Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه می‌دهد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، نرخ تورم تولیدکننده صنعتی به چند درصد رسید؟، نوسان دلار صرافی‌های بانکی در کانال ۲۵، عوامل صعودی در بازار ارز، سقوط قیمت طلا به قعر ۴ ماهه و تداوم سقوط سنگین قیمت نفت را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه می دهد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۰۱۰۰ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۶۲ واحد رسید، امروز و در کمتر از یک ساعت به پایان فعالیت بازار، نماگر کل بورس با رشد بیش از 12 هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از خرید و فروش امروز بورس

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۹۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۴ درصد معادل ۱۱۹ هزار ۲۳۳ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۸۳۷ تومان رسیده است.

نرخ تورم تولیدکننده صنعتی به چند درصد رسید؟

به نقل از مرکز آمار ایران، درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۷۸.۵ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۲۱.۷ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به زیربخش‌های ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو ۲۰.۲ درصد، ساخت سایر مصنوعات ۳۶.۱ درصد و ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی ۳۶.۷ درصد و بیشترین تورم سالانه به ترتیب مربوط به زیربخش‌های ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل ۱۳۴.۷ درصد و ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی ۱۰۴.۸ درصد است.

نوسان دلار صرافی های بانکی در کانال 25

در معاملات امروز بازار، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 24766 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 25266 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.

عوامل صعودی در بازار ارز به نظر می‌رسد معامله‌گران نگرانی‌ها و ابهام‌هایی دارند و همین مساله موجب شده است که سطح تقاضا در بازار پایین‌تر نیاید. از یکسو مشخص نیست که دولت جدید چه برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای مدیریت بازار ارز خواهد داشت و از سوی دیگر، تنش‌های منطقه‌ای کمی بالاتر رفته است. عامل دوم کمی سطح تقاضای احتیاطی بازار را بالا برده است. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند سطح عرضه ارز در دو روز ابتدایی هفته تغییر معناداری نکرد که زمینه‌ساز نزول قیمت اسکناس آمریکایی شود. این گروه باور دارند که با استقرار گروه جدید در وزارت اقتصاد و تغییر رئیس کل بانک مرکزی، سطح عرضه ارز بیشتر خواهد شد. حتی دیروز برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌کردند که ممکن است سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به دلالان صورت بگیرد. با این حال، هیچ منبع رسمی چنین خبری را تایید نکرد. /دنیای اقتصاد سقوط قیمت طلا به قعر ۴ ماهه

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار چهارشنبه در پی نگرانی سرمایه گذاران نسبت به افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره در آمریکا ۴.۴ درصد ریزش کرد و به پایینترین حد در بیش از چهار ماه گذشته رسید. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری بخشی از ریزشی که در ساعات اولیه معاملات داشت را جبران کرد و با ۱.۴ درصد کاهش، به ۱۷۳۸ دلار و ۵۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار در ساعات اولیه تا مرز ۱۶۸۴ دلار و ۳۷ سنت عقب نشینی کرده بود که پایین ترین قیمت از ۳۱ مارس بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۱.۴ درصد کاهش، به ۱۷۳۹ دلار رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: طلا موفق نشده است دوباره به سطح ۱۷۵۰ دلار برگردد و دورنمای قیمت این فلز ارزشمند فعلا نزولی مانده است. آمار اشتغال غیرکشاورزی روز جمعه و لایحه زیرساخت آمریکا در هفته جاری احتمال تعدیل برنامه محرک مالی بانک مرکزی آمریکا را قوت بخشیده اند. آماری که روز جمعه از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد، نشان داد کارفرمایان آمریکایی در ژوییه بیشترین استخدام را در حدود یک سال اخیر داشته اند و رشد دستمزدها ادامه پیدا کرده است. آمار اخیر احتمال تعدیل زودتر از موعد تدابیر محرک مالی به اجرا درآمده در دوران پاندمی را تقویت کرده است. این آمار باعث رشد بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا شد و به جذابیت طلا به عنوان دارایی امن لطمه زد.

پرداخت حقوق بازنشستگان با استفاده از وام بانکی

براساس گزارش دیوان محاسبات، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی در دو ماه ابتدایی امسال برای تامین منابع مالی از جمله پرداخت حقوق بازنشستگان به ترتیب از تنخواه گردان خزانه و تسهیلات کوتاه مدت بانکی استفاده کرده اند. به گزارش فارس، به دلیل عدم تحقق منابع موضوع بند «و» تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 و کسری منابع صندوق بازنشستگی کشوری از یک سو و به منظور پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین از سوی دیگر، مبلغ 56.989.000 میلیون ریال تنخواه گردان از طرف خزانه به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت گردیده است. براساس گزارش دیوان محاسبات، به دلیل کسری منابع صندوق بازنشستگی کشوری، تا زمان تحریر این گزارش(نیمه تیرماه) مبلغ 3.860.202 میلیون ریال کسورات مرتبط با اقساط بازنشستگان به حساب دستگاههای اجرایی ذیربط واریز نگردیده است. براساس این گزارش، سازمان تأمین اجتماعی در دو ماهه ابتدای سال بابت تأمین منابع مالی سازمان اقدام به اخذ تسهیلات کوتاه مدت بانکی نموده است. در اردیبهشت ماه سال 1400 با اجرای فاز دوم متناسب سازی حدود 89 درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، حدود 74 درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد و همچنین در حدود 40.38 درصد از مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در طبقه 50 تا 100 میلیون ریال قرار گرفته اند.

نقش دژپسند در ریزش بازار بورس و تشدید تورم

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در مورد عملکرد فرهاد دژپسند در دولت دوازدهم گفت: هدفی که آقای دژپسند در وزارت اقتصاد و همچنین در پست‌های گذشته دنبال می‌کرد، حفظ وضع موجود و جلوگیری از هرگونه تغییر و تحول بود. به همین دلیل نیز مشاهده کردیم که دوره وزارت ایشان در دولت دوازدهم، اعضای هیئت مدیره بانک‌ها تقریباً همان افراد سابق بودند و حتی تلاش و اراده‌ای برای اینکه افراد موفق و صاحب صلاحیت شناخته شده به کار گرفته شوند، وجود نداشت. اعضای هیئت مدیره شرکت‌های بیمه‌ای و همینطور شرکت‌های دولتی نیز به دلیل همین رویکرد تغییر نکردند. آقای دژپسند با رویکرد حفظ وضع موجود، مقاومت شدیدی در برابر تعمیق بازار بدهی داشت. به طوری که حتی بازار بدهی را نقشه دشمن می‌دانست و در مقابل، در جهت پولی سازی کسری بودجه تلاش‌های بسیاری از سوی ایشان صورت گرفت. به طور مشخص در سال‌های گذشته بارها با عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی وقت در خصوص پولی سازی کسری بودجه، درگیر شدند که البته در نهایت موفق شدند بخش عمده کسری بودجه را پولی کرده و تورم را به جامعه و مردم تحمیل کنند. این موفقیت آقای دژپسند در تحمیل اراده خود بر رئیس بانک مرکزی، موجب شد که رکورد رشد نقدینگی و نرخ تورم طی چند دهه گذشته در زمان مدیریت ایشان شکسته شود.

سعدوندی افزود: از سوی دیگر زمانی که برای جبران کسری بودجه دولت، بازار بدهی را به گوشه رینگ برده و آن را توسعه ندادند، تصمیم آقای دژپسند بر این شد که قیمت تعداد محدودی از سهام دولت که در اختیار وزارت اقتصاد قرار داشت، به صورت مصنوعی رشد کند و با قیمت بالاتر به سهامداران فروخته شود تا از این طریق کسری بودجه تأمین شود. اما یکی از نتایج زیان بار این اقدام آن بود که وضعیت بازار سرمایه به وخامت گذاشت و حباب کوتاه مدتی که در بازار شکل گرفته بود از بین رفت. تدابیر و نوآوری‌هایی که از سمت آقای دژپسند پس از ریزش بازار اندیشیده شد، تقریباً هیچیک برای به سامان بردن بازار سرمایه موفق نبود. که مصداق بارز «خود کرده را تدبیر نیست» بود. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه فرهاد دژپسند دیگر ابزارهای درآمدزایی دولت را هم متوقف کرد اظهار داشت: برای نمونه مدتی قبل برنامه‌ای برای مولد سازی دارایی‌های دولت تنظیم شده و تصمیم بر آن بود که تحول جدی در مدیریت دارایی‌های دولت به وجود بیاید که شخص آقای دژپسند این برنامه‌ها را متوقف کردند. البته این رویه تنها به همین حوزه‌ها ختم نمی‌شود و در نظام مالیاتی و بیمه نیز سعی وزیر اقتصاد، بر حفظ وضع موجود و جلوگیری از ایجاد اصلاحات بود. /مهر

تورم این کشور به ۱.۵ درصد هم نرسید

برخلاف بیشتر کشورها، نرخ تورم هلند کماکان زیر محدوده هدف باقی مانده است. به نقل از تریدینگ اکونومیکس،  تا پایان ۱۲ ماه منتهی به جولای، نرخ تورم در هلند از ۲.۰ درصد در ماه قبل به ۱.۴ درصد کاهش یافته است که این نرخ، کمترین نرخ تورم پنج ماه اخیر محسوب می‌شود. طی این مدت در هلند بیشترین تاثیر در کاهش قیمت‌ها در فرهنگ و آموزش با تورم منفی ۱.۶ درصدی مشاهده شده است و بیشترین نقش افزایشی تورم مربوط به حمل و نقل با ۳.۴ درصد و مسکن با ۲.۴ درصد به ثبت رسیده است.  هسته تورمی که به دلیل نوسانات بالا، تغییرات قیمتی گروه مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد از ۱.۶ درصد در ماه قبل به ۰.۹ درصد در این ماه کاهش پیدا کرده است. تورم ماهانه این کشور نیز ۰.۵ درصد بوده است یعنی ۰.۲ درصد بیشتر از ماه قبل. متوسط نرخ تورم هلند در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۱ برابر ۳.۲۳ درصد بوده است که بیشترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۷۴ با ۱۱.۱۹ درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۱۹۸۷ با منفی ۱.۳ درصد بوده است. در هلند بیشترین وزنه تورم مربوط به تورم آب و برق و گاز با ۲۴.۵ درصد است و پس از این بخش، حمل و نقل با ۱۱.۶ درصد و غذا و نوشیدنی با ۱۱.۳ درصد قرار دارند.

تداوم سقوط سنگین قیمت نفت

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی با سقوط ۲ درصدی سقوط سنگین روز جمعه را ادامه داد که نگرانی‌ها از تشدید شیوع کرونای دلتا در جهان و افت مجدد تقاضای سوخت بر بازارها حاکم شده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بتچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، تا ساعت ۶:۳۹ به وقت تهران، ۲.۰۸ درصد سقوط کرد و به ۶۹.۲۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا هم تا این لحظه ۱.۹۶ درصد سقوط کرد و به ۶۶.۹۳ دلار رسید. با گسترش کرونای دلتا ژاپن به دنبال برقراری شرایط اضطراری در شهرهای بیشتری از این کشور است. همچنین گزارشات نشان می‌دهد چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان شهرها و مناطق بیشتری را قرنطینه کرده و بخشی از پروازهای داخلی خود را لغو کرده است. این در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت نفت خام در هفته گذشته با بدترین سقوط خود در بیش از ۹ ماه اخیر روبرو شده بود.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: روز خبرنگار محمود صارمی علیرضا جاوید علیرضا زاکانی محمد مخبر غلامحسین اسماعیلی دلار بورس روز خبرنگار محمود صارمی علیرضا جاوید علیرضا زاکانی محمد مخبر غلامحسین اسماعیلی پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری آقای دژپسند کسری بودجه بانک مرکزی سهام عدالت بازار ارز قیمت نفت نرخ تورم ۱ ۴ درصد نفت خام کل بورس ۲ درصد ۶ درصد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود

وزیر دولت دوازدهم با اشاره به وضعیت قیمت دلار، تورم افسارگسیخته و کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب نوشت: یک از این‌ها برای بر هم زدن ساختار نظم جامعه به مثابه کبریت بر باروت عمل می‌کنند چه رسد به رخداد همزمان؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود ها!

محمدجواد آذری جهرمی در کانال تگرامی خود نوشت: دلار ۶۴ هزارتومانی، تورم مزمن و افسارگسیخته، کار‌های بی قاعده در موضوع حجاب و حالا هم وضع قانون برای مالیات ستانی بر عایدی سرمایه (بخوانید بر تورم)؛ هر یک از این‌ها برای بر هم زدن ساختار نظم جامعه به مثابه کبریت بر باروت عمل می‌کنند چه رسد به رخداد همزمان؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود ها!

ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید!

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • برنج هم از تورم جا نماند!
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار