Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:20:00 GMT

مکمل ویتامین D برای سلامت کلیه افراد دیابتی مفید است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۴۳۸۲

مکمل ویتامین D برای سلامت کلیه افراد دیابتی مفید است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، در یک کارآزمایی بالینی بر روی افراد در معرض خطر بالای ابتلاء به دیابت نوع ۲، که عامل اصلی بیماری کلیوی است، مصرف مکمل ویتامین D تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلیه‌ها داشت.

در جمعیت عمومی، میزان پایین ویتامین D خون با خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری کلیوی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سان کیم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و همکارانش به بررسی تأثیر ویتامین D بر سلامت کلیه افراد مبتلا به پیش دیابت پرداختند. پیش دیابت شرایطی است که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه ۲۴۲۳ فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن / چاقی و پیش دیابت روزانه ویتامین D۳ یا دارونما به مدت میانگین ۲.۹ سال دریافت کردند.

در طول آزمایش، ۲۸ مورد وخیم شدن عملکرد کلیه در گروه ویتامین D و ۳۰ مورد در گروه دارونما مشاهده شد و متوسط تغییرات عملکرد کلیه در طول پیگیری در هر دو گروه مشابه بود.

کیم در ادامه افزود: «نتایج ما فایده‌ای از مکمل‌های ویتامین D بر عملکرد کلیه نشان نداد. اما مصرف هر گونه ویتامین D موجب کاهش میزان پروتئین ادرار در طول زمان شد، به این معنی که می‌تواند تأثیر مفیدی بر سلامت کلیه‌ها داشته باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.»

کد خبر 5276915

منبع: مهر

کلیدواژه: ویتامین D دیابت کلیه واکسن کرونا ویروس کرونا آمار کرونا واکسیناسیون شیوع کرونا واکسن هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سعید نمکی کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سرطان علیرضا زالی پیام طبرسی پروتکل های بهداشتی سلامت کلیه ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۴۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدنی‌های سرشار از آهن

آفتاب‌‌نیوز :

کم‌خونی فقر آهن یکی از مشکلات شایع به‌خصوص در بانوان و کودکان است که تغذیه صحیح و گنجاندن منابع آهن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند تاثیر خوبی در پیشگیری از این مشکل داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی اسموتی‌های آهن دار می‌پردازیم.

اسموتی اسفناج

این اسموتی علاوه بر کمک به تامین آهن، نقش مهمی در تامین دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری دارد. اسموتی اسفناج همچنین سرشار از فیبرها، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که برای سلامت عمومی ضروری هستند. برای تهیه اسموتی اسفناج چند برگ اسفناج تازه را با یک موز، مقداری شیر بادام و کمی عسل در مخلوط‌کن بریزید. افزودن چند خرما نیز به غلظت اسموتی و طعم دلچسب‌تر آن کمک می‌کند. این نوشیدنی ویتامینه برای تحریک سطح انرژی بدن در طول روز عالی است و در پیشگیری از کمبود آهن نیز تاثیر خوبی دارد. 

اسموتی چغندر

چغندر یکی از سبزیجات بسیار مغذی است، زیرا مقدار فراوانی آهن، منیزیوم و فولات دارد که نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی خواهند داشت. نوشیدن منظم یک لیوان آب چغندر تازه می‌تواند در افزایش دریافت آهن موثر باشد و از طرفی بخش مهمی از ویتامین‌ها و املاح ضروری برای عملکرد مطلوب بدن را نیز تامین می‌کند. برای تهیه این اسموتی، مقداری چغندر را با هویج و در صورت تمایل سیب در مخلوط‌کن بریزید. کمی آب یا شیرنارگیل نیز اضافه کرده و این نوشیدنی را میل کنید.

آب سیب

آب سیب یکی از بهترین نوشیدنی‌های سرشار از آهن است که به تقویت سلامت و پیشگیری از کمبود‌های غذایی از جمله آهن کمک می‌کند. آب سیب همچنین سرشار از دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند ویتامین C و پتاسیم است که در بهبود سلامت عمومی بدن تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس