Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@17:48:22 GMT

این بیماران از ویتامین D غافل نشوند

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۳۹۹۶

این بیماران از ویتامین D غافل نشوند

به گزارش جام جم آنلاین، در یک کارآزمایی بالینی بر روی افراد در معرض خطر بالای ابتلاء به دیابت نوع ۲، که عامل اصلی بیماری کلیوی است، مصرف مکمل ویتامین D تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلیه‌ ها داشت.

در جمعیت عمومی، میزان پایین ویتامین D خون با خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری کلیوی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سان کیم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و همکارانش به بررسی تأثیر ویتامین D بر سلامت کلیه افراد مبتلا به پیش دیابت پرداختند. پیش دیابت شرایطی است که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه ۲۴۲۳ فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن / چاقی و پیش دیابت روزانه ویتامین D۳ یا دارونما به مدت میانگین ۲.۹ سال دریافت کردند.

در طول آزمایش، ۲۸ مورد وخیم شدن عملکرد کلیه در گروه ویتامین D و ۳۰ مورد در گروه دارونما مشاهده شد و متوسط تغییرات عملکرد کلیه در طول پیگیری در هر دو گروه مشابه بود.

کیم در ادامه افزود: «نتایج ما فایده‌ای از مکمل‌های ویتامین D بر عملکرد کلیه نشان نداد. اما مصرف هر گونه ویتامین D موجب کاهش میزان پروتئین ادرار در طول زمان شد، به این معنی که می‌تواند تأثیر مفیدی بر سلامت کلیه‌ ها داشته باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.»

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بیماری کلیوی دیابت نوع ۲ دیابت اضافه وزن ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۳۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت : یکی از نعمتهای بیشمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است. استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد.

وی افزود: از جمله این گیاهان می توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و..... اشاره نمود.

مردانی گفت : این گیاهان خود رو و ارگانیک سرشار فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D می باشند.

️وی ادامه داد : فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد نمود.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد : مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی های خون در افراد مبتال به دیس لیپیدمی، تعدیل قند خون در افراد دیابتی می گردد.

ع️ضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می نمایند و نقش ضد سرطانی دارند اظهار داشت : همچنین وجود ویتامین های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای مختلف خواهند شد.

دکتر مردانی عنوان نمود : البته در هنگام مصرف این گیاهان می بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ های کوهی می بایست دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری گردند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان افزود : برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895895

دیگر خبرها

  • برای سلامتی موهایمان چه غذاهایی بخوریم؟
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • این افراد ریواس نخورند
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک
  • کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟
  • مواد غذایی که برای سلامت مو مفیدند
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • تضمین سلامت قلب با این ویتامین
  • بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی