Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@15:06:06 GMT

فراخوان جشنواره شعر و داستان« شهر من» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۵۲۴۴

فراخوان جشنواره شعر و داستان« شهر من» منتشر شد

«شعر» و «داستان»، جزو گونه‌های مهم ادبی محسوب می‌شود که در شکوفا کردن اندیشه و ذهن کودکان و نوجوانان، سهم بسزایی دارد. اداره توسعه شهروندی برای سومین سال متوالی با رویکرد گردآوری آثار ادبی اعم از شعر و داستان برای گروه کودک و نوجوان، اقدام به برگزاری جشنواره شعر و داستان « شهر من» کرده است.

احمد رضایی دارافشانی، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، گفت: سومین جشنواره شعر و داستان «شهر من» مانند دو دوره پیش در سطح کشوری و استانی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره را سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌کند و مجری آن اداره توسعه فرهنگ شهروندی است.

وی افزود: سومین جشنواره شعر و داستان «شهر من» در شرایطی برگزار می‌شود که در نخستین دوره آن، ۷۰ درصد آثار برگزیده چاپ و آماده شد و به دست نویسندگان خود رسید. همچنین از دومین دوره این جشنواره، ۵۰ اثر در حال طی کردن مراحل آماده‌سازی است و به زودی کارهای اخذ مجوزهای قانونی آن انجام می‌شود و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. برای برگزاری سومین دوره این جشنواره نیز تیرماه امسال فراخوان داده شد و تا پایان روز سی‌ام شهریورماه فرصت باقی است تا علاقه‌مندان آثار خود را ارسال کنند. اختتامیه جشنواره نیز در آذرماه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان، تصریح کرد: این جشنواره مانند سال‌های پیش در دو بخش شعر و داستان و با موضوعاتی نظیر آتش‌نشانی و حوادث ایمنی، پسماند و بازیافت، اورژانس، اخلاق شهروندی و موارد دیگر برگزار می‌شود.

رضایی افزود: در اصل به دنبال موضوعات شهروندی هستیم؛ اما امسال به درخواست افراد زیادی که در جشنواره شرکت کرده بودند، بخش آثار ترجمه شده که یک بخش ویژه محسوب می‌شود، نیز به جشنواره افزوده شده است. یعنی اگر کسانی بتوانند آثار کودک و نوجوان را در مقوله شعر و داستان با موضوعات شهروندی که در فراخوان ذکر شده است، ترجمه کنند، می‌توانند در این جشنواره حاضر شوند.

وی درباره رده سنی شرکت کنندگان، افزود: این جشنواره، محصول محور است؛ به این معنا که به دنبال شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان هستیم. بنابراین مخاطب اصلی ما در ابتدا شاعران و نویسندگان حوزه کودک هستند. اما از آنجا که توجه ما به اثر است، اگر نوجوانانی آثار خود را ارسال کنند، بدون در نظر گرفتن رده سنی، آثارشان داوری خواهد شد و اگر اثر شاخص و قابل توجهی ارائه داده بودند، حتماً در داوری‌ها لحاظ خواهد شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان درباره کیفیت آثار ارائه شده به جشنواره خاطرنشان کرد: آثار برگزیده جشنواره، پیش از اینکه به مرحله چاپ برسد، توسط یک تیم کارشناسی بررسی می‌شود، آنها اشعار و داستان‌ها را می‌خوانند و مواردی که به ذهنشان می‌رسد را با شاعران و نویسندگان مطرح می‌کنند و بعد از اصلاحِ موارد، زیر نظر کارشناسان و با تأیید خود شاعران و نویسندگان به مرحله نشر و توزیع می‌رسد.

وی با اشاره به داوران این جشنواره، گفت: داوران این جشنواره را چهره‌های شاخص کشوری در حیطه داستان و شعر تشکیل می‌دهند؛ کسانی مانند بیوک ملکی از تهران، غلامرضا بکتاش از همدان و احمد اکبرپور از شیراز.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان تصریح کرد: نفس یک جشنواره در اصل برگزاری یک اتاق فکر است. ما فراخوانی برای یک اتاق فکر به وسعت کشور انتشار دادیم تا تمام افرادی که در حوزه شعر و داستان کودک استعداد، مهارت و تجربه دارند، حضور پیدا کنند و شعر و داستان بنویسند. طی دوره‌های قبل در جشنواره اول ۷۰ اثر و در جشنواره دوم ۵۹ اثر ارائه شد؛ یعنی ۱۲۹ شعر و داستان به ادبیات کودک و نوجوان کشور افزوده شده است.

رضایی در خاتمه گفت: برای اینکه آثار این جشنواره در دسترس قرار بگیرد، با یکی از پلتفرم‌های کتابخوان وارد مذاکره شده‌ایم که این آثار با قیمت بسیار مناسبی بارگذاری شود تا تمام کودکان و نوجوانان و اولیا و مربیان کودک در سطح کشور، قادر به استفاده از آثار باشند. ما اعتقاد خاصی به چاپ نداریم؛ چراکه علاوه بر گزاف بودن هزینه‌های چاپ، این آثار در تیراژ بالا منتشر نمی‌شود و نهایتاً ۲ یا ۳ هزار نسخه چاپ خواهد شد؛ در حالی که در سطح کشور، بالغ بر ۳۰۰ هزار کودک دوره ابتدایی داریم و با این رقم‌ها نمی‌شود تأمین نیاز کرد. در واقع مخاطب ما همه کودکان و نوجوانان هستند.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر برای شرکت در جشنواره، به پایگاه اینترنتی http://shahrvandi-isf.ir مراجعه کنند تا موارد مربوط به فراخوان را ملاحظه و شعر و داستان خود را بارگذاری کنند.

کد خبر 513181

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فراخوان فراخوان جشنواره فراخوان جشنواره شهر من جشنواره شعر و داستان شهر من اداره توسعه فرهنگ شهروندی اصفهان احمد رضایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جشنواره شعر و داستان کودکان و نوجوانان خواهد شد شهر من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۵۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص، بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

بر اساس این فراخوان، دبیرخانه جایزه کتاب سال از ناشران، پژوهشگران، محققان، مؤلفان، مترجمان و مصححان دعوت می‌کند با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی ketabsal.ketab.ir کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه جایزه کتاب سال ارسال کنند.

کتاب‌های ارسالی باید دارای برگه اعلام وصول بوده و برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۲ منتشر شده باشند. همچنین کتاب‌های ارسالی نباید کمک درسی و عکس‌برداری‌شده باشند.

لازم به ذکر است، کتاب‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی (تألیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و و همه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان به دلیل هم پوشانی با «جایزه جلال آل احمد»، «جشنواره بین‌المللی شعر فجر» و «جایزه ملی کودک و نوجوان» در جایزه کتاب سال داوری و بررسی نمی‌شوند.

براساس این فراخوان، فقط کتاب‌هایی در جایزه کتاب سال داوری و ارزیابی می‌شوند که پدیدآورنده یا ناشر، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای این جایزه تکمیل کرده و به همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. کتاب‌های دریافت شده بازگردانده نخواهد شد.

متقاضیان می‌توانند تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ آثار خود را به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره ۲، طبقه اول، دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (کدپستی ۱۳۱۵۷۵۳۷۱۵) ارسال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۶۳۶۳ داخلی ۲۷۱ تا ۲۷۸ تماس بگیرند.

کد خبر 747198

دیگر خبرها

  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • فراخوان دهمین جشنواره ملی «بومتن» منتشر شد
  • جشنواره شعر نفس پاک فراخوان داد
  • معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار
  • فراخوان بیستمین جشنواره فیلم کوتاه «نهال» منتشر شد
  • فراخوان سراسری «وعده صادق» منتشر شد