاست‌های کلان خانواده درمورد زنان سرپرست خانوار گفته می‌شود که چه کارهایی برای این منظور باید انجام گیرد و درحقیقت، باید بستری برای این زنان  فراهم شود تا از نظر اقتصادی تامین باشند و درصورتی که ازدواج نکرده اند و یا همسر ندارند، امکان ازدواج آن‌ها فراهم شود و از ازدواج محروم نباشند و همچنین، اشتغال آن‌ها باید به صورتی باشد که در صورت داشتن فرزند، فرزندان آن‌ها از داشتن مادر محروم نباشند و محرومیت‌های عاطفی و روانی نداشته باشند و به همین منظور، ستاد ملی زنان و خانواده باید این برنامه‌ها را بنویسد و وظایف دستگاه‌های مربوطه را به آن‌ها اطلاع دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ما در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، مدیر کل امور بانوان و خانواده و معاونت و مشاور داریم که برنامه‌های عملیاتی که ستاد ملی زنان و خانواده آماده کرده است را اجرا می‌کنند، بازخورد می‌گیرند و در این خصوص گزارش می‌دهند.

این عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر، در جامعه، ازدواج و استحکام زندگی، موضوعات مرتبط با زنان سرپرست خانوار و آسیب‌های اجتماعی که خانواده با آن درگیر می‌شود، مشکل دارد و درواقع، شکاف بین نسل‌ها وجود دارد؛ به طوری که متاسفانه،   توانمندی بسیاری از والدین در تربیت فرزندان دچار مشکل شده است و بچه‌ها  رها شده اند.

آیت اللهی گفت: در کشور ما مشکل اصلی تعدد سیاست‌ها و مراکز فعال در حوزه خانواده نیست بلکه مشکل اساسی، فقدان نظارت و عدم پیگیری است و در حوزه خانواده، نهادهای مختلفی، چون بخش زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه سیاست گذاری کلان در بخش خانواده را دارد، ستاد ملی زن و خانواده که سیاست‌های کلان را به اجرایی شدن تبدیل و برنامه اقدام تهیه می‌کند و در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نیز مدیر کل امور بانوان و خانواده یا معاونت و یا مشاور زن و خانواده که برنامه‌های مربوطه را اجرایی می‌کنند، فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در این خصوص باید گفت که مجلس قانون کلی را می‌گوید و به دست قوه مجریه می‌دهد و قوه مجریه تمام وزارتخانه‌ها را مرتب می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که اعلام کنند برای اجرای این بند از قانون چه کارهایی انجام می‌دهند؟ و سپس از آن‌ها گزارش می‌گیرد.

این عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی  افزود: در حقیقت، ما یک دست بودن در سیاست گذاری داریم، اما مشکل اساسی ما این است که بعضی از بخش‌ها،   فارغ از سیاست‌های کلان نظام، به خود اجازه می‌دهند که برنامه خود را داشته باشند و هرکاری را می‌خواهند انجام دهند. به طور مثال؛ چرا با وجود این که مجلس، قانون تسهیل ازدواج جوانان را تصویب می‌کند، اما سالیان است که بر زمین می‌ماند؟ و مشاهده می‌کنیم که بعضی از بخش‌ها دغدغه ازدواج جوانان را ندارند و فقط یک وام ازدواج را ارائه داده اند.  این در حالی است که قوه مجریه وظیفه اش است که مطابق با سیاست‌های مصوب نظام عمل کند.

آیت اللهی مطرح کرد: در حوزه تدوین و سیاست گذاری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت و خانواده را نیز ابلاغ کرده است، اما متاسفانه، به دلیل این که عزم و اراده اجرایی، سیاست‌ها و قوانین روی زمین مانده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه، در سال‌های گذشته نیز عزم و اراده کافی برای اجرای قوانین و مصوبات وجود نداشته است؛ به طوری که صحبت‌های خوبی کردیم،   اما خوب عمل نکردیم و امیدواریم در دولت جدید مسیری را طی کنیم که هم حرف‌ها خوب باشد هم عزم قوی وجود داشته باشد تا مردم کف میدان تحولات مثبتی را به نفع خانواده‌ها ببیند و لمس کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1106143 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌های کشور گفت: تاکنون ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کمبود اعتبار و بودجه در ضمانت اجرایی مصوبات شورا‌های فرهنگ عمومی چندان نقش ندارد.

خسروپناه همچنین گفت: بیش از ۷۰ درصد اجرای مصوبات به اراده و انجام رسالت خود دستگاه‌های متولی بستگی دارد و ارتباطی با کمبود اعتبارات فرهنگی ندارد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد و وظیفه شورای انقلاب فرهنگی راه‌سازی و عملیات نیست بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند.

وی با اشاره به اینکه تدوین برخی سیاست‌گذاری‌ها در استان‌ها بی‌فایده است، گفت: سیاست‌های کلی را مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و سیاست‌های عملیاتی را شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریر درآورده است.

دیگر خبرها

  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • رسیدگی به امور جوانان؛ نیازمند فرصت‌سازی و تسهیل اشتغال و ازدواج
  • رسیدگی به امور جوانان؛ نیازمند فرصت‌سازی و تسهیل موانع برای اشتغال و ازدواج
  • ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است
  • اقدامات شهرداری برای ارتقای سلامت تهرانی‌ها | از طرح استعدادیابی سالمندان تا ترویج ازدواج و فرزندآوری
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند