Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی در پیک پنجم کرونا آنچه بیش از همه معادلات را بهم زد، درگیری کودکان به ویروس کروناست، تا پیش از آن، حداقل خوشحالی‌مان این بود که کودکان درگیر بیماری نمی شوند و اگر درگیر شوند هم تنها به عنوان ناقل شناخته می شوند، اما در سویه دلتا، کودکان درگیری‌های سنگینی با بیماری پیدا می کنند و حتی برخی راهی بیمارستان و بستری در بخش‌های ویژه می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اراک از ۳۰ تیرماه است که در وضعیت قرمز قرار دارد و در حال حاضر نیز همه استان مرکزی به غیر از شهرستان کمیجان که وضعیت نارنجی دارد، در وضعیت قرمز قرار دارند و طی ۲۰ روز اخیر عملا محدودیت‌های خاص شرایط قرمز عملا در استان رعایت نشد و همین امر باعث شده که عبور از وضعیت قرمز صورت نگیرد! و سیل مراجعات به مراکز درمانی با قدرت ادامه یابد و در این بین وضعیت کودکان نیز هر روز بغرنج تر شود.

روز شنبه ۱۶ مردادماه، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونای استان اعلام کرد که فقط در روز جمعه ۱۵ مردادماه، ۲۲ کودک در بیمارستان امیرکبیر اراک بستری شده‌اند، همین آمار گویای وضعیت بد کودکان در مواجهه با ویروس کروناست.

به گفته دکتر احسان رحیمی رییس بیمارستان امیرکبیر اراک، با توجه به کاهش سن ابتلا به ویروس و افزایش مراجعین کودک، دو بخش ایزوله تنفسی و بخش اطفال در این مرکز درمانی به کودکان کرونایی اختصاص یافته است که طی هفته گذشته ۸۲ بیمار در این بخش ها بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ تخت در بخش ایزوله فعال است، افزود: بخش اطفال این مرکز به سه بخش محتمل، قطعی و مشکوک تقسیم بندی شده و با ۳۰ تخت فعال به کودکان کرونایی ارائه خدمت می کند که این تعداد بنا بر نیاز متغیر است.

رحیمی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۴ مورد ابتلای محتمل و قطعی کودک در بخش های ایزوله و اطفال بستری شدند، گفت، علاوه بر پذیرش کودکان در بیمارستان دو بخش داخلی نیز در حال پذیرش بیماران کووید بزرگسال هستند که ۳۹ بیمار در هر بخش بستری است.

به گزارش ایسنا، وضعیت بیماری هر روز خطرناک تر می شود و بخش بدِ یا بدتر ماجرا ابتلای کودکان است.

دکتر علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در هفته اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران کودک مبتلا به کووید در استان بودیم، افزود: موارد ابتلا به ویروس در رنج سنی ۱۰ تا ۱۵ سال بالا رفته به طوری که با پیشرفت علائم نیازمند بستری می‌شوند، اما خوشبختانه موردی از مرگ و میر گزارش نشده است.

دکتر بهمن صادقی سده معاون درمان دانشگاه نیز در خصوص آخرین وضعیت کودکان کرونایی در استان به ایسنا گفت: مراجعات بیماران سرپایی دو برابر افزایش یافته و موارد بستری در سنین زیر ۱۵ سال نیز ۱۸۰ درصد رشد یافته است.

وی با بیان اینکه عموم بیماران مربوط به رنج سنی زیر ۱۰ سال هستند، گفت: در حال حاضر ۱۶ کودک در بیمارستان امیرکبیر اراک بستری هستند و یک بخش ۱۵ تخته به انها اختصاص یافته است اما پیش بینی می‌شود که حداقل به ۳۰ تخت نیازمند باشیم، علاوه بر این ۱۶ بیمار، دو نوزاد نیز در بخش ویژه بستری هستند که یکی از آنها از یک مادر کرونا مثبت متولد شده است و دیگری نیز در منزل به بیماری مبتلا شده و در بیمارستان و بخش ویژه بستری است.

صادقی با تاکید بر اینکه در بحث نوزادان، موارد ابتلا در پیک پنجم ۵ درصد رشد داشته است، افزود: علائم بیماری در کودکان با بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد، بیماران به دلیل کوچک بودن، عموما با علائم ضعف عمومی، بی حالی و برخی علائم مبهم مراجعه می کنند و با بررسی انجام شده طیف درگیری آنها شبیه بزرگسالان است.

وی تصریح کرد: در طول ۱۸ ماه اخیر مدارس را تعطیل کردیم که سلامت کودکان حفظ شود، اما در نگاه کلان، سلامت این قشر حفظ نشده است، بلکه به دلیل کاهش تحرک، وابستگی به اینترنت، عادات بد رفتاری مانند دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن، پرخاشگری، درگیری خانوادگی و افزایش کار والدین به دلیل شرایط اقتصادی و ... سلامت آنها به خطر افتاده است و به شکل های مختلف ناقل بی علامت شده اند و با رها کردن آنها بیماری به راحتی به دیگران منتقل می شود و در همه ابعاد بویژه سلامت روانی، آسیب پذیرتر شده اند که باید فکری برای این شرایط کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: کودکان به دلیل سن پایین، با ماسک راحت نیستند، وزن کمتری دارند و به محض ابتلا دچار عوارض شده و بدن آنها با کم آبی روبرو می شود به همین دلیل باید سطح رعایت پروتکل را افزایش داد تا حداقل سلامت کودکانمان را حفظ کنیم هر چند که پیش بینی می‌شود در روزهای آتی تعداد موارد ابتلا در کودکان به شدت افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، هیچ چیز استان، شبیه شرایط قرمز نیست، پاساژها، بازارها، خیابان‌ها مملو از جمعیت است، مراسم جشن و شادی و میهمانی ها تا همین دیشب با قدرت برگزار شد و از فردا نیز مراسم‌های عزاداری محرم آغاز می شود و طبق برآیندی که از شب‌های گذشته داشتیم، ایستگاه های پخش چای و شربت در حال راه‌اندازی است، مراسم های عزاداری و تعزیه و ... در گوشه و کنار شهر با وجود همه تاکیدات ستاد مقابله با کرونا در استان، برگزار می شود و نکته فاجعه بار در این شرایط این است که خانواده ها همراه با کودکان خود که این روزها سلامت آنها بیش از هر زمان دیگری در خطر است، در این تجمعات حاضرند و متاسفانه رفتارهای مسئولیت پذیرانه ای را از سوی مردم شاهد نیستیم که قطعا با این روند نه تنها از وضعیت قرمز و کاهش بیماران خارج نمی شویم، بلکه ممکن است روزهای بحرانی و سیاهی را تجربه کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونای دلتا كودكان سلامت رواني دانشگاه علوم پزشكي اراك استانی اجتماعی استان مرکزی وضعیت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت

بانک مرکزی بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در طول سال ۱۴۰۲ برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعا بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تامین و پرداخت کرد که از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ برخوردار است. همچنین تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن (۱۴۰۱) از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالا‌های اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالا‌های تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است.

کالا‌های اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

دیگر خبرها

  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • بلژیک مقهور هنرنمایی دانش‌آموزان والیبالیست ایران
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲
  • سوپرایز مهم برای پدر و مادران جوان | افزایش ۲۵ درصدی یارانه کودکان
  • پیشرفت ۵۵ درصدی زائرسرای استان مرکزی
  • آخرین وضعیت ترانه علیدوستی پس از خبر ابتلای وی به بیماری + عکس
  • تحقق اشتغال ۱۷۸ درصدی استان مرکزی در سال ۱۴۰۲