Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@13:08:24 GMT

رصد ۱۵ ستاره متغیر جدید در یک کهکشان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۹۷۲۰

رصد ۱۵ ستاره متغیر جدید در یک کهکشان

ستاره شناسان با کمک تلسکوپ جمنای موفق به کشف ۱۵ ستاره متغیر در کهکشان "ان جی سی ۲۴۷" (NGC ۲۴۷) شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ستاره متغیر به ستاره‌ای گفته می‌شود که میزان درخشندگی آن(قدر ظاهری آن) در نوسان است. این تغییر ممکن است در اثر تغییر در نور تابش شده باشد یا توسط چیزی که بخشی از آن نور را مسدود می‌کند ایجاد شود، بنابراین ستارگان متغیر به دو دسته متغیرهای ذاتی و متغیرهای بیرونی طبقه‌بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستارگان متغیر می‌توانند اطلاعات مهمی درباره تکامل ستارگان قرار دهند.

کهکشان ان جی سی ۲۴۷ در فاصله ۱۱.۱ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. این کهکشان یک کهکشان مارپیچی میانی از نوع SAB (s) d با قطر حدود ۷۰ هزار سال نوری است. ان جی سی ۲۴۷ یکی از چند کهکشان نوع آخر(late-type) است. کهکشان‌های نوع آخر شامل همه کهکشان‌های مارپیچی و نامنظم هستند. بررسی ستارگان متغیر این چنین کهکشان‌هایی برای ستاره شناسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با توجه به اینکه تاکنون محتوای ستاره متغیر کهکشان ان جی سی ۲۴۷ به طور کامل درک نشده است اخیرا گروهی از ستاره شناسان رصدخانه اخترفیزیک دومینیون(Dominion Astrophysical Observatory) در کانادا به سرپرستی "تیم دیویج" تصمیم به بررسی این موضوع گرفتند.

 آنها از طیف نگار چند جرمی جمنای تلسکوپ جمنای جنوبی استفاده کرده و سپس به تجزیه و تحلیل تصاویر بایگانی شده توسط دیگر ابزار پرداختند. تلسکوپ جمنای یک جفت تلسکوپ(جمنای شمالی و جمنای جنوبی) بزرگ و بین‌المللی است. این تلسکوپ‌ها که متعلق به یک کنسرسیوم بین‌المللی از کشورهای آمریکا، شیلی، استرالیا، کانادا، آرژانتین و برزیل هست، به‌ وسیله دانشگاه هاوایی در هایلو اداره می‌شوند.

 محققان این مطالعه پس از بررسی در مجموع ۱۵ ستاره متغیر دوره‌ای و غیر دوره‌ای جدید را در کهکشان ان جی سی ۲۴۷ شناسایی کردند.

این ستاره‌ها شامل سه متغیر دلتا قیفاووسی، چهار متغیر نیمه منظم، پنج متغیر با روشنایی ذاتی قابل مشاهده قرمز و سه ستاره متغیر آبی کم رنگ، بودند.

ستاره‌های متغیر دلتا قیفاووسی تازه کشف شده دارای دوره زیر ۲۵ روز هستند. بین قدر مطلق و دوره تناوب نور این گروه ستارگان رابطه مشخصی وجود دارد. از این رو می‌توان به راحتی از طریق داشتن تناوب قدر ظاهری به قدر مطلق آن را رسید و از طریق مقایسه، فاصله این ستارگان را بدست آورد. این کار روشی معمول در اندازه‌گیری فاصله بین کهکشانی است. ستاره شناسان خاطرنشان کردند که به طور کلی بسیاری از ستاره‌های متغیر دلتا قیفاووسی با دوره‌های بین ۲۰ تا ۳۰ روز در قرص کهکشان ان جی سی ۲۴۷ دیده می‌شوند. محققان گفتند برای کشف دقیق ماهیت این ستارگان انجام مطالعات طیف سنجی و نورسنجی بیشتری مورد نیاز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ستاره متغیر کهکشان ستاره شناسان ستاره متغیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۹۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس حزباوی در بازی قهرمانی السد

به گزارش "ورزش سه"، در مسابقه معوقه هفته سیزدهم لیگ ستارگان قطر، تیم فوتبال السد که محمدامین حزباوی را در لیست بازیکنان خود می‌بیند، از ساعت 21 امشب (به وقت ایران) در ورزشگاه الثمامه دوحه مقابل تیم رده نُهمی الاهلی قرار می‌گیرد.

محمدامین حزباوی که در دیدار حساس هفته گذشته لیگ ستارگان قطر حضور ثابت در ترکیب السد مقابل الدحیل داشت و در روز شکست تیمش نمایش خوبی ارائه کرده بود، امشب هم بین 11 نفر اصلی برابر الاهلی حاضر است.

ملی پوش ایرانی السد که در 17 بازی از 19 مسابقه این فصل لیگ ستارگان قطر به میدان رفته و در دیدار رفت مقابل الاهلی گل اول تیمش را به ثمر رسانده بود، امشب هم امیدوار به درخشش در بازی برگشت است.

تیم فوتبال السد با 13 پیروزی، چهار مساوی و دو شکست در این فصل 43 امتیازی و تیم صدرنشین لیگ ستارگان قطر است که فاصله دو امتیازی با الغرافه رده دومی دارد.

یاران حزباوی در صورت پیروزی در مسابقه امشب مقابل الاهلی، فاصله 5 امتیازی با تیم دوم جدول پیدا می‌کنند و با توجه به دو بازیِ باقی مانده در لیگ ستارگان قطر شانس بالایی برای قهرمانی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • آیا چهره صورت‌های فلکی تغییر می‌کند؟
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • کولاک السد با حزباوی و 9 گل!
  • عکس حزباوی در بازی قهرمانی السد
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • آتش بازی ستاره عراقی سابق پرسپولیس در قطر
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)