Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ارمنستان روز چهارشنبه مدعی استفاده نیروهای مسلح آذربایجان از پهپادهای اخلالگر علیه مواضع ارتش وابسته به حکومت خودخوانده «آرتساخ» در منطقه قره باغ کوهستانی شدند.

به نوشته خبرگزاری «آرکا» ارتش وابسته به حکومت خودخوانده آرتساخ مدعی شده که صبح چهارشنبه  ارتش جمهوری آذربایجان از پهپادهای اخلالگر علیه مواضع نیروهای آرتساخ در قره باغ کوهستانی استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع ارمنستان مدعی شده که این حملات هیچگونه خساراتی برجای نگذاشته  و این مسئله  را به اطلاع  فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره باغ رسانده است.

 رسانه‌های ارمنستانی دوشنبه نیز  به نقل از مقام‌های ارتش وابسته به حکومت خودخوانده «آرتساخ» مدعی شدند جمهوری آذربایجان از ساعت ۱۶ تا ۲۲ نهم آگوست (دوشنبه ۱۸ مرداد) آتش‌بس را نقض کردند.

طبق این گزارش‌ها، ارتش جمهوری آذربایجان اقدام به شلیک خمپاره و حملات توپخانه‌ای به مواضع ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کردند. منابع رسانه‌ای در ارمنستان همچنین گزارش دادند، در این حملات و نقض آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی تلفاتی بر جای نگذاشته است.

وزیر دفاع ارمنستان روز سه شنبه در دیدار با «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)  گفت که ایروان امیدوار است از تنش در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان جلوگیری کند.

«آرشاک کاراپتیان» وزیر دفاع ارمنستان گفت: « انتظار داشتیم در ماه مه به ارمنستان سفر کنید که وضعیت بسیار وخیمی برای ما شکل گرفت. متأسفانه سفر شما انجام نشد. از ماه مه نیروهای مسلح  جمهوری آذربایجان در دو جهت به ارمنستان نفوذ کرده اند. ما از صلح حمایت می‌کنیم. ما خواهان تنش زدایی در مرزهای خود هستیم. در عین حال، ما آمادگی پذیرش شرایطی را نداریم که مرز ارمنستان نقض شود و اگر مشکل به صورت مسالمت آمیز حل نشود ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که با استفاده از زور آن را حل و فصل کنیم.»

درگیری‌های اخیر در شرایطی انجام شده که جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ارمنستان آذربایجان باکو نیروهای مسلح پهپادهای اخلالگر جمهوری آذربایجان قره باغ کوهستانی قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد

سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) تایید کرد که نیروهای صلحبان روسیه که در قره‌باغ مستقر بودند، در حال خروج از این منطقه هستند.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد نیروهای صلحبان روسیه در حال خارج‌ شدن از منطقه «قره‌باغ کوهستانی» هستند.

پسکوف در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا خروج نیروهای صلحبان روسیه از قره‌باغ صحت دارد، گفت: «بله، درست است.»

قره‌باغ منطقه‌ای است واقع در خاک جمهوری آذربایجان که تا چندی پیش اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار و به دولت ایروان نزدیک بودند. باکو در سپتامبر ۲۰۲۳ با حمله‌ای ناگهانی به این منطقه، دوباره کنترل قره‌باغ را در دست گرفت و تقریبا تمام ساکنان محلی آن به ارمنستان گریختند.

در یک سال گذشته و با مسلط‌شدن جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ در حمله‌ای کوتاه و سریع، روابط مسکو و ایروان به تیرگی گراییده و خروج نیروهای صلحبان روسیه در قره‌باغ نیز گام تازه‌ای در مسیر سرد شدن روابط روسیه و ارمنستان است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد
  • واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه
  • باکو: تهدید و فشارهای فرانسه نتیجه‌ای نخواهد داشت
  • فرانسه سفیر خود را از باکو فراخواند
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • برنامه های روز ارتش جمهوری اسلامی در شمال غرب کشور
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو